گوناگون

نظریه مدیریت بحران در اندیشه امام حسن(ع) تبیین می شود/ همکاری 15 نهاد در برگزاری کنگره سبط النبی(ع)

به گزارش، حجت الاسلام عباس جعفری فراهانی، دبیر کمیته علمی کنگره بین المللی سبط النبی(ع) در راستای برگزاری این کنگره گفت: هدف از برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی(ع) معرفی اهل بیت(ع) و سیره و مبانی مکتب آن بزرگواران به جهانیان است.

وی افزود: بسترسازی مناسب برای هویت شناسی دینی بر اساس نگرش اهل بیت(ع)، معرفی جامع شخصیت امام حسن مجتبی(ع) و تبیین نظریه صلح و مدیریت بحران در اندیشه امام حسن مجتبی(ع) از اهداف دیگر برگزاری این کنگره است.

حجت الاسلام جعفری پیرامون تاریخچه شکل گیری این کنگره اظهار داشت: چند سال قبل، حجت الاسلام سید محمدباقر علم الهدی، مسئول حوزه علمیه قاسم بن الحسن در تهران، جشنواره ای به عنوان جشنواره امام حسن مجتبی(ع) برگزار کرد و مجمع نیز در این جشنواره مشارکت داشت. بعد از آن، به دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) پیشنهاد شد که همایشی بین المللی به نام امام حسن مجتبی(ع) برگزار شود که مجمع هم پذیرفت و مسئولیت اصلی برگزاری همایش بر عهده مجمع جهانی اهل بیت(ع) قرار گرفت. البته نهادهای فرهنگی دیگری هم مشارکت می کنند.

وی در مورد نحوه اطلاع رسانی فراخوان کنگره بین المللی سبط النبی(ع) عنوان کرد: برای این کنگره سایتی در نظر گرفته شد و فراخوان مقالات به صورت ایمیل، از طریق سایت های دیگر و با ارسال نامه به مراکز علمی و فرهنگی داخل و خارج کشور اعلام شد. این فراخوان به نمایندگان مجمع و در سراسر دنیا نیز اطلاع رسانی شد.

دبیر کمیته علمی کنگره بین المللی سبط النبی(ع) با بیان اینکه کمیته علمی کنگره از اساتید حوزه و دانشگاه که مسلط به تاریخ اسلام و به ویژه تاریخ تشیع و اهل بیت(ع) تشکیل شده است، در تشریح برنامه های کنگره یادآور شد: کنگره در روزهای اول و دوم تیرماه در تهران برگزار می شود و در افتتاحیه برخی از مهمانان داخلی و خارجی و صاحبان مقاله برای سخنرانی دعوت شده اند. بعد از مراسم افتتاحیه، چهار کمیسیون تشکیل می شود و روز اختتامیه جمع بندی کمیسیون ها و دستاوردهای آنها را خواهیم داشت.

حجت الاسلام جعفری فراهانی در پایان با بیان اینکه همزمان با برگزاری کنگره، نمایشگاهی از کتاب ها، پایان نامه ها، مقالات و نرم افزارهایی که در مورد امام حسن(ع) منتشر شده است، را برپا می کنیم افزود: علاوه بر تدوین و چاپ مجموعه مقالات فارسی و عربی در چهار جلد، سه کتاب با عناوین «بلاغة الامام الحسن(ع)»، «عصر الإمام الحسن(ع)؛ اجتماعیاً و سیاسیاً» و «صلح الحسن(ع) و ثورة الحسین(ع)» با اصلاحات، تکمیل و ویرایش نیز تجدید چاپ می شوند.

همچنین مهدوی‌‌منش، مسئول دبیرخانه کنگره بین‌المللی سبط‌ النبی(ع) نیز اظهار کرد: تاکنون حداقل 20 جلسه ستادی با دستگاه‌ها و سازمان‌‌های مشارکت‌ کننده برگزار کرده ایم که ستاد اقامه نماز جمعه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دفتر مطالعات و تحقیقات اسلامی، جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد تعاون سپاه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، دبیرخانه عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، شورای سیاست‌‌گذاری ائمه جمعه، موسسه فرهنگی و مذهبی حضرت قاسم بن الحسن(ع) و مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عنوان نهاد اصلی در برگزاری این همایش حضور دارند.

مهدوی‌منش درباره مهمترین فعالیت‌های این دبیرخانه عنوان کرد: در وهله نخست ایجاد ارتباط بین کمیته‌ها و کارگروه‌هایی که در قالب ستاد برگزاری این همایش فعالیت می‌کنند، مهمترین وظیفه دبیرخانه کنگره است. تشکیل جلسات ستادی، پیگیری مصوبات، اطلاع‌رسانی فراخوان، جذب آثار و ارسال برای داوری و برگزاری امور اجرایی مراسم و … نیز از دیگر وظایف این  بیرخانه است.

وی تصریح کرد: ما هم اکنون مشغول آخرین مرحله داوری مقالاتی هستیم که بعد از اتمام مهلت ارسال به دبیرخانه ارسال شده است. تعداد بیش از 120 مقاله ارسال شده است که 50 اثر خارجی است و 80 اثر به صورت شعر است و مهلت مسابقه کتاب‌خوانی هم تا پایان خردادماه درنظر گرفته شده است.

مسئول دبیرخانه کنگره بین‌المللی سبط‌ النبی(ع) گفت: منبع این مسابقه هم کتاب سبط اکبر؛ امام حسن مجتبی(ع) از کتاب سیره پیشوایان است که به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) منتشر شده است.

وی با تاکید بر استقبال مخاطبان از این کنگره افزود: استقبال در حد بسیار گسترده بوده و اشعار و مقالات خوبی به دبیرخانه رسیده که این قضیه در روزهای پایانی مهلت ارسال آثار بسیار پررنگ بود. اگر مدت بیشتری برای دریافت آثار لحاظ می ‌شد قطعا آثار بیشتری به دبیرخانه می رسید ولی در هرصورت مجبور بودیم برای اتمام کارهای اجرایی و قضاوت آثار بازه زمانی درنظر بگیریم.

مهدوی‌منش اظهار کرد: فراهم کردن مقدمات برپایی یک اجلاس بین‌المللی علمی و فرهنگی در قالب دو روز نیازمند هماهنگی‌های مختلفی است که در تلاش هستیم با همکاری رسانه و اطلاع‌رسانی این مهم به کیفیت مطلوبی انجام شود و مطالب تولید شده حتی بعد از برپایی کنگره نیز مورد ارجاع علاقه‌مندان و پژوهشگران باشد و از صاحبان آثار برتر برای حضور در کنگره دعوت به عمل آمده است.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا