گوناگون

نگاه قانونگذار به اعتبارات خشکسالی نیازمند تغییر است

81181731 5726582

به گزارش ایرنا، ˈعباس رجاییˈ عصرپنج شنبه در نشست شورای اداری استان مرکزی که با حضور ˈعلی لاریجانیˈ رییس مجلس شورای اسلامی در اراک برگزار شد، افزود: خشکسالی پدیده ای درازمدت است که در صورت کم توجهی به مدیریت و مهار آن بستر تهدید جدی اجتماعی و اقتصادی را فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: افت سفره های منابع زیرزمینی با یک سال پربارش جبران نمی شود و نباید بر مبنای بارش در یک سال، مدیریت خشکسالی و بحران کم آبی را راهبری کرد.

وی عنوان کرد: درحال حاضر آب آشامیدنی برخی از روستاهای استان مرکزی با تانکر تامین می شود و در حوزه کشاورزی با کم آبی و خشک شدن قنات ها و چاهها مواجه اند اما به دلیل الگوی فعلی خشکسالی، اعتبار مناسب اجرای برنامه های کارامد برای آنها وجود ندارد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب درمجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:یکی از دغدغه های اساسی کلانشهر اراک ساماندهی آلودگی هوا است که متاسفانه اعتبارات طرح جامع کاهش آلودگی پاسخگوی دامنه وسیع برنامه های مدیریتی این بخش نیست.

رجایی ادامه داد: معضل ریزگردهای تالاب کویری میقان و اختصاص حقابه مناسب از پساب فاضلاب برای این اکوسیستم شکننده یکی از نیازهای بنیادین در مهار آلودگی هوای اراک است و موضوع نظارت بر فعالیت کارخانه معدنی سولفات سدیم در این تالاب باید با جدیت پیگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش از تدوین طرح مجموعه شهری اراک بزرگ نام برد و گفت: در مطالعات پایه این طرح ، برای جمعیت پنج میلیون نفری در اراک و با لحاظ تدابیر زیست محیطی، طرح ریزی شده که به عنوان یک راهکار سرریز جمعیتی پایتخت پیشنهاد شده است.

نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: اصلاح نظام بازگشت سهم درآمد استان از سرانه ناخالص ملی از مطالبات به حق مردم این خطه است چرا که علاوه بر پیش بینی سهم ناچیز، همان رقم نیز تخصیص کامل نمی شود.

رجایی عنوان کرد: اجرای ناقص و بد اصل 44 قانون اساسی در استان مرکزی در سالهای گذشته به عامل دامن زننده به مشکلات صنعت این منطقه تبدیل شده و نه تنها رشد تولید را به همراه نداشته بلکه پدیده جدیدی به نام بیکاری شاغلان را نیز سبب شده است.

وی عنوان کرد: مجلس و دولت باید شرایطی مهیا کنند تا نگاه مترقی رهبری به اصل 44 محقق شود و اجرایی شدن این اصل اقتصاد پویا و بارور را به همراه داشته باشد.

نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش پیشگیری از تفسیر به رای قانون به ویژه در حوزه های کارگری و تامین اجتماعی را خواستار شد.

علی لاریجانی ˈ رئیس مجلس شورای اسلامی امروز برای شرکت در گنگره بین المللی بزرگداشت پدر امام ( ره ) به استان مرکزی سفر کرده بود. ک/ 2

560/559

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا