گوناگون

نبود نظارت روی کارگاه های سنتی، به صنعت فرش آسیب زده است

81159312 5686731

ˈحمیدرضا مومنیانˈ روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: ایجاد مجتمع های قالی بافی به صورت رسمی و تحت نظارت مدیریت واحد و قانون کار می تواند از ˈتک بافیˈ در منازل و کارگاه های سنتی جلوگیری کند.

وی نبود نظارت بر فعالیت این کارگاه ها، عدم ثبات رنگها در الیاف تهیه شده توسط بافندگان و کاهش کیفیت را از جمله این آسیب ها برشمرد و افزود: این مشکل بواسطه عدم مهارت بافندگان خانگی و بی دقتی در تهیه الیاف صورت می گیرد که اعتبار فرش دستباف را زیر سووال می برد.

وی آسیب جدی دیگر صنعت فرش دستباف را کمبود بافنده حرفه ای و ماهر دانست و تاکید کرد: توجه تولیدکنندگان فرش دستباف کاشان به مسائلی همچون استفاده از مواد اولیه مرغوب، ثبات رنگ و تنوع طرح موجب حفظ و ارتقای جایگاه فرش کاشان در بازار داخلی و خارجی می شود.

رییس پژوهشکده فرش ایران به طرحهای ملی در دست اجرا برای ارتقای کیفیت و معرفی فرش دستباف اشاره و اظهار کرد: طراحی ˈژاکارد الکترونیکیˈ(بهینه شده) برای دستگاه های قدیمی و فرسوده جهت کاهش ضایعات تولیدی از دستاوردهای این پژوهشکده است.

مومنیان به لزوم جانمایی نمایشگاه فرش در کاشان توسط کمیته فرش شهرستان و مسوولان منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه فرش می تواند در حفظ برند فرش کاشان و معرفی این هنر اصیل ایرانی مثمرثمر باشد.

پژوهشکده فرش ایران، تنها پژوهشکده فرش کشور است که توسط شورای گسترش آموزش عالی اسفند 1391در دانشگاه کاشان مجوز تاسیس گرفت.

با توجه به آثار بدست آمده در تپه های هفت هزار سالهˈسیلکˈ، سابقه فرش کاشان در ایران باستان به یکهزار سال قبل از میلاد می رسد و در دوره ساسانیان نیز دست بافتهای این شهرستان به شهرت رسید.

فرش کاشان در دوره صفوی به اوج شهرت جهانی رسید، بطوریکه اولین صادرات اصلی و نظام مند دولتی فرش ایران در آن زمان از کاشان به سفارش پادشاه لهستان انجام گرفت.

فرش شیخ صفوی که با دست توانای بافنده ای کاشانی بافته شده و اکنون در موزه ˈویکتوریا آلبرتˈ لندن نگهداری می شود، از دستاوردهای این دوره است.

فرش کاشان در دوره قاجار و پهلوی نیز همچنان مورد توجه بود، بطوریکه تا قبل از سال 1354 کاشان حرف اول را در صادرات فرش کشور می زد و اکنون نیز برغم حضور سایر رقبا و مشکلات صادرات، فرش کاشان جایگاه خود را تا حدود زیادی حفظ کرده است.

بیش از هشت هزار بافنده فرش دستباف در کاشان سالانه حدود 50 هزار مترمربع فرش به ارزش 500 میلیارد ریال تولید می کنند که از این تعداد سه هزار و500 بافنده عضو شرکت تعاونی فرش دستباف این شهرستان هستند.

7429/545

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا