Mihanpostآثار تاریخیپیشنهاد سردبیر

مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی جهان در سال ۲۰۱۶ + عکس

مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی جهان در سال ۲۰۱۶ خود نشان دهنده تمدن های متفاوت و شیوه های زیست در این کره خاکی بوده است . با این حال در سال گذشته میلادی اکتشافات بسیار جذابی توسط باستان شناسان انجام شد که منجر به پرده برداشتن از رخداد های گذشته حیات بشری و شیوه زندگی آن ها شده است . در ادامه برای آشنایی با این اکتشافات با ما در میهن پست همراه شوید.

کشف محموله مجسمه های باستانی در قیصریه : باستان شناسان با غواصی در  پارک ملی قیصریه توانتسند در یک کشتی غرق شده ۱۶۰۰ ساله محموله ای از مجسمه های بسیار قدیمی را کشف کنند . این کشف بزرگترین مجموعه مجسمه از آثار باستانی در سی سال گذشته بود که ارزش بسیار بالایی داشته و یکی از مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی در سال ۲۰۱۶ محسوب می شود .

مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی

کشف کفش‌ های ویندولاندا : حدود ۱۸۰۰ سال پیش، ارتش رومی‌ها یکی از کوچک‌ترین اما قدرتمندترین دژ نظامی را از نظر دفاعی در منطقه «ویندولاندا» احداث کردند که در حال حاضر یکی از بخش‌های مرزهای امپراتوری میراث جهانی رومی‌ها به شمار می‌رود.این پادگان نظامی کوچک از چند صد سرباز و خانواده‌های آنها تشکیل می‌شد که وقتی آن سوی دیوارهای دژ میان قبایل انگلیسی و نیروهای رومی جنگ درمی‌گرفت، در پشت مجموعه‌ای از خندق‌های بزرگ و باروهای ساخته‌شده پناه می‌گرفتند. پس از پایان جنگ، نیروها و وابستگان آنها از دژ بیرون آمدند و هر چه را نمی‌توانستند با خود حمل کنند، داخل خندق پرتاب می‌کردند.در سال ۲۰۱۶، باستان‌شناسان «ویندولاندا» این خندق را کشف کردند و محفظه‌ای را یافتند که مملو از اسکلت‌های سگ و گربه و همچنین ۴۲۱ کفش چرمی رومی بود. چکمه‌های بچگانه، کفش‌های کودکان کم سن و سال، چکمه‌های زنانه و مردان و کفشهای مخصوص خانه و بیرون از خانه در میان این کفش‌های به دست آمده بود.این اکتشافات نشان می‌دهد که به طور متوسط هر فرد بیش از یک کفش داشته است. اندازه این کفش‌ها عجیب است و تنوع آن در منطقه «ویندولاندا» که بیشترین کفش‌های رومی را در محدوده امپراتوری رومی‌ها تولید می‌کرد، زیاد بود. این کفش‌ها متعلق به ۲۱۲ سال بعد از میلاد مسیح بود که سبک و ظاهر زیبایی داشتند. این کفش‌ها به خوبی در این ۲۰۰۰ سال نگهداری شده‌اند.

مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی

کشف خاکریز ۲۵۰۰ ساله در ایالت یورکشایر درشمال انگلستان : باستان شناسان بریتانیایی یک خاکریز دست ساز که مربوط به عصر آهن است و دارای قدمت ۲۵۰۰ ساله می باشد را در ایالت یورکشایر کشف کردند . تصور می شود که این خاکریز در حقیقت یک قلعه برای دوره حکومت نورمن و بیلی بوده است . این خاکریز ۲۵۰۰ ساله یکی از مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی جهان است .

مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی

کشف خانه‌ های پایه چوبی عصر برنز : باستان‌شناسان موفق به کشف خانه‌های پایه چوبی در باتلاق‌های شرق انگلستان شدند. آنها خانه‌هایی را با پایه‌های چوبی در مجموعه اکتشافات خود در معدن Must Farm این منطقه از زیر زمین بیرون آوردند. این کشف، دید وسیعی از ساکنان حدود ۳۰۰۰ سال پیش در اختیار محققان قرار داد. این منازل مسکونی که به پایان عصر برنز در حدود ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردند متعلق به خانواده‌هایی بوده است که در خانه‌های چوبی با پایه‌های چوبی نصب شده روی آب زندگی می‌کردند. این سکونتگاه‌ها بر اثر آتش‌سوزی ویران شدند و داخل رودخانه فرورفتند.

مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی

کشف کلیسا و محراب وایکینگ شاه اولاف اول در نروژ : باستان شناسان کشور نروژ در سال ۲۰۱۶ موفق به کشف کلیسا و محراب اولاف اول شدند . آنها ابتدا کلیسای این وایکینگ شاه را کشف کرده و سپس با بررسی دقیق آن توانستند محراب این کلیسا را نیز کشف کنند . این باستان شناسان همچنان در حال مطالعه بر روی این کشف بزرگ خود هستند .

مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی

کشف سازه‌ های عجیب و غریب در غار برونیکل فرانسه : باستان‌شناسان در اکتشافات خود موفق شدند در اعماق غار «برونیکل» واقع در منطقه «تارن-اِ-گارون» در جنوب غربی فرانسه سازه‌های ساخت دست بشر را با طول ۳۳۶ متر کشف کنند. آنها تخمین زده‌اند که قدمت سازه‌های ورودی این غار به حدود ۱۷۶ هزار و ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد.این اکتشاف بیانگر آن است که انسان‌ها پیش از زمانی که تصور می‌شد در غارها سکونت داشته‌اند. تاکنون دانشمندان تصور می‌کردند که قدیمی‌ترین غار ثبت‌شده (غار شووه) به ۳۸ هزار سال پیش برمی‌گردد. دانشمندان، سازه‌های یافت‌شده در غار «برونیکل» را جزو نخستین سازه‌های تاریخ بشر به حساب می‌آورند.به علاوه، ردپاهایی از آتش در این غار نشان می‌دهد که «نئاندرتال»های نخستین طریقه استفاده از آتش را در محیط‌های بسته می‌دانستند. محققان، غار «برونیکل» را در سال ۱۹۹۰ و در روستای «آویرون» کشف کردند.آنها در اکتشافات اخیر خود، در کف غار بقایای استخوانی و چاله‌های متعددی برای خواب زمستانی خرس‌ها پیدا کردند. این غار مملو از سازه‌هایی ساخته‌شده از حدود ۴۰۰ «استالاگمیت» یا بخش‌هایی از استالاگمیتهاست که بیشتر ظاهر دایره‌ای شکل و کشیده دارند که نشان از استفاده از آتش می‌دهد.کلسیت‌ قرمز یا سیاه‌شده با دوده که حتی بر اثر حرارت ممکن است شکسته‌ شده باشند و نیز مواد سوخته‌ای از جمله بقایای استخوانی از دیگر اکتشافات دانشمندان در این غار باستانی بوده است. دانشمندان در سال ۱۹۹۵ با استفاده از کربن ۱۴ توانستند قدمت یک استخوان سوخته را ۴۷ هزار و ۶۰۰ سال پیش اعلام کنند. آنها در سال ۲۰۱۳ نیز روی این سازه‌های مطالعات سه‌بعدی انجام دادند و دریافتند آتش‌هایی که آثار سوختگی روی این سازه‌ها به جا گذاشته‌اند، به منظور روشنایی افروخته شده بودند.

مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی

کشف محل دفن قایق سنوسرت سوم یکی از فراعنه مصر : باستان شناسان موزه پن با حفاری در بخش هایی از  بیابان ابیدوس موفق به کشف مکان دقیق قایق سنوسرت سوم شدند . این باستان شناسان معتقد هستند که این قایق برای مراسم تشیع جنازه این فرعون ساخته شده بود و قدمت آن نیز به ۱۸۵۰ سال پیش از میلاد باز می گردد . اگر چنین چیزی به اثبات برسد این کشف یکی از مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی جهان خواهد بود .

مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی

کشف شهر باستانی عصر برنز در شمال عراق : دانشمندان و باستان‌شناسان دانشگاه Tübingen اکتشافاتی را در عراق انجام دادند. منازل مسکونی یافت‌شده، جزو منطقه‌ای دور افتاده از امپراتوری «آکاد» بوده است. باستان‌شناسان در این مطالعات موفق به شناسایی و کشف شهر بزرگی در نزدیکی شهر «دهوک» در شمال عراق شدند.این حفاری‌ها نشان می‌دهد منازل مسکونی کشف‌شده در این شهر باستانی که در حال حاضر محل سکونت مردم روستای کوچک کردنشین «باستکی» در منطقه خودمختار کردستان عراق است، در حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است و بیش از ۱۲۰۰ سال از شکوفایی آن می‌گذرد. باستان‌شناسان دریافتند که لایه‌های این روستای کشف‌شده به دوران امپراتوری «آکاد» (۲۲۰۰ تا ۲۳۵۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح) برمی‌گردد. این امپراتوری، نخستین امپراطوری تاریخ بشر به شمار می‌ رود. باید گفت که این کشف یکی از مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی در سال ۲۰۱۶ بوده است .

مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی

کشف بقایای مومیایی نفرتاری ملکه مصری : گروهی از باستان شناسان بین المللی با حفاری در مصر موفق به کشف بخش هایی از مومیایی یک زن مصری شدند  . این باستان شناسان معتقد هستند که بقایای مومیایی کشف شده متلعق به نفرتاری ملکه مصر بوده است . البته باید گفت که این بقایا تنها متعلق به پاهای ملکه است و این کشف یکی از مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی جهان محسوب می شود.

مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی

کشف شهر باستانی در یونان : باستان‌شناسان دانشگاه گوتنبرگ سوئد در اکتشافات خود موفق به کشف شهری باستانی و ناشناخته در روستایی موسوم به Vlochós شدند که پنج ساعت از شمال آتن فاصله دارد. این بقایای باستان‌شناسی در اطراف تپه Strongilovoúni و در دشت وسیع «تسالی» واقع شده است که قدمت آن به چند دوره تاریخی قبل برمی گردد. اینکه تاکنون کسی این تپه تاریخی را کشف نکرده است، باعث شگفتی دانشمندان شده است.به گفته محققان، این تپه باستانی رمز و رازهای زیادی را در دل خود جای داده است. بقایای برج‌ها، دیوارها و دروازه‌های شهر در قله و دامنه‌های این تپه کشف شده است اما دانشمندان در زمین پایین این تپه تقریبا چیزی پیدا نکرده‌اند. آنها در این منطقه، یک میدان شهر و خیابان را پیدا کردند که نشان می‌دهد آنها با یک شهر نسبتا بزرگ مواجه هستند.محدوده داخل دیوارهای شهر به بیش از ۴۰ هکتار می‌رسد و باستان‌شناسان در این محدوده موفق به کشف کوزه‌ها و سکه‌های قدیمی شده‌اند که بیانگر قدمت تاریخی این شهر گم‌شده است. قدیمی‌ترین یافته‌های دانشمندان در این منطقه به بیش از ۵۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد.

مهم ترین اکتشافات باستان‌ شناسی

منبع : heritagedaily

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا