گوناگون

معاون شرکت آب و فاضلاب: مصرف آب در ایران 50 درصد بیش از دیگر کشورهاست

81171258 5708171

به گزارش ایرنا ˈشاهین پاکروحˈ عصر سه شنبه در آیین معارفه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی، ثابت ماندن آب بها را از چالش های این حوزه برشمرد و گفت: این وضعیت در هشت سال گذشته، بخشی از منابع را از این شرکت برای ارتقای خدمات پایدار گرفته است.

وی با بیان این که بیشترین اعتبارات عمرانی کشور بعد از وزارت راه و شهرسازی، مربوط به وزارت نیرو است، افزود: تزریق ناچیز اعتبارات عمرانی به وزارت نیرو، بویژه در بخش آب و فاضلاب موجب شده تا کار تامین پایدار آب آشامیدنی برای مدیران سخت شود.

وی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را از دیگر چالشهای آب و فاضلاب کشور برشمرد و گفت: علی رغم پیش بینی ها برای تخصیص اعتبارات عمرانی بیشتر به این حوزه از ناحیه این طرح، تحقق نیافتن این امر نیز منابع را از این شرکت برای اجرای طرح های پایدار گرفت.

وی طرح ادغام دو شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی را از دیگر چالش ها در مسیر ارایه خدمات مطلوب به جوامع روستایی و شهری عنوان و اظهار کرد: این طرح کارشناسی شده نبود و کمکی هم به ارتقای خدمات نمی کرد که خوشبختانه منتفی شد.

معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب افزود: آبفای روستایی از دل جهاد سازندگی برآمده و فعالیت در نقاط روستایی با مناطق شهری متفاوت است و اگر این طرح عملی می شد، توسعه پایدار در بخش آب آشامیدنی بدرستی اتفاق نمی افتاد.

وی گفت: خوشبختانه با پیگیری صورت گرفته بتازگی طرح ادغام دو شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری منتفی شده و نگرانی کارکنان دو شرکت از بابت این ادغام پایان یافت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز در این آیین بر توجه ویژه مدیریت ارشد استان برای رفع مشکلات آبرسانی به مناطق روستایی تاکید کرد و گفت: حدود 10 میلیارد ریال برای آبرسانی سیار به روستاهای استان اختصاص یافته است.

ˈمحمدحسن علی نیاˈ شمار روستاهای این استان را که نیازمند آبرسانی سیار هستند 113 روستا عنوان کرد و افزود: خراسان شمالی از نظر خشکسالی و کاهش بارندگی ها در میان سه استان نخست کشور قرار دارد.

وی از تشکیل و فعالیت کمیته ویژه آبرسانی در استان خبر داد و گفت: اکنون این کمیته علاوه بر مرکز استان در هفت شهرستان فعال است و به طور مستمر مسایل و مشکلات آب و راه کارهای مقابله با تنش آبی را پیگیری می کند.

مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی نیز با اشاره به این که 50درصد از جمعیت استان ساکن مناطق روستایی اند، گفت: استان با توجه به خشکسالی دوران سختی را در پیش دارد و باید چاره جویی مناسبی در تامین و مدیریت آب صورت گیرد.

ˈحمید روشن روانˈ ایجاد مجتمع های آبرسانی با پوشش روستاهای بیشتر، استفاده از مشارکت بخش خصوصی بویژه خیرین در ایجاد زیرساخت تامین آب آشامیدنی و تامین بخشی از منابع مالی طرحهای آبرسانی از محل توزیع اوراق مشارکت را از جمله برنامه های کاری مورد نظر خود در این حوزه برشمرد.

به گفته وی جمعیت برخوردار از آب آشامیدنی در استان خراسان شمالی 71.05 درصد است در حالی که این شاخص در کشور 77.14 درصد است.

در پایان این آیین با قدردانی از خدمات چهار ساله ˈبهروز برنامهرˈ، مدیرعامل سابق شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی، حمید روشن روان به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت معرفی شد.

شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی 105 هزار و 315 مشترک را در هشت شهرستان این استان زیر پوشش دارد و از 865 روستای این استان، 607 روستا با جمعیت 341 هزار و 641 نفر زیر پوشش خدمات این شرکت قرار دارند. ک/2

623/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا