گوناگون

منشور بسیج در شبکه دو

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه دو سیما؛ اهداف و آرمان های بسیج سازمانی صدا و سیما متناسب با شبکه های تلویزیونی و ماموریت های آن سویه تخصصی/کارشناسی می گیرد و در واقع هر کدام از شبکه های تلویزیون بنا به تخصص و ساختار رسانه ای خود می تواند بخشی از ظرفیت های بسیج را در جبهه رسانه ای محقق کند. شبکه دو بنا به ماهیت خانوادگی خود ارتباط عمیقی با ماموریت های بسیج سازمانی داشته و آنجایی که رسانه ملی به نبرد نرم در جنگ فرهنگی می رود به ابزار و بستری مناسب و تاثیر گذار برای ان بدل می شود.

 واقعیت این است که بسیج لزوما به فعالیت های سخت افزاری نظامی ختم نشده و در جبهه فرهنگ نیز به جهاد مشغول است. سردارنقدی دردیدار با مدیران رسانه ملی سیدرمضانعلی موسوی مقدم قائم مقام رئیس رسانه ملی، جعفری رئیس مرکز بسیج رسانه ملی، بخشی‌زاده مدیر شبکه دو، قاسمی مدیر شبکه آموزش، زین‌العابدین مدیر شبکه سه، مقیسه مدیر شبکه تهران، لطفی مدیر رادیو معارف، شریف‌زاده مدیر رادیو فرهنگ، کاظم‌زاده مدیر رادیو صدای آشنا و جمعی از برنامه‌سازان رسانه ملی برگزار شد بر اهمیت و ضرورت همین بخش از کارکرد بسیج تاکید کرد و خوشبختانه شما در صداوسیما شبانه‌روز خود را وقف بیداری مردم می‌کنید. بسیج و صداوسیما یک رسالت مشترک دارند. با ۲ روش و ۲ ابزار روشنگری، بیداری اسلامی و اطلاع‌رسانی صحیح به جامعه اسلامی و منسجم کردن افکار عمومی و بعد در عرصه بسیج سازماندهی کردن این نیروهای رشد یافته و کسانی که راه حق را انتخاب کردند و نقش آفرینی در جبهه‌های بزرگ از جمله این رسالت‌هاست.
 
این روشنگری و اطلاع رسانی اگرچه از آرمان های مشترک بسیج نشات می گیرد اما متناسب با ماموریت های هر شبکه، سطح بندی شده و در خاکریزهای مختلف، پیگیری می شود. واقعیت این است که بسیج در شرایط حاظر در خاکریزهای رسانه ملی (شبکه های مختلف) به جنگ نرم مشغول است. شبکه دو به واسطه ارتباط با کودکان و خانواده ها از یک سو شاید بیشترین فاصله رابا کنشمندی های جهادگرایانه بسیج داشته باشد اماازسوی دیگرمیتواند درلایه های عمیقتر،بسترسازی فرهنگی کرده و به واسطه سویه خانوادگی خود،به تربیت فرهنگ و ذهنیت بسیجی در قالب برنامه های نمایشی و ترکیبی بپردازد. شبکه دو سیما دست کم با سریال بوی باران حسین تبریزی،فیلم تلویزیونی مسابقه سید جلال دهقانی اشکذری و مستند مرزنشیننان مصطفی کرمی مورد تایید و تشویق بسیج رسانه ملی قرار گرفته و در واقع این شبکه کوشیده است آرمان های بسیج را بیشتر با تصویر و المان های نمایشی صورت بندی کند و این یعنی نهایت استفاده از ظرفیت های تصویری و اثربخشی آن دردنیای جدید. شبکه دو مشارکت خوبی با بسیج سازمان در تولید سریال هایی با محوریت بسیج داشته که این سوژه ها لزوما به ابعاد جنگی یا دوران دفاع مقدس مربوط نیست بلکه جهاد و بیداری اسلامی را در ساحت های جدید مثل مسائل هسته ای یا جهاد علمی مورد توجه قرار داده است. اما این سه اثر از جمله کارهای شاخص شبکه دو محسوب می شود که نشان می دهد مدیران این شبکه طرح و الگوهایی جدی و کارشناسی شده در ارتباط با اهداف بسیج در رسانه ملی دارد. مثلا سریال بوی باران اگرچه به شکل مستقیم با مساله جنگ و دفاع مقدس ارتباط دارد اما تله فیلم مسابقه نگاه و رویکرد بسیج را در فضای علمی بازنمایی می کند. این فیلم تلویزیونی روایتگر قصه شیرین چند نوجوان است که خود را برای مسابقات دانش آموزی رباتیک آماده می کنند ،اما هم زمانی مسابقات فوتبال مدارس و مسابقات رباتیک برای آنان مشکلاتی ایجاد می‌کند. فیلم قصد دارد با نشان دادن علایق نوجوانان به ورزش، آنها را به سمت فناوری نیز سوق دهد.
 
یکی از بهترین عملکردهای شبکه دو پخش مستند مرزنشینان بود. این مستند – داستانی هفت برش از هفت یادمانه متعلق یه مرزنشینان مهران است، شهروندانی که در جریان هشت سال دفاع مقدس زندگی‌شان با فراز و فرود بسیاری همراه بوده است.
 
 “مرزنشینان” بر اساس خاطرات واقعی مردم مهران ساخته شده و بخشی از اتفاقاتی که در جریان هشت سال دفاع مقدس بر مردم مظلوم مهران رفته است را به تصویر می کشد. فتح الباب مستند “مرزنشینان” شروع جنگ تحمیلی و تجاوز رژیم بعث صدام است، این مستند با خبر خوش آزادسازی شهر مهران توسط رزمندگان و مردم غیور این شهر مرزی به پایان می رسد.
 
در نهایت سریال بوی باران که ارتباط مستقیمی با ارزش های دفاع مقدس داشته و داستان آن درباره مادر و دختری است که بعد از ۳۰ سال یکی از همرزمان پدر خانواده را پیدا می‌کنند. اما او دچار فراموشی شده است، آنها برای این‌که به او کمک کنند حافظه‌اش را به دست آورد بناچار خاطرات جنگ را برای او زنده می‌کنند.
 
نگاهی اجمالی به ردپای تفکر بسیجی در شبکه دو نشان می دهد که آرمان های بسیج با اهداف شبکه ای چنان در هم تنیده شد که هویت مستقل خودرا پیدا کرده است که واجد انطباق موضوعی است و هم انسجام معنایی. مثلا همین سریال بوی باران بااینکه در ژانر دفاع مقدس ساخته شده اما آن در پیوند با خانواده و دغدغه های آن صورت بندی می کند. لذا منشور بسیج در شبکه دو علیرغم تنوع سوژه ای و ساختار اجرایی در نسبت با ماهیت رسانه ای خود مبتنیبر ماموریت های درون سازمانی خود عمل می کند تا سطحی مناسب با ماهیت و کارکرد شبکه ای اش را در تحقق اهداف بسیج دنبال کند. اگرشبکه دو شبکه خانواده است بسیج هم یک خانواده بزرگ است که پیوند این دو خانواده در ذیل رسانه ملی نه به بازتاب بسیج در شبکه ها که به شبکه ای شدن تفکر بسیج می انجامد.

انتهای پیام /اس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا