گوناگون

موانع شکوفایی اقتصاد در مرز مهران اعلام شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام مشکلات و موانع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بر سر راه شکوفایی اقتصاد در مرز بین‌المللی مهران را تشریح کرد.

«یارالله نصیری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه ایلام، اظهار از افتتاح سه طرح در سطح استان در هفته دولت خبر داد و اظهار کرد: این طرح‌ها شامل مقواسازی شرکت بهین سیروان زاگرس در شهرک صنعتی ایلام و پایانه صادراتی عام صدف مهران و آب معدنی دهلران با 60 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌آفرینی برای 55 نفر هستند.

وی با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری‌های جدید در استان گفت: نزدیک به 13 طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر 4600 میلیارد ریال در حال اجرا هستند که در طول 1.5 آینده به بهره‌برداری می‌رسند و از برکت آنها بالغ بر 1100 فرصت جدید شغلی ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بدون شک واحد تولیدی نیز مانند هر فعالیت اقتصادی دیگری رویش و ریزش مخصوص به خود را دارد و این رویش و ریزش هم خاص کشور ما نیست بلکه در همه جای جهان این اتفاق رخ می‌دهد، ادامه داد: براساس آمارهای موجود 545 واحد دارای پروانه در سطح استان وجود دارد که از این تعداد 345 واحد یعنی 63 درصد مجموع واحدهای استان فعال، تعداد 55 واحد یعنی بالغ بر 10 درصد نیمه فعال و 145 واحد رقمی معادل 27 درصد تعطیل مطلق و مشکل‌دار هستند.

نصیری تصریح کرد: در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است، اولویت اول ما تأمین نقدینگی واحدهای روی پا و فعال است چرا که این واحدها باید از حالت کم‌رمقی و تولید با ظرفیت پایین خارج شوند. علاوه بر آن ارائه آموزش‌های لازم و حمایت در جهت افزایش بهره‌وری این واحدها در دستور کار سازمان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای واحدهای تعطیل که امکان فعال شدن آن وجود دارد قرار است از طریق مراکز عارضه‌یابی و کلینیک‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرند و نسخه رفع مشکل آنها توسط مشاوران کار بلد و متعهد پیچیده شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: آن دسته از واحدهای تولیدی که به هیچ‌وجه امکان اصلاح و احیاء برای آنها وجود ندارد باید به نوعی تعیین تکلیف شوند تا صاحبان آنها که بدون شک با نیت خیر وارد این عرصه شده‌اند با کمترین آسیب روبرو شوند.

نصیری به موضوع واحدهای صادرات‌گرای استان ایلام اشاره و اظهارکرد: در بخش کانی‌های غیرفلزی پتانسیل صادرات داریم به طوری که سال گذشته سیمان ایلام واحد اول صادر کننده این محصول در سطح کشور بوده است.

وی با بیان اینکه در زمینه گچ، آجر، مصالح ساختمانی زمینه صادرات وجود دارد، ادامه داد: در حوزه صنایع نساجی از جمله پارچه جین ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات این محصول وجود دارد ضمن این که در گروه صنایع غذایی محصولاتی مانند نوشابه‌های گازدار و آب معدنی نیز صادرات صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام به مواد معدنی قابل استخراج در استان پرداخت و گفت: هم اکنون تعداد 12 نوع ماده معدنی در استان شناسایی شده و سال گذشته بالغ بر 9 میلیون تن مواد به ارزش 440 میلیارد ریال از این معادن استخراج شده است.

وی از وجود برنامه‌های ویژه در حوزه معدن خبر داد و تصریح کرد: بخش معدن به خوبی می‌تواند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را محقق کند چون درون زا و برون‌گرا است یعنی کمترین وابستگی و بیشترین امکان صادارت در این بخش وجود دارد.

نصیری سیاست سازمان در حوزه امور معادن معطوف بر جلوگیری از خام فروش و ایجاد ارزش افزوده اعلام و تصریح کرد: سه واحد فرآوری بیتومین در استان ایجاد شده است که دو واحد آنها به بهره برداری رسیده و یک طرح نیز در حال اجرا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی سازمان زمین‌شناسی در استان را گام مهمی در جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر و هدفمند شدن فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در حوزه معادن استان دانست و به موضوع تجارت خارجی و زیرساخت‌های این بخش اشاره و تصریح کرد: مرز بین‌المللی مهران پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه استان است و می‌تواند پیشان اقتصادی کشور باشدو خوشبختانه امسال رشد 20 درصدی صادرات کالا از این مرز شاهد هستیم و هم اکنون روزانه بالغ بر 700 کامیون کالا از این مرز صادر می‌شود.

نصیری ادامه داد: هرچند اقدامات موثر و قابل توجهی در نقطه تجارت خارجی صورت گرفته است اما برای دستیابی به اهداف بالاتر و بهره‌مندی بیشتر ازاین ظرفیت، نیازمند حمایت و توجه بیشتر دولت است.

وی در مورد مشکلات مرز مهران گفت: این مشکلات را می‌توان در دو بخش مورد بررسی قرار داد، نخست مشکلات نرم‌افزاری مانند قوانین، ‌مقررات، نوع مدیریت‌ها، مذاکرات لازم با طرف‌های مرز و دیگری مشکلات اساسی‌تر که سخت‌افزاری است مانند راه‌های دسترسی، زیرساخت‌های تجاری، سردخانه‌ها، انبارها و در بلندمدت هم خطوط ریلی که در این زمینه نیز برنامه‌هایی در دست اجرا است اما اگر بتوانیم این برنامه‌ها را شتاب بدهیم باعث تحول اساسی و بنیادی در این منطقه خواهد شد.

نصیری به موضوع منطقه آزاد تجاری اشاره کرد و گفت: تصویب منطقه پاسخ به همه جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های مردم استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس است که سود آن نصیب نه تنها اقتصاد استان بلکه اقتصاد کشور خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا