گوناگون

معادن محور توسعه سیستان و بلوچستان

81225705 5803115

به گزارش ایرنا، با توجه به محدودیت های منابع آبی و تکمیل نبودن زیر ساخت های مورد نیاز برای توسعه و در کنار آن نیاز کشور به مواد اولیه صنایع مادر و ضرورت توجه به تولید و تکیه بر توانمندیهای داخلی که در اقتصاد مقاومتی نیز رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید فرمودند، شناسایی ذخایر معدنی در استان های معدن خیز ایران از جمله سیستان و بلوچستان برای تامین نیاز صنایع مهم کشور امری ضروری است.

سیستان و بلوچستان با بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر جمعیت و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع گستره معادل 2/11 درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص داده است.

موقعیت جغرافیایی سیستان و بلوچستان، همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان، دارا بودن مرزهای آبی و دسترسی به آبهای آزاد شرایط بسیار خوبی را برای توسعه فعالیت های اقتصادی و اشتغال در این استان فراهم کرده است.

توجه به مقوله گردشگری، صید و صیادی، بازرگانی و ترانزیت کالا زمینه های مناسبی برای رونق سیستان و بلوچستان بشمار می رود و مهمتر از همه اینکه این استان به دلیل داشتن ساختار زمین شناسی، خاستگاه مناسبی برای انواع مواد معدنی است.

روند فعالیت های معدنی و رشد فزاینده شاخص های بخش معدن سیستان و بلوچستان نسبت به سال های گذشته و ارتقا جایگاه معدن استان در سالهای اخیر نشان از آن دارد که این بخش می تواند به عنوان محور توسعه استان قلمداد شود.

سهم نزدیک به 50 درصدی صنایع معدنی سیستان و بلوچستان از کل صنایع نشان دهنده جایگاه ویژه معدن در رشد و توسعه استان است.

زون نهبندان خاش، بلوک لوت و زون مکران و بخش های رسوبی و کربناته قدیمی، مجموعه پوسته اقیانوسی و دو کمربند کانی زائی نهبندان ایرانشهر و جنوب جازموریان و مجموعه های آذرین نظیر توده گرانیتی زاهدان و کوه سفید سراوان، کمپلکس های ولکانوپلوتونی بزمان، تفتان و لار، زون فلیشی ناحیه مکران، حوضه رسوب گذاری جوان هامون جازموریان، دشت سیستان و سواحل دریای عمان بسترهای مناسبی برای کانی زائی در سیستان و بلوچستان است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: از جمله پتانسیل هـای معدنی مهـم استان می تـوان به ذخائر قـابل توجهی از گـرانیت ( 199423 هزار تن )، مس ( 18199 هـزارتن )، کـرومیت ( 340 هـزار تن )، تیتـانیوم ( 22714 هـزارتـن )، آهـن (193000 هـزارتن )، طلا ( 10000 هزارتن )، آنتیموان ( 160 هزارتن )، مرمر ( 218 هزارتن ) و سنگ آهن ( 210869 هزارتن ) اشاره کرد.

ˈنادر میرشکارˈ افزود: در مجموع سیستان و بلوچستان با یک میلیارد و 100 میلیون تن ذخایر شناسایی شده در رتبه 9 کشوری و در مجموع مجوزهای معدنی با 600 فقره در رتبه 15 کشوری قرار دارد.

وی افزود: سهم بخش صنعت و معدن در اشتغال سیستان و بلوچستان حدود 30 هزار نفر است که معادل شش درصد از کل اشتغال استان می شود.

وی گفت: میانگین تعداد گواهی کشف 30 ساله تا سال 87 در استان حدود 8/2 فقره و میانگین ذخایر کشف شده در این مدت حدود 5/19 میلیون تن بود در حالی که در پنج سال اخیر ( از سال 88 تا 92 ) میانگین گواهی کشف صادره به 21 فقره و میانگین ذخیره کشف شده به 83 میلیون تن رسیده است.

وی افزود: به عبارت دیگر سیستان و بلوچستان از سال 88 تا 92 از نظر میانگین تعداد گواهی کشف شده 600 درصد و از نظر میانگین ذخایر کشف شده 300 درصد نسبت به 30 سال قبل از آن ( 57 تا 87) رشد کرده است.

وی گفت: تا پایان سال 87 کمتر از 20 میلیون تن ذخایر فلزی شامل مس، تیتانیوم، آهن، طلا، منگنز، نیکل و غیره در سیستان و بلوچستان شناسایی شد که این میزان هم اینک بیش از 250 میلیون تن است که هزار و 100 درصد رشد معادل (11 برابر کل ذخایر فلزی استان تا پایان سال 87 ) را نشان می دهد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل نبود کشف ذخایر فلزی قابل توجه در سالهای 87 و قبل از آن، امکان برنامه ریزی برای احداث کارخانه های فرآوری نیز میسر نبود و از این بابت سرمایه گذاری صورت نگرفته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال های اخیر با کشف ذخایر جدید شامل مس ( 20 میلیون تن )، آهن و آهن پلاسری ( 200 میلیون تن )، نیکل ( هشت میلیون تن )، تیتانیوم ( 20 میلیون تن )، طلا ( 10 میلیون تن ) و ذخایر محدود متعدد دیگر شامل گرانیت، منگنز، آنتیموان، منیزیت و غیره زمینه سرمایه گذاری برای فرآوری مواد معدنی مکشوفه در استان فرآهم شده است.

وی اضافه کرد: تجهیز معدن و کارخانه فرآوری مس چهل کوره در حال اجرا با 100 میلیارد ریال اعتبار، مقدمات برای احداث کارخانه فرآوری آنتیموان در سفیدآبه در مقیاس پایلوت با 200 میلیارد ریال اعتبار، مقدمات برای ساخت کارخانه فرآوری طلا در بزمان با 200 میلیارد ریال اعتبار و مقدمات احداث کارخانه فرآوری تیتانیوم در فنوج با 150 میلیارد ریال اعتبار از مهمترین فعالیت های صورت گرفته در بخش معدن استان بحساب می آید.

میرشکار گفت: این در حالی است که بستر فعالیت اکتشافی و نتایج اخذ شده، سازمانهای تخصصی وابسته به دولت را برای حضور در استان و سرمایه گذاری در امر اکتشاف ترغیب کرده است به طوری که سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) در 40 هزار کیلومتر مربع، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در حدود 15 هزار کیلومتر مربع، شرکت های صدر تامین (وابسته به سازمان تامین اجتماعی)، ملی صنایع مس ایران، خدمات اکتشافی، صبامیهن و چندین شرکت معدنی بزرگ دیگر مقدمات اکتشاف در بخش های وسیعی از استان را در کنار فعالیت بخش خصوصی آغاز کردند.

وی گفت: این استراتژی سازمان های تخصصی وابسته به دولت نشان دهنده فراهم شدن زمینه مساعد برای ساخت صنایع معدنی بزرگ در سیستان و بلوچستان است و رویکرد ایجاد شده از سال 87 تا کنون و استمرار این مسیر در آینده می تواند نوید بخش توسعه استان باشد.

مشاور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در امور معادن گفت: تا پایان سال گذشته 986 میلیون و 327 هزار تن ماده معدنی شامل مس، گچ، آلوویوم، لوماشل، آهک، آهن و آهن پلاسری، سنگ لاشه، نیکل، تیتانیوم، منگنز، آنتیموان، کرومیت، طلا، سیلیس، زئولیت، پوزولان، تراورتن، گارنت، گل سفید، کائولن، خاک صنعتی، تالک، مرمر، مرمریت، سنگ چینی، منیزیت، سیل و ماسه سنگ و گرانیت در استان کشف شده است.

ˈداوود شهرکیˈ افزود: همچنین در این مدت 418 فقره پروانه اکتشاف، 191 فقره گواهی کشف، 98 فقره اجازه برداشت و 116 فقره پروانه بهره برداری از معادن سیستان و بلوچستان صادر شده است.

وی اظهار داشت: مس چهل کوره با 15 میلیون تن کانسنگ ذخیره در 120 کیلومتری شمال غرب زاهدان، طلای چاه نعلی بزمان با 3،6 میلیون تن کانسنگ طلا ذخیره در 175 کیلومتری شمال غربی ایرانشهر، آنتیموان سفیدابه با پنج هزار و 460 تن کانسار آنتیموان در 300 کیلومتری شمال غرب زاهدان، مرمر فازی لک با 30 هزار تن ذخیره در 305 کیلومتری شمال غرب ایرانشهر و گرانیت بوگ با دو میلیون و 400 هزار تن ذخیره در 58 کیلومتری جنوب شرق زاهدان از شاخص ترین معادن استان به شمار می روند.

وی گفت: گرانیت سبز بزمان با دو میلیون و 100 هزار تن ذخیره در 35 کیلومتری جنوب غرب بزمان، آهک سیمان زابل با 87 میلیون و 309 هزار و 910 تن ذخیره در 74 کیلومتری شمال زاهدان، آهک سیمان خاش با 29 میلیون و 409 هزار تن در 17 کیلومتری جنوب شرق خاش، منگنز آسان دوک با 254 هزار تن اکسید منگنز ذخیره در 17 کیلومتری جنوب شرق فنوج و منگنز خیبر اسپکه با 95 هزار تن ذخیره در 55 کیلومتری جنوب شرق اسپکه از دیگر معادن مطرح استان هستند.

وی افزود: توسعه فعالیتهای اکتشافی در قالب طرحهای عمرانی سازمان در راستای تکمیل اطلاعات پایه زمین شناسی، توسعه فعالیت های اکتشافی بخش خصوصی از طریق اعطای تسهیلات بانکی در امر اکتشاف و استفاده از امتیازات صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، جذب شرکت های خصوصی بزرگ و شرکت های دولتی معدنی وابسته به وزارت در امر اکتشاف و بهره برداری از معادن استان و سازماندهی برنامه های معدنی از طریق اعمال نظارت مستمر بر فعالیت ها و جلوگیری از تخریب معادن از اهم برنامه بخش معدن استان است.

وی بکارگیری نیروهای متخصص بخش معدن در فعالیت های معدنی و تقویت جایگاه اعضای نظام مهندسی معدن، اعمال سیاست حمایت از طرح های معدنی در مناطق مستعد معدنی از طریق استفاده از منابع ایمیدرو برای مشارکت و پیگیری تامین اعتبار مورد نیاز برای ساخت زیر بناهای معدن به منظور کاهش هزینه های تولید و جذب سرمایه گذاران به این بخش را از دیگر اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان برشمرد.

وی گفت: در حال تجهیز و آماده سازی به منظور آماده نبودن واحد فرآوری یا باطله برداری، افت کیفیت ماده معدنی، سوء مدیریت و اختلاف شرکا، نبود راه دسترسی مناسب و سایر زیر ساخت ها، اختلافات محلی و منطقه ای، افت نیاز بازار و نبود خریدار و افزایش هزینه تمام شده و هزینه استخراج از شاخص ترین دلایل غیر فعال بودن معادن در این استان است.

مشاور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در امور معادن افزود: تهیه نقشه های زمین شناسی 100000/1 استان ( 45برگ ) طی برنامه پنجم توسعه با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال، تهیه 40 برگ نقشه 25000/1 زمین شناسی بر اساس نتایج حاصله از نقشه های پایه 100000/1 با پیشنهاد سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با 40 میلیارد ریال اعتبار و انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در مناطق مستعد معدنی با پیشنهاد سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با 50 میلیارد ریال اعتبار از مهمترین پیشنهادات این سازمان در راستای توسعه فعالیت های معدنی محسوب می شود.

شهرکی گفت: ایجاد زیر بناهای لازم برای معادن و صنایع معدنی با 680 میلیارد ریال اعتبار، صدور مجوز ورود ماشین آلات معدنی از طریق منطقه آزاد چابهار با شرایط ویژه و گسترش محدوده استفاده از آن ها در معادن سطح استان، تسهیلات مورد نیاز برای تامین ماشین آلات معدنی برای معادن استان به میزان 250 میلیارد ریال و تامین اعتبار و اعطای مجوز برای خرید پنج خودرو کمک دار برای سازمان از دیگر پیشنهادات این سازمان برای بهبود وضعیت معدنی سیستان و بلوچستان است.

وی تجهیز و تامین نیازمندی های مراکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی زاهدان و چابهار و تکمیل و تجهیز آزمایشگاه آنالیز مواد معدنی مربوط به دفتر سازمان زمین شناسی استان به منظور خرید تجهیزات (اسپکتروفتومتر – یووی ویزیبل (UV) و دستگاه ICP – OES ( اسپکترومتر نشر نوری ) با سه میلیارد ریال اعتبار را از دیگر پیشنهادات سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در راستای توسعه فعالیتهای معدنی برشمرد. ک/4

7307 / 653

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا