گوناگون

نقش پنهان زنان خانه دار در اقتصاد خانواده در حساب های ملی محاسبه شود

81131338 5639364

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «شهیندخت مولاوردی» طی یادداشتی در پایگاه اطلاع رسانی دولت، ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، به اهمیت نقش زن در خانواده اشاره کرده و می افزاید: این موضوع همواره مورد تاکید بزرگان دین بوده و مهمترین تاکید مقام معظم رهبری نیز بحث اهمیت و اعتبار نهاد خانواده و جایگاه زن در این نهاد است، زیرا خانواده همیشه به عنوان سنگ زیربنای جامعه در آموزه های دینی ما مطرح بوده است.

وی ادامه می دهد: بیانات مقام معظم رهبری درباره تشکیل مرکز مطالعاتی و کاری برای تدوین راهبردی صحیح در حوزه زنان و خانواده، مرکزی عالی و فراقوه ای است تا به امر مطالعه و کاری در حوزه زنان و خانواده بپردازد.

به گفته معاون رییس جمهوری، با توجه به چالش های پیش روی حوزه زنان از جمله تعدد متولیان امر، مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی و چندگانگی طیف ها و گروههای زنان، این ضرورت ایجاب می کند که این مرکز وجود داشته باشد و فراقوه ای عمل کند تا تاثیرات لازم را در حوزه زنان و خانواده داشته باشد.

وی با اشاره اینکه مرکز پژوهش های مجلس در حال بررسی این موضوع است، تصریح می کند، هر کدام از قوای سه گانه برای خود مرکز و ساختار امور زنان و خانواده دارند با این حال هم گرایی و هم افزایی میان این مراکز وجود ندارد یا خیلی کم رنگ است.

به گفته مولاوردی، در صورتیکه این مرکز وجود داشته باشد و نظارت و هدایت و سیاستگذاری در سطح کلان را عهده دار شود، بطور قطع می توان امیدوار بود که هم گرایی و هماهنگی لازم در این حوزه انجام پذیرد.

مولاوردی با بیان اینکه ارزش گذاری کار خانگی زنان به عنوان دیگر موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، می افزاید: این موضوع به این معناست که نقش پنهان زنان خانه دار در اقتصاد خانواده و جامعه باید در حساب های ملی محاسبه شود و چنانچه این اتفاق بیافتد، نهایت تاثیرگذاری و احساس موثر بودن را به این گروه 18 میلیونی زنان خانه دار ایرانی خواهد داشت.

معاون رییس جمهوری خاطر نشان می کند: از نظر تئوری و مطالعه، کارهای زیادی انجام شده و آماده اجراست اما به آسیب شناسی نیاز دارد برای اینک مشخص شود چرا این همه مطالعات و مکتوبات و آثار نتیجه ای نداده است.

وی ادامه می دهد: در آغاز کار از دستگاه های اجرایی گزارش هایی در این زمینه گرفتیم مثلا در خصوص بسته های اجرایی برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده گزارش هایی گرفته شد اما تقریبا می توان گفت که هیچکدام از برنامه ها در بسته های اجرایی دستگاهها اجرا نشده بود.

مولاوردی می افزاید: شش تفاهمنامه با شش وزارتخانه در مباحث مختلف از جمله حمایت از زنان سرپرست خانوار، زنان بهبود یافته و توزیع بسته های بهداشتی میان دختران دانش آموز در مناطق محروم به امضا رساندیم.

وی با اشاره به اینکه این تفاهمنامه ها ملی است و در سطح ملی نتیجه خواهد داد، از شناسایی سازمان های مردم نهاد در حوزه خانواده و برقراری ارتباط با آنها خبر می دهد.

مولاوردی همچنین از تدوین لایحه بیمه زنان خانه دار خبر داده که پیش نویس آن برای ارائه به دولت آماده شده است.

وی می افزاید: درخصوص افزایش مرخصی زایمان نیز با مجموعه پیگیری ها، به این نتیجه رسیدیم که در این خصوص نیاز به قانون جدید نیست، زیرا مصوبه به اندازه کافی وجود دارد، آنچه نیاز است بحث اعتبار بودجه بود که سرانجام قرار شد سازمان تامین اجتماعی در آینده ای نزدیک اعتبار لازم برای اجرای آن را اختصاص دهد.

اجتمام ** 1880 ** 1071

انتهای پیام /*

Contact the editor:
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا