گوناگون

نشانه های حمله مغزی درون چشم

به گزارش مجله پزشکی دکتر سلام، دکتر «محمد کامران اکرام» نویسنده این مطالعه و پروفسور دستیار در موسسه تحقیقات چشم سنگاپور در دانشگاه ملی سنگاپور، می گوید: شبکیه چشم اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت رگ های خونی مغز فراهم می کند.

در این آزمایش چشم، عکس هایی از شبکیه چشم که بر اثر فشار خون بالا آسیب می بیند، گرفته می شود.

تحقیقات نشان می دهند، افراد مبتلا به این آسیب های چشمی که به رتینوپاتی فشار خون بالا معروف است در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی قرار دارند.

بنابراین این آزمایش چشم می تواند روش جدیدی برای شناسایی افرادی باشد که در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی قرار دارند.

به گفته انجمن سکته مغزی، یکی از مشکلات بزرگ در رابطه با سکته مغزی این است که پیش بینی افرادی که در معرض خطر ابتلا به این حمله مغزی قرار دارند، دشوار است.

در این مطالعه محققان تصاویر شبکیه چشم دو هزار و ۹۰۷ فرد مبتلا به فشار خون بالا را که قبلا به سکته مغزی مبتلا نشده بودند، بررسی کردند.

محققان این تصاویر را بر اساس میزان آسیبی که بر اثر فشار خون بالا به شبکیه چشم وارد شده بود در سه گروه ، سالم، آسیب کم و آسیب شدید قرار دادند.

سپس محققان این افراد را برای مدت متوسط ۱۳ سال مورد بررسی قرار دادند؛ در طول این مدت ۱۴۶ نفر از آنها به سکته مغزی مبتلا شدند.

محققان متوجه شدند که خطر ابتلا به سکته مغزی در افراد مبتلا به رتینوپاتی فشار خون خفیف ۳۵ درصد بود در حالیکه این خطر در افراد مبتلا به رتینوپاتی فشار خون شدید ۱۳۷ درصد و حتی بالاتر بود.

این مطالعه همچنین نشان داد: حتی در میان بیمارانی که با مصرف دارو فشار خون خود را در حد مطلوب نگاه می داشتند، خطر ابتلا به لخته خون در میان افراد مبتلا به رتینوپاتی پرفشاری خون خفیف ۹۶ درصد و در میان افراد مبتلا به رتینوپاتی فشار خون شدید ۱۹۸ درصد بیشتر بود.

دکتر محمد کامران اکرام، نویسنده این مطالعه و پروفسور دستیار در موسسه تحقیقات چشم سنگاپور در دانشگاه ملی سنگاپور، می گوید: شبکیه چشم اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت رگ های خونی مغز فراهم می کند.

او افزود: تصویربرداری شبکیه راه غیر تهاجمی و ارزان قیمتی برای بررسی رگ های خونی شبکیه است.

محققان می گویند: این تحقیقات نشان می دهد آسیب به عروق خونی در چشم می تواند خطر بالقوه سکته مغزی را نشان دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا