گوناگون

میراث فرهنگی ناملموس ایران منحصر به اسلامی و ایرانی نیست/ هنوز میراث اصفهان شمارش نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی شامگاه جمعه در دومین روز از اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس در نشست تخصصی با موضوع «فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» و «آیین فتوت و جوانمردی» اظهار داشت: میراث فرهنگی ناملموس ایران، تنها میراث اسلامی و ایرانی نیست بلکه یک میراث انسانی است که طیف عظیمی از انسان ها را از غرب تا شرق در بر می گیرد.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی ناملموس ایران تنها به کشور و جهان اسلام تعلق ندارد بلکه متعلق به همه جهان است، ادامه داد: لازم است از این فرصت پیش آمده استفاده و با نگاه عمیق تر به میراث فرهنگی ناملموس خود توجه و آن را به جهان معرفی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید تمدن  بیش از هفت هزار ساله ایران را باشناخت بیشتر به مردم تمام اقوام و ملت ها شناساند و ایران را مرکز فرهنگ و تمدن به دنیا نشان داد.

ولایتی با دعوت از حاضران برای بازدید از مناطق و مراکز فرهنگی اصفهان و ایران، گفت: امیدوارم میزبانی مناسبی برای شما در اصفهان انجام شده باشد و بتوانید از مراکز فرهنگی اصفهان بازدید کنید تا یک نمای عظیم از میراث فرهنگی ناملموس ایران به شما نشان داده شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل اضافه کرد: میراث فرهنگی ناملموس اصفهان به اندازه ای زیاد است که هنوز به شمارش درنیامده است.

ولایتی با تاکید بر حفظ میراث فرهنگی ناملموس ایران، اظهار کرد: دلیل اینکه موضوع حفظ میراث فرهنگی ناملموس بارها و بارها تکرار می شود این است که با نگاه به گذشته و با توجه به این میراث، چشم اندازی بهتر برای آینده داشته باشیم.

وی ادامه داد: در اسلام و ایران بخش بسیار مهمی از فرهنگ ناملموس ما فرهنگ فتوت و جوانمردی است.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ایران اسلامی همواره پیشتاز و پرچمدار فرهنگ جوانمردی و فتوت بوده است.

ولایتی تصریح کرد: ورزش زورخانه‌ای و باستانی به عنوان بخش ملموس، فرهنگ ناملموس جوانمردی شناخته می‌شود.
 
وی عنوان کرد: قراین و شواهد بیانگر آن است که می‌توان اساس و شالوده جوانمردی را در باورها، آئین‌ها و فرهنگ اجتماعی مردم ایران جستجو کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام افزود: جوانمرد در حقیقت به انسانی گفته می‌شود که مزین به آداب نیکو و خصلت‌های ارزشمند انسانی چون گذشت، ایثار، فداکاری و سخاوت باشد.

ولایتی اظهار داشت: هدف اصلی در جوانمردی و فتوت رسیدن به درجات عرفان و معرفت است، فتوت و جوانمردی در حقیقت بستری برای آماده‌سازی روح است تا به سمت پهلوان اخلاقی و معرفتی حرکت کند.

وی بیان کرد: جوانمردی مراتبی دارد؛ نخست اینکه جوانمرد باید سخاوتمند باشد و سپس دارای صفای طینت و سومین خصلت آنکه وفادار خدا و خلق خدا باشد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به داستان‌های پهلوانی و تأکیدات مورخان و شاعران در آئین فتوت و جوانمردی در طول تاریخ کرد و عنوان داشت: در تاریخ باستانی ایران افسانه‌های پهلوانی زیادی در حدود 193 داستان از جمله شاهنامه بر خصلت مهمی چون پهلوانی و جوانمردی تأکید و توجه کرده است.

وی یادآور شد: آثار مکتوب پیرامون فتوت و جوانمردی در ایران زیاد است که از معروف‌ترین آن می‌توان به فتوت‌نامه سلطانی اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا