گوناگون

موج تغییر کاربری اراضی کشاورزی در سایه نبود نظارت!

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی خوزستان گفت: در چند سال اخیر به دلیل به صرفه نبودن تولیدات کشاورزی، زارعان و کشاورزان اقدام به تغییر کاربری اراضی خود از کشاورزی به خدمات کرده‌اند.

محمدجواد بهتاش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه‌خوزستان- عنوان‌کرد: از 15 سال‌گذشته تاکنون شدت رقابت برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی خوزستان خیلی افزایش یافته است که عمدتا این تغییر کاربری در بخش صنعت نبوده، بلکه در بخش خدمات بیش از سایر بخش‌ها مشاهده می‌شود.

وی افزود: اراضی کشاورزی در کل نقاط کشور از گذشته تاکنون در معرض رقابت با بخش خدمات بوده اما شدت و ضعف آن در استان‌ها متقاوت است. تغییر کاربری اراضی در استان‌های شمالی از جمله مازندران، گیلان و گلستان بسیار شدید و چشمگیر بوده است.

بهتاش تصریح‌کرد: نبود قوانین و مقررات قطعی جهت کنترل و نظارت در بخش خدمات در کشور، عاملی شده تا بسیاری از اراضی کشاورزی دستخوش تغییر و تحول شوند.

وی خاطرنشان‌کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی از کاهش بازدهی و سودآوری ناشی می‌شود. بسیاری از زارعان تولیدکننده ما به دلیل این‌که تولیدات کشاورزی برای آنان درآمد چندانی ندارد، مجبور به تغییر کاربری اراضی خود هستند.

این کارشناسی اقتصاد کشاورزی اظهارکرد: درآمد بخش کشاورزی آنچنان تغییر چشم‌گیری نداشته و از طرفی هزینه‌های تولید این محصولات به شدت بالا رفته است. این امر یکی از دلایل اصلی تغییر کاربری اراضی کشاورزی خوزستان از کشاورزی به خدماتی است.

بهتاش بیان‌کرد: افزایش نهاده‌های تولید کشاورزی و کاهش سودی‌آوری در این بخش زارعان کشاورزی را به فکر تغییر کاربری اراضی خود به بخش خدماتی و بیش از هر چیز خدمات مسکن انداخته است. در چند سال اخیر بسیاری از اراضی کشاورزی خوزستان بدون استفاده مانده و این کار به منظور آماده‌سازی برای تغییر کاربری اراضی به بخش خدمات است.

وی تصریح‌کرد: در خوزستان تغییر کاربری اراضی کشاورزی عمدتا به سمت و سوی مسکن می‌رود، زیرا مالکان از این طریق بهره‌وری بیشتری می‌برند.

بهتاش خاطرنشان‌کرد: یکی از راه حل‌های جلوگیری از این اقدامات ایجاد قانون و نظارت بر اجرای صحیح قانون است. در خیلی از موارد قانون داریم، اما مشکل اساسی نبود نظارت بر اجرای آن است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا