گوناگون

نخستین برداشت مکانیزه برنج در مازندران آغاز شد

81232195 5814168

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این آیین محصول برنج حدود دو و نیم هکتار از شالیزاری ˈ ناصر توحیدی ˈ ، کشاورز تنکابنی که با نشای زودهنگام به بار نشست به وسیله کمباین مخصوص برداشت شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت : هم اکنون شالی حدود 70 درصد از شالیزارهای زیر کشت ارقام محلی مازندران در مرحله خوشه بندی قرار دارد ، اما شماری از شالیکاران با هدف دستیابی به کشت دوم نشای شالیزارها را زودتر از موعد انجام دادند که حالا به مرحله درو رسیده است.

ˈ حسن عنایتی ˈ افزود : اکنون بیش از 117 هزار و 875 هکتار از شالیزارهای زیر کشت ارقام محلی مازندران در مرحله خوشه دهی تا رسیدگی قرار دارد.

وی با بیان اینکه 9 درصد از ارقام پر محصول برنج استان نیز در مرحله خوشه دهی است ، گفت : به طور کلی شالیزارهای مازندران در مرحله پنجه زنی و ساقه دهی تا خمیری شدن دانه و رسیدگی کامل قرار دارند.

عنایتی همچنین از ادامه انجام مبارزه بیولوژیک با آفات در شالیزارهای مازندران خبر داد و اظهار داشت : مبارزه شیمیایی نیز علیه آفت کرم ساقه خوار نسل دوم ، بیماری بلاست و سایر بیماری هایی که با مبارزه بیولوژیک قابل دفع نباشد ، در حال انجام است.

وی افزود : نظارت بر عملکرد کارشناسان ناظر برنج و سرکشی و نظارت بر محدوده زراعی زیر پوشش آنان هم از سوی کارشناسان برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه دارد.

امسال 150 دستگاه ماشین نشاکار ، 80 دستگاه کمباین مخصوص برداشت شالی و 200 دستگاه تراکتور ویژه کار در اراضی شالیزاری به منظور گسترش کشاورزی مکانیزه وارد استان مازندران شده است.

شهرستان فریدونکنار با شش هزار و 534 هکتار اراضی شالیزاری که حدود 200 هکتار آن مکانیزه کشت شد ، از قطب های تولید برنج طارم محلی و همچنین کشاورزی مکانیزه در مازندران است.

به گفته مسوولان جهاد کشاورزی ، امسال تمامی سطح زیر کشت محصول برنج در فریدونکنار از نوع طارم محلی است و قرار است محصول صد در صد شالیزارهای این شهرستان نیز به صورت مکانیزه برداشت شود.

میانگین عملکرد هر هکتار زمین زیر کشت طارم محلی در فریدونکنار نیز پنج هزار و 500 کیلوگرم شالی است و پیش بینی می شود امسال 36 هزار و 500 تن شلتوک از شالیزارهای فریدونکنار برداشت شود.

مازندران 230 هزار هکتار اراضی شالیکاری دارد که سالانه با تولید بیش از 900 هزار تن برنج سفید، 42 درصد برنج کشور را تامین می کند.ک/3

2585/1654

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا