گوناگون

نادو مسئول مدیریت دوپینگ وزنه‌بردار ایرانی نیست/ منتظر رای فدراسیون جهانی هستیم

لطفعلی پورکاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه نادوی ایران هیچ نتیجه‌ای در رابطه با نمونه‌گیری‌های انجام از وزنه‌برداران در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا و مثبت یا منفی بودن آنها دریافت نکرده است، اظهارداشت: به طور معمول نتیجه تست‌هایی که در مسابقات برون مرزی از ورزشکاران گرفته می‌شود در اختیار فدراسیون بین‌المللی آن رشته و همچنین فدراسیون داخلی هر کشور قرار داده می‌‍شود. مدیریت نتایج اینگونه تست‌ها هم بر عهده فدراسیون بین‌المللی است.

وی  ادامه داد: بر این اساس مدیریت مثبت شدن تست دوپینگ وزنه‌بردار نوجوان ایران بر عهده مدیران فدراسیون بین‌المللی (IWF) است و نادو هیچ وظیفه‌ای در این زمینه ندارد. فقط اینکه آنها نتیجه رای دادگاه در مورد این پرونده را به نادو اعلام می‌کنند تا آن را اعمال کنیم. ضمن اینکه در برخی موارد هم پیش از اعلام رای نهایی از ما استعلام می‌خواهند که هنوز چنین درخواستی هم مطرح نشده است.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با یادآوری اینکه نادوی ایران پیش از اعزام تیم وزنه‌بردای نوجوانان آسیا به مسابقات قهرمانی آسیا از اعضای این تیم نمونه‌گیری کرد، یادآور شد: نتیجه همه این تست‌ها بر اساس اعلام آزمایشگاه کلن آلمان منفی بود اما مثبت شدن تست فروتن در مسابقات فوق نشان می‌دهد که این وزنه‌‎بردار پس از اقدام ماموران نادو برای نمونه‌گیری، اقدام به استفاده از مواد نیروزا کرده است.

دبیرکل نادو تصریح کرد: اینکه ورزشکاران پس از نمونه‌گیری انجام شده توسط افسران نادو اقدام به دوپینگ می‌کنند، مسئله‌ای است که خیلی از آنها در جلسات رسیدگی به پرونده‌های‌شان به آن اعتراف می‌کنند. این در حالی است که یک ورزشکار باید در طول سال و به طور مدام پاک و عاری از دوپینگ باشد نه فقط در یک مقطع خاص. آنها باید بدانند علاوه بر نادو، در جریان مسابقات هم ممکن است توسط ماموران مبارزه با دوپینگ ویژه آن مسابقات به لحاظ دوپینگ کنترل شوند. بنابراین نادو مسئول محاسبه پاک بودن ورزشکاران در میادین مختلف نیست.

پورکاظمی با یادآوری اینکه چهار سال پیش میان فدراسیون پزشکی ورزشی و فدراسیون وزنه بردای تفاهم نامه‌ای برای همکاری‌های بیشتر در زمینه مبارزه با دوپینگ و به خصوص بحث آموزش آن امضا شد که تا به امروز به خوبی هم اجرا شده است، گفت: مشکل اینجاست که بیشتر ورزشکاران بدون مشورت اقدام به استفاده از مکمل می‌کنند که نتیجه آن دوپینگی شدن‌شان است. در هر صورت منتظر رای فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری در مورد ورزشکار نوجوان ایرانی هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا