گوناگون

نهایی شدن سند اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد

2261777 997به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، “حسین دهقانی” سفیر و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک و رئیس دفتر هماهنگ کننده جنبش عدم تعهد روز گذشته (جمعه 26 اردیبهشت‌ماه) پس از برگزاری آخرین جلسه هماهنگی سفرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اظهار داشت: آخرين جلسه سفرای عضو جنبش عدم تعهد به ریاست کشورمان قبل از برگزاری اجلاس وزرای خارجه كشورهاي عضو در الجزيره برگزار شد.
 
وی ادامه داد: در اين جلسه سند هزار بندی مربوطه را كه طی دو ماه گذشته طی جلسات متعدد در دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی ايران و با حضور نمایندگان کشورهای عضو جنبش مورد بازبینی واقع شده بود، نهایی کرديم و موفق شدیم در جلسه امروز تمامی بندهای سند را نهايی نموده و آن را برای تصويب نهايی در اجلاس وزرا در الجزيره ارسال نمائیم.
 
دهقانی افزود: علاوه بر تنظيم سند هزار بندی كه وقت بسياری نيز گرفت، راجع به مسائل ديگری از جمله چگونگی برگزاری اجلاس الجزيره بحث شد؛ از جمله دیگر مباحث مورد بحث چگونگی وضعيت رياست دو كميته سياسی و اقتصادی بود و كشورهايی كه می‌بايست برای رياست دو كميته تعيين شوند که همگی به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: تنها مسئله‌ای كه هنوز نهايی نشده رياست كميته سياسی است كه فعلا دو كشور نامزد رياست هستند؛ يكی از قاره آفريقا و ديگری از قاره آمريكای لاتين لذا مقرر شد تا با هر دو نامزد پست ریاست کمیته گفتگوهايی صورت بگيرد تا يكی از آنها متقاعد به انصراف شود؛ بنابراين می‌توان گفت كه مسئله‌ای كه هنوز در اين رابطه لاينحل باقيمانده، مشخص شدن رياست كميته سياسی است.
 
 
سفیر کشورمان همچنین اظهار داشت: هدف نهضت عدم تعهد همواره اتخاذ تصمیم بر اساس اصل اجماع بوده و تاکنون نیز این جنبش تصميمات خود را بر این اساس و با نظر اجماعی تمام 120 عضو گرفته است؛ البته در برخی موارد نيز اتفاق افتاده كه برخی از اعضاء مواضعی عليه اعضاء ديگر ارائه می‌كنند كه خود اين امر وضعيت را برای نهايی كردن مسائل و موضوعات پيچيده و دشوار خواهد ساخت.
 
دهقانی در خصوص نقش دیگر عدم تعهد در هماهنگ نمودن این نهضت تصریح کرد: نقش رئیس عدم تعهد هماهنگ نمودن مواضع کشورهای عضو در خصوص موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی، تروریسم و حقوق بشری و نظایر آن است. معمولا جایگاه ریاست به کشوری واگذار می‌شود که ظرفیت و توانایی هماهنگ نمودن 120 کشور عضو نهضت را در این زمینه‌ها داشته باشد؛ این کشورها با اعتماد به جمهوری اسلامی ایران و شناسایی این ظرفیت در کشورمان مسئولیت خطیر ریاست جنبش عدم تعهد را به ما واگذار کردند که خوشبختانه تا کنون بنا به تائید اعضا به بهترین نحو ممکن انجام گرفته است.
 
سفیر کشورمان در سازمان ملل در پایان خاطرنشان کرد: اين امر دستاوردی مهم  براي کشورمان محسوب می‌گردد که قطعا تداوم چنين روندی از سوی ايران در طول دوران رياست خود در عدم تعهد جايگاه سياسي ايران را در نظام بين‌الملل ارتقاء خواهد داد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا