گوناگون

موز سیستان و بلوچستان برای نخستین بار با برند زرآباد وارد بازار شد

81135034 5645416

به گزارش ایرنا، ˈحسن شاولی برˈ روز چهارشنبه در نشست مشترک بخشدار، سرمایه گذاران صنعت بسته بندی و جمعی از کشاورزان موزکار بخش زرآباد افزود: این بخش با تولید حدود پنجاه هزار تن موز با کیفیت و مرغوب سهم به سزایی در تولید این محصول در سطح کشور دارد به طوری که محصول موز زرآباد به اقصی نقاط کشور صادر می شود و از بازار نسبتا خوبی برخوردار است.

وی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل برخی باورهای سنتی جامعه کشاورز زرآباد این محصول در عین مرغوبیت و کیفیت با گمنامی به صورت فله و یا بسته بندی خارجی صادر و در بازار عرضه می شد.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این مشکل از اواخر سال گذشته چندین نشست با محوریت بخشداری زرآباد و جهاد کشاورزی کنارک با کشاورزان موز کار منطقه و برخی تولید کنندگان کارتن و فعالان بسته بندی و طراحی، طرح این کارتن ها برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی کنارک افزود: در این راستا تعدادی نمونه کارتن با نشان زرآباد و استاندارد لازم و کیفیت مناسب در تهران تولید شد که در این نشست با حضور تولید کننده و موزکاران ضمن آغاز احیای اتحادیه موزکاران زرآباد، این اتحادیه موظف به برنامه ریزی تامین کارتن های مورد نظر از طریق تولیدکننده و تحویل به کشاورز شد.

بخشدار زرآباد نیز در این نشست گفت: فرهنگ بسته بندی محصولات و تولیدات برای ارائه و فروش در بازار، در سال های اخیر جایگاه ویژه ای پیدا کرده و به عامل مهم در میزان فروش یک واحد تولیدی تبدیل شده است.

ˈمجتبی شجاعیˈ افزود: هر اندازه بسته بندی یک محصول زیبا، مناسب و در برگیرنده مشخصات کامل محصول و همچنین مطابق با جنبه ها و خصوصیات روان شناختی خریداران و حتی تبلیغی از منطقه تولید کننده باشد، به همان اندازه از بازار و فروش خوبی برخوردار خواهد بود.

وی گفت: متاسفانه در هیچ دورانی به این موضوع در سیستان و بلوچستان توجه چندانی نشده است و امروز مجبوریم به سمت روشهای نوین مرتب سازی و بسته بندی محصولات تولیدی در استان حرکت کنیم.

وی بیان کرد: نکته مهم در فروش هر چه بیشتر محصولات تولیدی شیلاتی و کشاورزی، ایجاد روش هایی خاص، جدید و جذاب در ارائه این محصولات به مصرف کنندگان است لذا بسته بندی محصول، قبول و رضایت مصرف کننده، به عنوان دو رکن جدانشدنی از یکدیگر، رونق و افزایش فروش کالاهای تولیدی را به همراه دارد.

وی خاطر نشان کرد: در منطقه زرآباد همچون بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان محصولات کشاورزی مانند موز و سایر میوه های گرمسیری منحصر به فرد متاسفانه با نشان و برند غیرملی و بیشتر در کارتن های دست دوم یا سوم خارجی آن هم بسیار گمنام و مظلوم در بازارها عرضه می شود.

وی گفت: متاسفانه تاکنون اقدام موثری نه از جانب اتحادیه ها و تعاونی های کشاورزان صورت گرفته و نه شرکت تعاون روستایی به اندازه کافی فرصت گذاشته، البته بخش خصوصی نیز در این حوزه به درستی وارد نشده است.

بخشدار زرآباد ادامه داد: با پیگیری های مکرر و مساعدت موز کاران، تعاونی موزکاران زرآباد شروع به کار کرد و وظیفه و ماموریت اصلی آن بازاریابی، ساماندهی تولید و عرضه و تهیه کارتن بسته بندی موز با نشان منطقه است.

به گزارش ایرنا، بخش زرآباد از توابع شهرستان کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان از توانمندیهای زیادی در حوزه کشاورزی برخوردار است و تولید میوه های گرمسیری و منحصر به فرد این منطقه را به ˈزرآباد زرخیزˈ مشهور کرده است.

بخش زرآباد در همسایگی استان هرمزگان واقع شده و در بخش شیلات نیز با ایجاد اسکله صیادی شهید رضایی فعالیت خوبی دارد. ک/2

7312 / 653

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا