گوناگون

نخستین سالانه نگارگری البرز گشایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین سالانه نگارگری و تذهیب استان البرز با حضور مهدی ایران نژاد مشاور عالی استاندار البرز، ابرهیم شریفی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرج الله عطابکی مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی و شماری از هنرمندان تجسمی کار البرزی درنگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرج برپا شد.

ابراهیم شریفی در این آیین با اشاره به وجود آثار فاخر در این نمایشگاه گفت: این آثار حاصل تلاش هنرمندان به نامی از جمله اعضای هنرمند خانواده آقامیر (مصطفی، علیرضا و امیرهوشنگ) و جمعی از هنرجویان فعال این رشته ها است.

وی این نمایشگاه را یکی از مهمترین رویدادهای هنری طی چند سال گذشته در استان برشمرد و اظهار داشت: برگزاری این سالانه فرصت مناسبی برای آشنایی مردم با هنر نگارگری و تذهیب به شکلی کاملا حرفه ای است بنابراین توصیه می شود شهروندان البرزی بازدید از این سالانه را از دست ندهند.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز یادآور شد: این هنرمندان حدود دو هفته پیش آثارخود را در یکی از فرهنگسراهای مطرح تهران به نمایش گذاشته بودند که این نمایشگاه با استقبال بی نظیری مواجه شد.

وضعیت فرهنگ در البرز تاسف بار است

مشاور عالی استاندار با حضور در جمع هنرمندان هنرهای تجسمی در سخنانی اظهار داشت: برای ترسیم مهندسی اقتصاد و فرهنگ باید مدیریت جهادی داشته باشیم. امروز اقتصاد بحث معیشتی مردم را در خود جای می دهد و در جای خود بحث مهمی است اما مهم تر از آن فرهنگ است که بال جهش از موانع  و رشد و تعاالی است.

مهدی ایران نژاد تصریح کرد: ما اگر در این جایگاه ایستاده ایم به یمن و برکت خون شهیدان است. آنان ایستادند تا ما بمانیم و اکنون ما می ایستیم تا فرزندانمان فردا با امنیت، اقتدار و حاکمیت قانون زندگی کنند. می شود اینگونه تعبیر کرد که ما امروز  سربازان نظام هستیم مانند سربازان هشت سال دفاع مقدس و نگاه بنیادی ما حکم خون شهدا را دارد.

وی در ادامه با اشاره به جمعیت استان البرز گفت: با توجه به جمعیت 2.5 میلیونی البرز ما از وضعیت سرانه خوبی برخوردار نیستیم و نرخ رشد جمعیت سه برابر بیشتر از استاندارد است. با این حال وجود قومیت های ارزشمندی را در استان داریم که این خود یک فرصت به شمار می رود.

بحث مجوز اتحادیه الکترونیکی از کجا سردرآورده؟

ایران نژاد اذعان داشت: گرچه نرخ بیکاری استان البرز در تراز کشوری در رتبه ششم است اما نباید از نظر دور داشت حدود 90 درصد از افراد استان باسواد هستند که این خود فرصت بسیار خوبی است.

ایران نژاد وضعیت فرهنگ در استان البرز را تاسف بار خواند و یادآور شد: نیشتری به حوزه فرهنگ می زنم. آمار ویدئوکلوپ هایی که مجوز دارند اندک است به نظر شما نقص کجاست و نمی دانم بحث مجوز اتحادیه  الکترونیکی از کجا سر در آورده که بعضی از ویدئوکلوپ ها عنوان می کنند ما مجوز الکترونیکی داریم که این خود جای بحث دارد. از حیث وجود کتابخانه، استان به ازای 2.5 میلیون نفر جمعیت فقط 68 کتابخانه دارد. دکه های مطبوعاتی نیز به تعداد انگشتان یک دست مجوز دارند که وقتی باز می پرسیم علت چیست می گویند ما جزو اتحادیه الکترونیک هستیم.

مشاوراستاندار همچنین وضعیت سینما در البرز را غیرقابل توجیه دانست و افزود: ما به میزان این جمعیت فقط دو سینما داریم که جالب است بدانید صندلی های این سینماها غیرقابل استفاده است.

وی فقر فرهنگی را عامل بروز این دست مسائل در استان برشمرد و با تاکید بر ضرورت حمایت از انجمن هنرهای تجسمی اظهار داشت: با تمام این احوال ما در حوزه فرهنگ غریب و مظلوم واقع شدیم. اگر به مسئله فرهنگ توجه نشود ما هر روز شاهد فزونی جرم و جنایت خواهیم بود و نباید فقط از فرهنگ و ارشاد توقع داشته باشیم لذا باید از انجمن های فرهنگی و هنری به نحوی شایسته استقبال و حمایت کنیم تا بازوان توانمند فرهنگ و ارشاد باشند.

اگر لایه های ارزشمند جامعه را هدایت نکنیم تاریکی مطلق به ارمغان می آوریم

استاد مصطفی آقامیری پیشکسوت هنر نیز در آیین افتتاحیه اولین سالانه نگارگری و تذهیب استان البرز گفت: امروز انجمن هنرهای تجسمی خنده بر لبان هنرمندان بعد از چند دهه نشاند.

وی با بیان اینکه واقعیت ها همیشه زیبا نیستند، ولی وجود دارند، اظهار داشت: اگر ما لایه های ارزشمند و مفید جامعه را هدایت نکرده و در کانون خانواده چراغ ها را روشن نکنیم با وضعیت اسف باری روبرو خواهیم شد و تاریکی مطلق را به ارمغان خواهیم آورد.

وی خطاب به مسئولان گفت: هنرمندان توقع زیادی از مسئولان ندارند جز اینکه به آنها توجه شود. هنرمند بی توقع دست یاری دراز می کند نه برای خودش برای آیندگانی که سکاندار این مرزو بوم خواهند بود.

آقامیری تاکید کرد: توجه به حوزه فرهنگ و هنر یک ضرورت است. ضرورتی که باید در سبد کالای خانواده ها لحاظ شود و باید توجه داشت زمانی یک جامعه به مرحله فروپاشی می رسد که سطح و ارزش  مطالعات پایین بیاید.

وی با اشاره به تقارن افتتاح دفتر هنرهای تجسمی با زادروز فردوسی اظهار داشت: باید باور کنیم که هنر و ادبیات بطن یکدیگر هستند.

البرز موزه هنرهای معاصر ندارد
       

فرج الله عطابکی مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی نبر در این آیین با اشاره به اینکه هر سال برای رشته ای خاص سالانه برگزار می شود، گفت: این سالانه امسال برای رشته نگارگری برپا شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در البرز توان و پتانسیل ها و استعدادهای هنری خوبی وجود دارد که همه می توانند در کشور مطرح شوند، برنامه های زیادی در حیطه فرهنگ و هنر در دستور کار است.

اتابکی با اشاره به اینکه رئیس چهار تشکل از هفت تشکل رسمی کشور اهل کرج هستند، گفت: انتظار داریم مسئولان از فرهنگ و هنر غافل نشوند زیرا سرمایه های ماندگار و بزرگی در استان وجود دارد و باید مسئولان اعتماد هنرمندان را جلب کنند.

وی حمایت از تشکل های هنری را ضروری برشمرد و یادآور شد: ما هنوز مانند دیگر شهرها نتوانستیم موزه هنرهای معاصر داشته باشیم و این در حالی است که در تمام شهرها بهترین مکان به موزه هنرهای معاصر تعلق دارد.
مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی استان البرز نبود گالری استاندارد، موزه هنرهای معاصر وخانه هنرمندان را از دیگر مطالبات هنرمندان البرزی برشمرد.

نخستین سالانه نگارگری و تذهیب استان البرز به طور همزمان در نگارخانه فجر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و نگارخانه جلوه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرج برپا شده است.

این نمایشگاه که 89 اثر فاخر در رشته های نگارگری و تذهیب در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است تا 31 اردیبهشت ماه از ساعت هشت صبح تا 17 عصر دابر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا