گوناگون

معاون استاندار: پنهان کاری، بهداشت در آذربایجان غربی را عقب نگه داشته است

81159026 5686296

علیرضا رادفر روز شنبه در نخستین کارگروه امور زنان و خانواده آذربایجان غربی در خصوص وضعیت نابسامان و مشکلات ویژه بخش زنان و زایمان کوثر بیمارستان مطهری افزود: مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی استان به کمبودهای بهداشت و درمان استان اعتراف می کند و با پنهان کاری مشکلات را در خفا نگه نمی دارد.

وی در خصوص ایجاد کلینیک های درمانی علوم پزشکی در سه نقطه و دو زایشگاه در مرکز استان توسط علوم پزشکی اظهار کرد: وضعیت درمان استان در حد مطلوبی نیست و باید مشکلات موجود در این حوزه رفع شود.

وی در خصوص احداث بیمارستان اختصاصی زنان در ارومیه نیز گفت: با توجه به مشکلات موجود در حوزه درمان نیازی به این بیمارستان در حال حاضر نیست و باید هزینه های اضافی در راستای رفع عقب ماندگی های استان در حوزه بهداشت و درمان هزینه شود چرا که در بیمارستان های ما بخش زنان و مردان به صورت اختصاصی جدا شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: منطقه، خیرین بسیاری دارد که باید از ظرفیت آنها در بهبود سلامت استان بهره بگیریم.

رادفر افزود: هم اکنون برخی ساختمان های اضافی ادارات دولتی در استان وجود دارد که علوم پزشکی با بررسی موقعیت و فضای فیزیکی آنها هر تعداد ساختمانی که نیاز داشته باشد، استانداری واگذار می کند.

وی اضافه کرد: اکنون زمان آن نیست که به ثروتمندان یارانه داده شود و سوبسید بیماران سرطانی قطع شود و باید در رفع مشکلات درمانی استان بکوشیم.

وی با قدردانی از اقدامات دولت در خصوص اجرای طرح تحول سلامت در کشور اظهار کرد: موضوع زایمان طبیعی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که این نوع زایمان در سلامت مادر و کودک موثر است.

وی ادامه داد: آمار سزارین در کشور و آذربایجان غربی خیلی بالاست و این به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب در زمینه زایمان های طبیعی و عوارض سزارین است که نباید بیشتر از این، از این مورد مهم غافل باشیم.

** بیمارستان 450 تختخوابی ارومیه تا 60 سال آینده به بهره برداری می رسد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: باید برنامه جدی برای تحول سلامت در استان داشته باشیم تا مشکلات موجود در حوزه بهداشت و درمان حل شود.

ابراهیم حسنی افزود: برای رفع مشکلات حوزه درمان استان مجبوریم یک برنامه کوتاه مدت و یک برنامه بلندمدت اجرا کنیم.

وی اظهار کرد: اخذ 10 درصد فرانشیز برای خدمات بستری در روزهای گذشته موجب افزایش پذیرش در بیمارستان های دولتی شده است که این امر، موفقیت دولت را در اجرای طرح تحول سلامت می رساند.

وی با اشاره به رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی اضافه کرد: این امر باعث افزایش تقاضا برای زایمان طبیعی در بخش کوثر بیمارستان مطهری شده است ولی این بخش مشکلات بسیاری دارد و در طول سال های گذشته به آن توجه نشده است.

وی با بیان اینکه از دهه هفتاد تاکنون در ارومیه تنها دو بیمارستان امام خمینی (ره) و سیدالشهدا (ع) ساخته شده است گفت: بیمارستان تخصصی قلب سیدالشهدا (ع) نیز با کمک خیرین احداث شده و به مردم خدمات می دهد.

حسنی افزود: بیمارستان امام خمینی (ره) هم اکنون در حد انفجار است و مراجعه کننده به این بیمارستان زیاد و امکانات بیمارستان پاسخگو نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز در خصوص بیمارستان 450 تختخوابی ارومیه اظهار کرد: هر سال 20 میلیارد ریال برای ساخت این بیمارستان اختصاص می یابد و هم اکنون یک هزار و 200 میلیارد ریال برای اتمام این بیمارستان مورد نیاز است و با بودجه در نظرگرفته شده این بیمارستان 60 سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به وضعیت اسف بار بیمارستان شهیدمطهری در بخش زنان و زایمان کوثر اضافه کرد: خواباندن فرد وضع حمل کننده، در راهروهای بیمارستان و یا روی زمین روی پتو در شان زنان کشور نیست و باید تمامی مسئولان دولت و نمایندگان مجلس و خیران عرصه سلامت دست در دست هم برای رفع مشکلات بهداشت و درمان استان کمک کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون در تلاش هستیم بخش IVF بیمارستان شهید مطهری را انتقال دهیم تا بخشی از تراکم کاری این مرکز کم شود.

** بیمارستان مطهری با در نظر گرفتن فضای دوبرابری طبق استانداردهای روز احداث شود

مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: اقدامات کوتاه مدت تنها مسکنی برای بیمارستان هاست که با جابه جایی برخی از بخش ها صورت می گیرد.

معصومه حاج شفیعیها افزود: سه فلوشیپ عمده در بخش کوثر بیمارستان مطهری وجود دارد که قابلیت های فراوانی در استان دارد و باعث افزایش مراجعات مردم به این بیمارستان شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به جمعیت استان فضای بیمارستان باید دو برابر شده و در یک مکان دیگر دوباره احداث شود.

وی اضافه کرد: تاسیسات فرسوده، ریخته شدن گرد و خاک، رنگ های کنده شده از سقف دیوارها ، نبود مکانی برای استراحت و کار کادر پزشکی و پرستاری و قرار گرفتن آنها در بین بیماران و خوابیدن فرد وضع حمل کننده، در راهروهای بیمارستان و عذاب کشیدن آنها در وقت ملاقات در هنگام ورود آقایان به بخش زنان از جمله مشکلات عمده ای است که فشار زیادی را به زنان بستری شده و کادر بخش کوثر تحمیل می کند.

حاج شفیعیها افزود: باید شرایطی فراهم شود تا مشمولان هر نوع بیمه در بیمارستان های مخصوص خود درمان شوند که در این صورت مشکلات ساماندهی حوزه درمان نیز قابل حل می شود.

** فرسوده ترین بخش بیمارستان شهید مطهری به زنان و زایمان اختصاص یافته است

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در این جلسه گفت: فرسوده ترین بخش بیمارستان شهید مطهری به بخش کوثر (زنان زایمان) اختصاص یافته که این موضوع جای تاسف دارد.

لطیفه مبین افزود: این بخش 87 نفر ظرفیت پذیرش روزانه دارد که 120 نفر را برغم کمبود تجهیزات و نبود فضا پذیرش می کند.

وی اظهار کرد: برغم مراجعات بیش از توان بخش کوثر سال گذشته هیچ فوتی در این بخش نبود که باید به کادر پزشکی، پرستاری و مامایی این بیمارستان تبریک گفت.

وی اضافه کرد: سال گذشته 65 نفر نیرو در این بخش بازنشسته شدند که هیچ جایگزینی برای آنها با توجه به نبود استخدام در نظر گرفته نشده و هم اکنون کادر این بخش سه شیفته کار می کنند.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: شهر سالم با شهروند سالم معنا پیدا می کند و باید با مدیریت جهادی و بسیجی وار وارد حوزه بهداشت و درمان استان شده و مشکلات را حل کنیم.

وی از آمادگی شورای شهر ارومیه برای واگذاری زمین به دانشگاه علوم پزشکی در ساخت کلینیک های درمانی و بیمارستان خبر داد.

بیمارستان مطهری در سال 1307 در ارومیه احداث شده و نام پیشین آن شیر و خورشید و متعلق به هلال احمر بود که اکنون با نام بیمارستان شهید مطهری فعالیت می کند و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان است.

این بیمارستان 86 ساله با بدنه ای فرسوده جوابگوی نیازهای استان نیست و بخش زنان و مامایی آن که کوثر نام دارد با مشکلات زیادی روبروست و از لحاظ روانی نیز استرس بسیاری را به زنانی که می خواهند وضع حمل کنند و کادر پزشکی ، مامایی و پرستاری وارد می کند.

این بیمارستان 41 تخت در بخش کوثر دارد که علاوه بر آن ، 50 درصد اضافه بر تخت های موجود پذیرش می کند.

8137/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا