گوناگون

نظارت بر مراکز تهیه و توزیع زولبیا و بامیه در زنجان تشدید می شود

81217031 5788338

جمال ناصحی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه همه ساله با آغاز ماه مبارک رمضان نظارت های جدی بر مراکز تهیه وتولید مواد غذایی به ویژه قنادی ها در این استان افزایش می یابد، افزود: امسال نظارت براین واحدها در مقایسه با سالهای گذشته با شدت بیشتری اعمال خواهد شد.

وی، یادآورشد: برنامه و نظارت ها بر اساس سوابق کاری متصدیان و نتایج آزمایشات انجام شده درسال جاری و سالهای گذشته انجام خواهد شد .

ناصحی، با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از متصدیان واحدهای قنادی در پخت زولبیا و بامیه از روغن های نامرغوب و یا غیر سرخ کردنی استفاده می کنند، افزود: در فرآیند استفاده نادرست از این روغن ها به دلیل مواجه با حرارت بالا پراکسید روغن که یک ماده خطرناک وسرطانزا محسوب می شود، افزایش یافته و سلامت مصرف کننده را مورد تهدید قرار می دهد.

مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بازرسی بازرسان مرکز بهداشت این استان برای نظارت های دقیق درمراکز تهیه و تولید زولبیا و بامیه علاوه بر ساعات تعیین شده پس از افطار نیز ادامه خواهد یافت.

وی، اظهار کرد: نظارت کارشناسان بهداشت محیط این استان بر واحدهای عرضه و تولید زولبیا و بامیه های که در سالهای گذشته مرتکب تخلف تشدیدتر خواهد شد.

ناصحی ، افزود: بازرسان بهداشت محیط این استان به منظور رعایت نکات بهداشتی ضروری و جلوگیری از مصرف مجدد روغن های استفاده شده (ضایعات) نظارت جدی خواهند داشت.

وی، یادآورشد: در صورت ارائه آموزش ها و عدم رعایت و تکرار تخلفات واحد مربوطه تعطیل و فرد متخلف به مقام های قضائی معرفی خواهدشد.

مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان، گفت: زولبیا و بامیه شیرینی است که به صورت غوطه وری در روغن تهیه می شود از این رو به علت ایجاد حرارت بالا واستفاده از روغنهای نامناسب،غیر سرخ کردنی و غیراستاندارد احتمال تولید وافزایش ترکیبات شیمیایی و خطرناک که تهدیدی جدی برای سلامتی محسوب می شود، وجود دارد.

وی، اظهار کرد: امروزه به منظور حفظ محیط زیست نیز صنایعی برای بازیافت واستفاده مجدد روغنهای مصرف شده در بخش صنعت راه اندازی شده که توصیه می شود متصدیان قنادی ها ضمن تحویل این نوع روغن ها در برابر وجه آن رسید و آن را برای ارائه به بازرسان بهداشت محیط نزد خود نگهداری کنند.

ناصحی، همچنین به نظارت کارشناسان بهداشت محیط این استان بر چگونگی نحوه پخت نان چایی نیز اشاره کرد و افزود: استفاده از جوش شیرین در پخت نان چایی ممنوع است چراکه افزودن این ماده به بالارفتن ph منجر می شود.

وی، یادآورشد: عموم مردم در ایام ماه مبارک رمضان زولبیا ، بامیه و نان چایی را از مراکز مورد اطمینان و معتبر خریدا ی کنند.

مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان، خاطر نشان کرد: شهروندان این استان در صورت مشاهده موارد تخلف می توانند علاوبر سامانه 1490 به شماره تلفن 33421017 اطلاع رسانی کنند.

به گفته این مسوول در ایام ماه مبارک رمضان هشت اکیپ بهداشتی در استان زنجان بر واحدهای عرضه و تولید مواد غذایی به ویژه زولبیا و بامیه نظارت می کنند.

596/7320

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا