گوناگون

نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه آب، برای مقابله باخشکسالی یک ضرورت است

81211747 5779125

به گزارش ایرنا، در این راستا هفت روز اول تیرماه که همزمان با شروع فصل تابستان است به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است.

این نامگذاری با توجه به کمبود آب در نقاط مختلف کشور، خشکسالی که بتدریج رو به رشدبوده و هم اینک حتی استان سرسبز گلستان را نیز طعمه خود قرار داده، بیش از بیش نشاندهنده لزوم ترویج مصرف بهینه این مایع حیاتی است.

آب، این سرچشمه و زلال بخش زندگی که در حیات انسان و پیدایش طراوت و شادابی محیط نقش مؤثری دارد، هم اینک با همراه شدن صرفه جویی و مصرف بهینه، می تواند تنها راهکار رفع بحران کم آبی و خشکسالی باشد.

در این خصوص اضافه می شود که بروز خشکسالی و کاهش نزولات جوی، رشد بی رویه شهرنشینی و افزایش مصرف آب، همگی تهدیدات جدی برای بشر امروزی است و در این زمینه کشور ما و بخصوص استان گلستان یکی از نقاط کم آب بحساب آمده و دارای منابع محدود آبی است که تنها مصرف بهینه در بخش های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت به کاهش آسیب های این معضل کمک خواهد کرد.

هم اینک کاهش محسوس بارندگی ها، همراه با کاهش تغذیه آبخوان ها و میزان آب های زیرزمینی، افزایش جمعیت و بالا رفتن میزان مصرف آب و توجه نشدن به صرفه جویی، شرایط خشکسالی را در استان گلستان تشدید کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان شامگاه یکشنبه در گفت وگو با ایرنا به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب(یکم تا هفتم تیر)، گفت: اگر به آب به عنوان یک مقوله و کالای باارزش، حیاتی، اقتصادی و استراتژیک توجه ویژه شود، اهمیت منابع آبی و ضرورت مدیریت مصرف نیز بیشتر درک خواهدشد.

مهندس ˈایرج حیدریانˈ اضافه کرد: صرفه جویی در مصرف آب نیازمند مدیریت جهادی و عزم ملی است و در سال های اخیر اقدامات موثری در جهت گسترش فرهنگ مصرف بهینه انجام شده است و این کار باید مدون و هدف دار باشد.

وی اظهار کرد: مصرف بهینه آب باید در تمام فصول سال جزء برنامه های زندگی ما باشد و فقط به ایام هفته صرفه جویی محدود نشود، چرا که اسراف، نکوهیده بوده و استفاده بهینه از منابع باید به عنوان یک فرهنگ در بین مردم نهادینه شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با تاکید بر ضرورت مصرف صحیح آب افزود: براساس احادیث متواتر آب اساس پاکیزگی و مایه حیات تمامی موجودات زنده است، اما متاسفانه از کل آب های موجود در زمین فقط 3 درصد شیرین و قابل شرب می باشد که دو درصد آن هم در قطب و عملا غیر قابل استفاده است.

حیدریان با اشاره به ازرش حیاتی آب در آیات و روایات، ادامه داد: باید به تاسی از رفتار ائمه معصومین و نیز بزرگان دینی به صورت عملی و با استفاده صحیح از آب، قدردان و شکرگزار این نعمت بزرگ خداوند باشیم.

وی همچنین با اشاره به تغییر اقلیم و آب و هوا در سطح جهان و افزایش جمعیت، تصریح کرد: این تغییرات موجب بحران کم آبی و کاهش آب سالم و بهداشتی در دسترس در کره زمین شده است که ایران و به وی‍ژه استان گلستان نیز از این قائده مستثنی نیست.

حیدریان با تاکید بر اینکه نباید به صرفه جویی در مصرف آب فقط در این هفته، بسنده کرد، عناوین این مناسبت را برشمرد و گفت: اول تیرماه روز آب، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی بود.

به گفته وی،دوم تیر با عنوان آب ،رسانه و فرهنگ، روز سوم به نام آب، امنیت غذایی و توسعه پایدار، چهارمین روز آب،محیط زیست و سلامتی همگانی، پنجم تیر با عنوان آب، مدیریت تقاضا و مصرف آن، ششمین روز با نام آب،آموزه های دینی و ارتقای آگاهی های عمومی و آخرین روز این هفته به عنوان نام آب، قانون و قوه قضائیه نامگذاری شده است.

وی در پایان از مردم خواست که در مصرف آب صرفه جویی کنند و ارزش این نعمت الهی را در این سال خشکسالی، بیش از پیش قدر بدانند.

در این خصوص برخی توصیه های ساده در راستای مصرف بهینه آب که همگان قادر به اجرای آن می باشند، شامل ˈاستفاده از شیرهای آب مدرن و اتوماتیک، آبیاری فضای سبز منازل در هوای خنک، صرفه جویی درمصرف آب به هنگام وضو گرفتن، مسواک زدن، استحمام، شستن میوه و سبزی، خودداری از مصرف آب شرب در مصارف غیرضروری همچون شستشوی ماشین و پارکینگ و مرمت شیرآلات و لوله های آب داخل منازلˈ است.

استان مرزی گلستان حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دارد که در 29شهر و افزون بر 900روستا زندگی می کنند و امرار معاش بسیاری از آنان بخصوص در مناطق روستایی از محل کشاورزی و پرورش دام است.

601

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا