گوناگون

معاون وزیر کشور از قلعه چالشتر دیدن کرد

81135425 5646051

به گزارش ایرنا،ˈهوشنگ خندان دل ˈ در دیدار از قلعه تاریخی چالشتر شهرکرد معماری و بنای آن را بی نظیر و زیبا عنوان کرد.

معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت:مجموعه قلعه تاریخی چالشتر که به قلعه خانی مشهور می باشد ، 110 سال پیش در چالشتر احداث شد و در یکی از سرستونهای سنگی این مجموعه ، تاریخ ساخت آن به سال 1321هجری قمری حک شده است.

ˈگودرز امیری ˈ در این دیدار افزود:قلعه چالشتر در چهار محال و بختیاری تلفیقی از معماری دوران قاجار با معماری اروپایی است که با ستونهایی ایستاده از سنگ و نقش برجسته های دیدنی خودنمایی می کند.

به گزارش ایرنا،قلعه چالشتر در پنج کیلومتری شهرکرد به عنوان یک اثر باشکوه از نظر معماری و هنری حجاری در ایران است.

مجموعه تاریخی چالشتر شامل سردر سنگی، خان نشین ، اندرونی ، حمام، انبارها و اصطبلها است و قلعه عیانی و خان نشین این مجموعه تاریخی دارای 38 ستون سنگی با سر در و ایوان می باشد.

ازاره سنگی منقوش این مجموعه قلعه شامل نقوش افسانه ای و اسطوره ای، زندگی روزمره،گل وگیاه،گل و گلدان، گل و مرغ، نقوش پیچش گیاهی و نقوش فرشته است واین نقوش به صورت ماهرانه و زیبا خلق شده و در برخی موارد به صورت برجسته حجاری شده است.

در این مجموعه قلعه، اندرونی با یک دالان به قسمت خان نشین ارتباط داشته و ایوان آن دارای 10 ستون سنگی است و ایوان با آجرکاری وکاشی معرق در لچکی ها و پیشانی بنا با ازاره های سنگی منقوش شامل درختان تاک،گل و گلدان ،گل و مرغ و سرو و کاج تزئین شده است.

اتاقهای این مجموعه قلعه نیز با نقوشی به سبک نقاشی لندنی که تلفیقی از هنر نقاشی ایرانی و غربی است، مزین است و این سبک نقاشی که در دوره قاجار به اوج خود می رسد شامل نقوش گل و گلدان،افسانه لیلی و مجنون و نقوش اسلامی شامل یوسف و زلیخا به همراه خط نوشته ای از آیات قرآن است.

در بخشی از سر درهای این مجموعه قلعه، همچنین معماری سنتوری که به صورت مثلثی شکل بانقوشی به سبک شیر و شکر است، به چشم می خورد و حمام قلعه تاریخی چالشتر نیز مزین به کاشی آبی فیروزه ای و سفید سربی بوده است.

سقف اندرونی این قلعه به صورت قابهایی از چوب گردو است و درها و پنجره های اتاقهای این مجموعه نیزازجنس چوب گردو به صورت گره چینی شده می باشد و این مجموعه قلعه دارای پنج ایوان است و پنج اتاق نیز در اندرونی آن وجود دارد و در مجموع دارای 40 ستون است.

به گزارش ایرنا، در این دیدار شهردار مرکز چهارمحال و بختیاری و تعدادی از اعضا شورای شهرکرد نیز حضور داشتند.

7359

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا