Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

نازک‌ ترین نانوسیم جهان توسط محققان دانشگاه کمبریج ساخته شد

نازک‌ ترین نانوسیم جهان در حالی توسط محققان دانشگاه کمبریج و با کمک دانشمندانی از دانشگاه وارویک انگلیس ساخته شده که این نانوسیم از طریق تزریق‌ اتم‌ های تلوریوم به نانولوله‌ های کربنی به وجو آمده است. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

نازک‌ ترین نانوسیم جهان قطری تنها به اندازه یک اتم دارد، چیزی که حتی تصورش هم کمی غیر ممکن بنظر می رسد. این بدان معناست که در حقیقت محققان این دو دانشگاه موفق شده اند با تولید این نانوسیم جسمی تک بعدی تولید کنند.
در دنیای سه‌ بعدی عادی و یا چهاربعدی(در صورتیکه زمان را هم به حساب بیاوریم) امکان اینکه یک ماده یک‌ بعدی و یا حتی دو بعدی باشد در تئوری غیر ممکن است. اما موادی مانند گرافن با وجود اینکه عرض و ارتفاعی در ابعاد اتم دارند، عملا دو بعدی در نظر گرفته می‌ شوند. در حال حاضر این نانوسیم تولید شده را می‌ توان اولین ماده یک‌ بعدی در نظر گرفت زیرا هم عرض و هم ارتفاع آن برابر با قطر تنها یک اتم است.

نانوسیم در حقیقت نانو ساختاری با قطری در مقیاس نانومتر یعنی ده به توان منفی نه است. می‌ توان نانوسیم‌ ها را به‌ عنوان ساختار هایی با ضخامت یا قطری در اندازه ده‌ ها نانو متر یا کمتر، و طولی نامشخص تعریف کرد.
نازک‌ ترین نانوسیم جهان

در ابعاد اتمی چالش‌ هایی هم وجود دارد و اتم‌ ها همیشه آن طور که دانشمندان علاقه‌ دارند رفتار نمی‌ کنند و ممکن است سبب از هم پاشیده‌ شدن ماده شوند. برای جلوگیری از این پدیده از نانولوله‌ های کربنی به عنوان اسکلت نگه‌ دارنده این ساختار استفاده شده است و هیچ تاثیری بر روی رسانایی تلوریوم ندارد.

محقق ارشد دانشگاه کمبریج در مورد پروژه ساخت نازک‌ ترین نانوسیم جهان می گوید:

زمانی که شما در مقیاس اتمی کار می‌ کنید، اتم‌ها علاقه دارند روی یک سطح قرار بگیرند و این سطوح نیز معمولا شدیدا واکنش‌ پذیر هستند. اما نانولوله‌ های کربنی کاملا بی‌ میل به شرکت در واکنش هستند و به هیچ عنوان مشکلی برای ایجاد یک ساختار پایدار از نانوسیم تک‌ بعدی ایجاد نمی‌ کنند. البته ما همچنان در ابتدای کار با این مواد هستیم و باید در آینده اطلاعات بیشتری در رابطه رفتارهای آن کسب کنیم.

تیم تحقیقاتی طی این پروژه متوجه شدند که با تغییر دادن ابعاد نانولوله‌ ها می‌ توانند کنترل بیشتری روی خواص تلوریوم داشته باشند. از جمله اینکه تلوریوم با اینکه از نظر شیمیایی یک عنصر نیمه‌ رسانا محسوب می‌ شود زمانی که در نانولوله‌ های کربنی فشرده قرار می‌ گیرد همانند فلزات رسانا می‌ شود. توسعه نانوسیم‌ ها فرآیندی است که می‌ تواند باعث کوچک‌ شدن ابعاد مدارهای الکترونیکی و در نتیجه کوچک‌ تر شدن ابعاد دستگاه‌ های الکترونیکی و گجت‌ های هوشمند شود.

منبع: newatlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا