گوناگون

نسخه خطی 300 ساله و درخت بلوط هزار و 500 ساله،جاذبه های گردشگری بانه

81224545 5801191

به گزارش خبرنگار ایرنا، بخش ننور در شهرستان بانه به علت داشتن مناطق بکر، روستاهای هدف گردشگری و جای دادن آثار زیارتی و تاریخی کهن در دل خود، دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بالایی در جذب توریسم و گردشگر است.

گردشگری امروزه به عنوان یکی از مهمترین و پویاترین فعالیت ها در جهان مطرح است به طوری که روز به روز بر شمار گردشگران خارجی، داخلی و میزان درآمدزایی آنان در سطح جهان افزوده می شود.

بخش مرزی ننور با مرکزیت شهر بویین در شرق شهرستان بانه قرار دارد که با داشتن 50 روستا 12هزار نفر جمعیت دارد.

این بخش دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و بکر از جمله مناطق کوهستانی، مراتع زیبا، باغ های میوه دشت سورین و رودخانه است که در فصول بهار، پاییز و زمستان با آب و هوای مناسب می تواند پذیرای گردشگران از سراسر کشور باشد.

این بخش با داشتن جاذبه های گردشگری، تفریحی، زیارتی و تاریخی در روستاهای تابعه توانسته در جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه تاثیر فراوانی داشته باشد.

روستاهای هفت تاش و بیان دره به عنوان دو روستای نمونه گردشگری این بخش محسوب می شوند که با وجود جذابیت های طبیعی منطقه، نسخه خطی روستای هفت تاش و درخت کهنسال بلوط در روستای بیان دره از جاذبه های زیارتی و تاریخی این دو روستا محسوب می شوند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه با اشاره به ویژگی های این دو روستای قدیمی گفت: قدمت، بافت طبیعی و بکر منطقه و سکنه مهربان و مهمان نواز از جمله ویژگی های شاخصی است که موجب جذب گردشگر به این دو روستا می شود.

سعداله رحیمی خواه افزود: علاوه بر این ویژگی ها، وجود مراتع و باغات آلبالو، کباب ماهی و مجمع های خدمات رفاهی بین راهی زیبایی خاصی به منطقه بخشیده و طبیعت زیبایی به وجود آورده است.

وی با اشاره به وجود درخت کهن سال بلوط در روستای بیان دره گفت: اقداماتی در راستای ثبت این درخت بعنوان آثار طبیعی ملی از سوی اداره میراث فرهنگی انجام شده و در حال حاضر در دست بررسی است که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسیم.

رحیمی خواه همچنین مرمت و بازسازی قرآن قدیمی روستای هفت تاش به کمک کارشناسان میراث فرهنگی را از دیگر اقدامات این اداره در راستای حفظ آثار تاریخی این بخش برشمرد و گفت: این نسخه خطی که بیش از 350 سال قدمت دارد و 60 درصد آن تخریب شده است در سال 89 مرمت و بازسازی شده است.

به گفته وی اکنون نسخه مرمت شده این قرآن قدیمی در مسجد روستای بیان دره نگهداری می شود و گردشگران می توانند این نسخه بسیار قدیمی و زیبا را زیارت کنند.

وی در خصوص وجود درخت بلوط کهنسال در این روستا که در نوع خود بی نظیر است گفت: وجود این درخت کهنسال از جمله ظرفیت های این روستا در جذب گردشگر است که با اطلاع رسانی و سامان دهی این منطقه مسلما در آینده شاهد حضور گردشگران زیادی به این بخش و روستا خواهیم بود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه پوشش مناسب گیاهی منطقه و وجود گیاهان گون، زول و آویشن و آب و هوای مناسب را از جمله عوامل کوچ به این منطقه عنوان کرد و افزود: این خصوصیات منطقه موجب شده که ما هرساله بازدهی مناسب و تولید عسل خوبی داشته باشیم.

رحیمی خواه افزود: گرد و خاکی که هر ساله از کشور عراق وارد بانه و کشور می شود تا حدودی در کاهش تولیدات عسل تاثیر منفی داشته است که امیدواریم مسوولان برای این موضوع نیز راه چاره ای بیندیشند.ک/4

7346/533

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا