گوناگون

نقاله‌های انتقال خط تولید پژو به تبریز زنگ زده است/ رویای ناتمامی بنام ایران خودروی آذربایجان

به گزارش خبرنگار مهر، با روی کار آمدن دولت دهم راه اندازی خط تولید پِژو 206 و 207 به عنوان یکی از طرح های مصوب در دستور کار این دولت قرار گرفت و نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی نیز با جدیت پیگیر این قضیه بودند تا تبریز و آذربایجان شرقی به جایگاه و حق واقعی خود به عنوان قطب صنعت و قطعه سازی و تولید خودرو در کشور برسد و بر همین اساس اوایل آذر 90، خط تولید این خودروها به صورت آزمایشی در تبریز آغاز به کار کرد.

کارخانه ای که قرار بود با بهره برداری نهایی از فاز نخست آن تا اواسط دی ماه 90 که با دو هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ایجاد شده، سالانه 200 هزار و هر ساعت 25 دستگاه خودرو تولید و به بازار مصرف عرضه کند.

بر اساس طرح های اعلام شده، بنا بود در این فاز ابتدا خط مونتاژ خودروهای پژو 206 و 207 راه اندازی شود و به سرعت پس از به کار افتادن این خط، کارگاه‌های ساخت بدنه، اتاق رنگ و کلیه زیرمجموعه های ساخت خودرو به آذربایجان شرقی منتقل شود چرا که به گفته مسوولان خودرویی کشور، تبریز ظرفیت‌های بالایی در حوزه قطعه‌سازی و خودروسازی داشته و احداث بزرگترین سایت گروه ایران خودرو در این کلانشهر بعد از تهران نیز نشانگر اهمیت این شهر و آذربایجان ‌شرقی است.

IMG10000017

با این حال و با وجود آماده بودن بیش از 70 درصد امکانات لازم برای بهره برداری از این طرح و افتتاح فاز نخست خط تولید پژو 206 و 207  به دست بیگی استاندار وقت آذربایجان شرقی، به غیر از یک پژو 206 صندوقدار که در روز افتتاح بصورت نمادین رونمایی شد، عملا  تا امروز هیچ خودرویی در آذربایجان شرقی به مرحله تولید نرسیده و رویای انتقال خط تولید خودرویی به روز و پیشرفته به تبریز و قرار گرفتن نام آذربایجان شرقی در کنار دیگر استان های دارای چنین خطوط تولیدی، رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

کارخانه ای که تولید و صادرات خودروهای پیشرفته رویای مسوولان آن بود

طبق اعلام مسوولان ايران خودروی آذربايجان در زمان افتتاح آزمایشی آن، قرار بود علاوه بر پژو 206 و 207 خط توليد شش نوع خودروي ديگر نيز در این مجموعه راه اندازي شود و بر همین اساس حتی مدیرعامل این شرکت از تولید خودروی سواری رانا در این کارخانه نیز خبر داده و خاطرنشان كرده بود: با راه اندازی رسمی فاز یك و دو كارخانه خودرو سازی آذربایجان هفت هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به كار می شوند.

حسین نقدی که این روزها دیگری خبری به نقل از وی در خصوص تولیدات و بلند پروازی های ایران خودروی آذربایجان به گوش نمی رسد، در زمان این افتتاح آزمایشی اظهار داشت: با تاسیس شبكه فروش كارخانه و با برنامه ریزی صورت گرفته، پس از رفع نیاز بازار داخلی، صادرات به كشورهای همسایه صورت خواهد گرفت و چشم اندازهای رشد و توسعه هر چه بیشتر صنعت خودروسازی و صنابع مرتبط که از بسترهای مناسبی در این استان برخوردار است در پی ایجاد این سایت ابعاد تازه ای به خود خواهد گرفت.

وی با اشاره به شریک اصلی راه اندازی این مجموعه عظیم به خبرنگاران گفته بود: شرکت ایران خودرو شریک اصلی در راه اندازی این سایت خواهد بود و قرار است که مدرن ‌ترین تجهیزات برای راه اندازی خطوط تولید و مونتاژ در این سایت مورد استفاده قرار گیرد.

اما بعد از گذشت دو سال از آغاز تولید آزمایشی این مجموعه نه تنها افتتاح رسمی آن صورت نگرفت و تنها پنج دستگاه و حتی کمتر از این تعداد در این مجموعه عظیم تولید شد، بلکه کل مجموعه تعطیل شده و کارکنان و کارگران آن نیز سرگردان هستند.

IMG09594847

شاید علاوه بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی که در این طرح صورت گرفته و آموزش بیش از 600 نفر با صرف هزینه قابل توجهی، اثرات اجتماعی این تعطیلی مهمتر به نظر می‌آید چرا که بر اساس برخی آمارها دست کم 500 نفر در این مجموعه در راه‌اندازی آزمایشی کارخانه خودروسازی آغاز به فعالیت کردند که با خانه‌نشین شدن این افراد و در نتیجه بیکاری آنها لطمات جبران ناپذیری به خانواده‌های آنان تحمیل شده است.

مهمترین علل نیمه تمام ماندن طرح ایران خودروی آذربایجان

رییس کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در خصوص وضعیت صنعت خودروسازی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی ظرفیت ویژه ای برای توسعه صنعت خودرو در کشور دارد و در این راستا تفاهمنامه تولید 300 هزار دستگاه خودرو در ایران خودرو تبریز و 200 هزار دستگاه در ایران خودرو آذربایجان منعقد شده است.

رضا رحمانی با اشاره به برخی دلایل ناتمام ماندن اجرای پروژه صنعتی ایران خودروی آذربایجان اضافه کرد: تلاش زیادی برای ایجاد خط تولید دوم ایران خودرو در آذربایجان شرقی کرده بودیم ولی این شرکت دچار مشکلات مدیریتی شد و به رغم تولید آزمایشی هنوز به بهره برداری نهایی نرسیده است.

وی بحث اعمال تحریم های یک جانبه از سوی غرب را نیز در به تاخیر افتادن بهره برداری از این کارخانه بی تاثیر ندانست و افزود: با توجه به اینکه مقرر بود پژو 206 و 207 در کارخانه ایران خودروی آذربایجان تولید شود، در برهه ای از زمان نیز مسایل مرتبط با تحریم ها این شرکت را دچار مشکل کرد.

IMG10000045

رحمانی با تاکید بر پیگیری موضوع راه اندازی کامل این واحد صنعتی در آذربایجان شرقی و تاثیر بسزای آن در شکوفایی اقتصادی استان، تصریح کرد: به طور مداوم پیگیر حل مشکلات این شرکت هستیم و امیدواریم هر چه زودتر با حل مشکلات آن شاهد تولید در این واحد مهم استان باشیم چرا که سرمایه گذاری زیادی در آن صورت گرفته است.

پروانه بهره برداری ایران خودروی آذربایجان تنها برای تولید آزمایشی صادر شد

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: ایران خودروی آذربایجان از مجموعه های عظیم خودروسازی بود که بر اساس جواز تاسیس 15172 در 27 تیر 89 و پروانه بهره برداری 34508 به تاریخ پنجم دی ماه 90 که به نام آقایان علی منافلویان و حسین نقدی قرقشه صادر شدند، قرار بود سالانه 200 هزار خودروی خانواده پژو را در کلاس های A، B، C و D تولید کند.

محمد جعفر عظمایی در ادامه خاطر نشان کرد: با گذشت دو سال از صدور جواز تاسیس، نام این شرکت در مصالحه شماره 139494 به تاریخ ششم آذر 91 به ایران خودروی آذربایجان تغییر یافت ولی با این وجود این واحد صنعتی هرگز به مرحله راه اندازی نرسید و پروانه بهره برداری آن تنها برای تولید آزمایشی صادر شده است.

این مقام مسوول در صنعت استان با اشاره به اصلی ترین دلایل راه اندازی نشدن این مجموعه تولید خودرو تصریح کرد: به نتیجه نرسیدن عملیات اجرایی و تولیدی ایران خودروی آذربایجان ناشی از دو مساله کلی است، نخست مشکلات و اختلافات داخلی این شرکت که میان مالکان و سرمایه گذاران بخش خصوصی آن وجود دارد و دوم ناتوانی شرکت ایران خودرو در تامین قطعات مورد نیاز مونتاژ خودروهای پژو در مجموعه ایران خودروی آذربایجان بدلیل تحریم کشورمان از سوی شرکت فرانسوی سازنده های این خودرو است.

IMG09595993

وزیرصنعت: از وضعیت ایران خودروی آذربایجان بی اطلاع هستم!

در این میان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم با اظهار بی اطلاعی از وضعیت چنین مجموعه عظیمی که در زمان افتتاح آزمایشی، از آن به عنوان تحولی در صنعت و تولید و در نتیجه اقتصاد منطقه یاد می شد، تعیین تکلیف آن را منوط به تصمیم سرمایه گذاران ایران خودروی آذربایجان دانسته است.

محمدرضا نعمت‌زاده چندی پیش در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه شرکت ایران خودرو اعلام کرده تمایلی برای ادامه کار در ایران خودروی آذربایجان ندارد، اظهار کرد: در این رابطه اطلاعی ندارم اما این مجموعه بخش خصوصی است و آزاد هست در این موارد تصمیم‌ گیری کند.

به هر ترتیب با گذشت چند سال از افتتاح آزمایشی خط تولید خودروهای پژو در تبریز، گروه صنعتی ایران خودرو از ادامه کار در این مجموعه خودداری می‌کند و اعلام می‌کند تمایلی برای تکمیل این پروژه ندارد و مسوولان ارشد این کارخانه در استان نیز گویی دیگر از تب و تاب رویاپروازی های خود افتاده اند و دیگر رغبتی به ادامه سرمایه گذاری در این مجموعه عظیم را ندارند تا سازه های نیمه کاره این کارخانه در چند کیلومتری تبریز نمادی باشند از سوء مدیریت و تلاش برای بهره برداری های سیاسی از قابلیت های قطب صنعتی ایران که اکنون تنها این عنوان را با نام خود یدک می کشد و بس.

—————————————————-

گزارش از : حسن عبداللهی – سید مرتضی مرتضوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا