گوناگون

نادیده گرفتن آموزش مراقبت از خود به کودکان در مدارس/هیچ مرکزی برای حمایت از کوکان مورد آزار وجود ندارد

سلامت نیوز: عضو کانون فرهنگی حمایتی کودکان کار (کوشا)،خواستار اصلاح لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در رابطه با سرپرست کودکان مورد آزار قرار گرفته شد و اظهار کرد: موارد زیادی وجود دارد که کودک مور آزار و اذیت قرار گرفته و زمانی که این کودک به قاضی ارجاع داده شده، قاضی فرد آزاردهنده را سرپرست قانونی عنوان کرده است. این موضوع که آیا سرپرست قانونی همان کسی است بچه را متولد کرده است یا خیر؟ باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. علاوه بر آن هیچ مرکز حمایتی برای حمایت از کوکان مورد آزار وجود ندارد و کودک مجبوراست دوباره به همان خانواده که امنیتی در آنجا ندارد بازگردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، میترا امام در میزگرد “کودکان کار و حمایت‌های اجتماعی ” که با حضور نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد فعال حقوق کودک و مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ایسنا برگزار شد، بر موضوع آموزش این کودکان در مدارس و حرفه‌آموزی خانواده آنها برای برون رفت از وضعیت کنونی تاکید کرد.

وی با انتقاد از بدرفتاری برخی مسوولان مدارس با دانش‌آموزان که آنرا از دلایل گریز دانش‌آموزان از مدارس می‌داند گفت: در حال حاضر در آموزش و پرورش مشکل داریم زیرا گروهی از کودکان به دلیل بدرفتاری از مدرسه گریزان می‌شوند؛ چنانچه آماری از مدارس و مقایسه تعداد کسانی که ثبت‌نام می‌کنند و فارغ‌التحصیل می‌شوند ارائه شود، می‌توان بررسی کرد که چرا برخی کودکان به مدرسه نمی‌رود؟.

امام در ادامه از نادیده گرفتن آموزش مهارت‌های اجتماعی و مراقبت از خود به کودکان در مدارس انتقاد کرد و افزود: مشکل دیگری که در آموزش و پرورش وجود دارد این است که معلم دست بسته است و تنها باید کتاب و سرفصل‌هایی که آموزش و پرورش تعیین کرده، در مدت معینی تدریس کند و این موضوع معلم را به چشم پوشی از شرایط و درک مسائل و مشکلات کودک وا می‌دارد.

عضو کانون فرهنگی حمایتی کودکان کار (کوشا) در ادامه خواستار آموزش پیمان نامه حقوق کودک در مدارس شد و گفت: همچنین باید کودکان را به تحصیل علاقه‌مند کنیم؛ حتی می‌توانیم به کودکان کار و خیابان برای حضور در مدرسه “حقوق” پرداخت کنیم، به طور مثال بگوییم اگر یک ماه کامل مدرسه بیایند به آنها “پول” می‌دهیم.

امام با اشاره به اهمیت «تغذیه» در کودکان در معرض آسیب گفت: این کودکان به دلیل “فقر” از تغذیه مناسب محروم هستند، در حالی که تغذیه رایگان در کنار آموزش نکته دیگری است که باید به آن توجه شود و آموزش و پرورش نیز باید در مناطق محروم این کار را انجام دهد.

وی همچنین خواستار اصلاح لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در رابطه با سرپرست کودکان مورد آزار قرار گرفته شد و اظهار کرد: موارد زیادی وجود دارد که کودک مور آزار و اذیت قرار گرفته و زمانی که این کودک به قاضی ارجاع داده شده، قاضی فرد آزاردهنده را سرپرست قانونی عنوان کرده است. این موضوع که آیا سرپرست قانونی همان کسی است بچه را متولد کرده است یا خیر؟ باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. علاوه بر آن هیچ مرکز حمایتی برای حمایت از کوکان مورد آزار وجود ندارد یعنی مراکز امن و حمایتی که کودکان را نگهداری کنند وجود ندارد کودک مجبوراست دوباره به همان خانواده که امنیتی در آنجا ندارد بازگردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا