گوناگون

موردی از مشمشه در ابرکوه مشاهده نشده است

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه اعلام‌کرد: از ابتدای امسال‎ تاکنون 38 راس اسب در شهرستان مورد تست مشمشه قرار گرفته‏‌اند که مورد مشکوکی مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه یزد، دکتر علی فاتحی نیا با بیان اینکه بیماری مشمشه در اسب در رده‎ی بیماری‏‌های قابل انتقال به انسان و خطرناک است، گفت: در نگهداری و پرورش هر یک از حیوانات اهلی و خانگی، مهمترین مساله رعایت نکات ایمنی و بهداشتی به منظور پیشگیری از سرایت بیماری‌های مشترک به انسان و شناخت علائم انواع امراض دامی به منظور تشخیص سریع آن‏ها با هدف اجرای اقدامات درمانی سریع و موثر است.

وی در خصوص علائم بروز بیماری مشمشه در اسب نیز توضیح‌داد: در تک سمیان معمولا علائم این بیماری به صورت تب، تنگی‌نفس، افسردگی و کاهش وزن، به وجود آمدن ضایعات در بینی و ترشحات سروزی، تشکیل ندول‏های زیر جلدی و افزایش قطر عروق لنفاوی بروز می‎کند.

سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه در ادامه تصریح‌کرد: بهترین راهکار برای جلوگیری از شیوع این بیماری و انتقال آن به انسان در وهله اول حفظ ارتباط تنگاتنگ با کارشناسان دامپزشکی و انجام منظم تست تشخیص مشمشه است.

فاتحی‌نیا گفت: پس از اجرای صحیح دستورالعمل‌های بهداشتی از قبیل تماس ایمن با دام، آشنایی با علائم بیماری، تشخیص به موقع آن و مراجعه به دامپزشکی برای اجرای مراحل درمانی، دفع و دفن بهداشتی و سوزاندن فضولات دام‌های‌آلوده، سوزاندن وسایل نگهداری و جداسازی و معدوم‌کردن حیوان مبتلا، از راه‎های پیشگیری از شیوع این بیماری است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا