گوناگون

معاون سازمان محیط زیست: در مسایل زیست محیط دریایی کشور غفلت شده است

81159000 5686222

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ˈپروین فرشجیˈ روز شنبه در هفتمین جلسه کمیته ملی مقابله با شکوفایی مضر جلبکی (کشند سرخ) و کارگاه آموشی شناسایی با روش های نمونه برداری از فیتوپلانکتونهای عامل کشند سرخ‎ با بیان اینکه از 20 منطقه دریایی جهان دو منطقه در ایران قرار دارد، افزود: سواحل دریای عمان در جنوب و خزر در شمال ایران از مهمترین محیط های زیست محیط دریایی هستند که مطالعات و ملاحظات لازم زیست محیطی متناسب با شاخص های کلان و واقعیت های موجود در آن انجام نشده است.

ˈکشند سرخˈ نام معمول پدیده شکوفایی فیتوپلانکتون ها یا همان افزایش ناگهانی جمعیت فیتو فیتوپلانکتونها، بویژه گونه های متعلق به داینوفلاژله ها و دیاتومه ها می باشد. یکی از علل مهم در این زمینه افزایش دما و ورود مواد مغذی نظیر نیترات و فسفات به دلیل فعالیت های انسانی و تخلیه فاضلاب های انسانی و زه آب های کشاورزی است.

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به برخی از طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی انجام شده در حوزه محیط زیست دریایی بویژه کشند سرخ، تصریح کرد: متاسفانه حتی همین معدود مطالعات انجام شده در این حوزه، در عرصه تصمیم سازی و مدیریتی کشور از جایگاه لازم برخوردار نیست و این در حالیست که مطالعات تخصصی و کارشناسی مهمترین راه رسیدن به توسعه پایدار و آینده سازی متناسب با شاخص های زیست محیطی است.

فرشجی خاطرنشان کرد: توجه کشورها به محیط زیست و مسایل و مشکلات آن به نوع نگاه و اهمیت انسان در فرایند مدیریتی بر می گردد و در هر کشوری که محیط زیست و چگونگی رشد انسانی اهمیت داشته است حداکثر تلاش ها را برای حفاظت از محیط زیست انجام می دهند.

وی یکی از نارسایی های موجود را فقدان ارتباط های لازم در حوزه های تخصصی و پژوهشی بین پژوهشگران و در مرحله بعد فقدان بانک ملی از پروژه های انجام شده دانست که باعث شده است گاها بسیاری از مطالعات و اقدامات به صورت موازی و تکراری نیز تکرار شوند.

معاون سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اکتشاف نفت در ایران در دهه 40 و معطوف شدن نگاهها به توسعه فعالیت های نفتی، گفت: این در حالیست که در دریا فقط نفت فرصت و مزیت نیست بلکه دهها فرصت و مزایای دیگر از جمله صید و صیادی، آبزی پروری، حمل و نقل دریایی و … از نظر اقتصادی و زیست محیطی مطرح است که باید چالش های آن به موقع رسیدگی شود.

فرشچی با تصریح بر اینکه دریاها آخرین سنگر زیست انسانی است و در آینده نزدیک با توجه به فرسایش های موجود در فضای سرزمینی، دریاها شاهد هجوم همه جانبه انسان ها نه تنها برای کسب طعام و معیشت بلکه برای زندگی کردن نیز خواهد شد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس توجه به شاخص های زیست محیط دریایی و جلوگیری، شناسایی و کنترل آفت ها و آسیب های دریایی برای ادامه حیات بشری از اولویت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه انعکاس برنامه های زیست محیط دریایی در برنامه چهارم توسعه کشور بسیار ضعیف بود و بعد از تلاش های بسیار مقداری در برنامه پنجم دیده شده است، تصریح کرد: فعالیت هایی برای تهیه برنامه ششم در حال انجام است که باید با تلاش پژوهشگران و نخبگان دغدغه های زیست محیط دریایی در این برنامه در جایگاه مناسبی قرار گیرد.

معاون سازمان محیط زیست تاکید کرد: انتظار می رود با انجام فعالیت های مطالعاتی علل ریشه ای ˈکشند سرخˈ پیدا شود تا بدرستی برای مقابله بتوان برنامه ریزی کرد.

به گفته وی در حوزه محیط زیست دریایی در سطح ملی باید فرابخشی عمل کرد و بویژه بخش های خصوصی و همکاری های منطقه ای در اولویت قرار گیرد چراکه اگر همکاری منطقه ای وجود نداشته باشد هیچ برنامه ای موفق نخواهد شد چراکه آلودگی های دریایی براحتی در تمام دریاها و اقیانوس ها قابل انتقال است و به هیچ عنوان نمی توان بدون در نظرگرفتن این واقعیت، هیچ برنامه زیست محیط دریایی برای جلوگیری و کنترل آلودگی ها را عملیاتی کرد.

به گزارش ایرنا هفتمین جلسه کمیته ملی مقابله با شکوفایی مضر جلبکی و کارگاه آموشی شناسایی با روش های نمونه برداری از فیتوپلانکتونهای عامل کشند سرخ‎ از روز شنبه به مدت سه روز در چابهار با حضور کارشناسان کشوری و استان های ساحلی کشور آغاز به کار کرد.

س.ن1744/2729

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا