گوناگون

نیازمند حمایتهای سازمان ملل برای احیای دریاچه ارومیه هستیم

81215826 5786341

قربانعلی سعادت چهارشنبه شب در دیدار با ˈهاولینگ شوˈ معاون برنامه عمران دبیرکل سازمان ملل متحد و ˈگری لوییسˈ نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و هیات همراه که برای بازدید از دریاچه ارومیه و روند توسعه کشاورزی پایدار در ارومیه به سر می برند افزود: علاوه برحمایتهای اعتباری نیازمند کمک ها و حمایتهای علمی و نیز تجربیات محققان و جوامع بین المللی در احیای دریاچه ارومیه هستیم.

وی اظهار کرد: در بدو خشک شدن دریاچه ارومیه نمی دانستیم با چه بحرانی مواجه هستیم و چه اقدامی در این راستا لازم است انجام دهیم.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: وقتی رییس جمهوری مساله احیای سریع دریاچه را جزو اولویتهای خود قرار دادند فرصت برای ما آماده شد تا در این زمینه بیشتر کار کرده و کسب تجربه داشته باشیم.

وی ادامه داد: هم اکنون ما در عین حال که به حمایتهای مالی برای نجات دریاچه ارومیه نیازمندیم، استفاده از تجربیات بین المللی مهمترین نیاز ماست.

سعادت افزود: ما در این راستا نشستها و جلسات مختلفی با محققان سایر کشورها از اروپا و آمریکا داشتیم ولی برخی از محققان دعوت شده در این باره از ارایه اطلاعات به ما خودداری کردند.

وی اظهار کرد: از کلیه محققان و دوستداران محیط زیست می خواهیم تا در این زمینه کلیه طرح های خود را ارائه کنند و مسایل زیست محیطی را با سایر مشکلات گره نزنند.

سعادت با اشاره به احیای جنگلهای سردشت هم گفت: نیازمند کمک های بین المللی در زمینه احیای این جنگلها هستیم زیرا با کاهش بارندگی ها شاهد از دست دادن این عرصه ها در استان هستیم.

وی اظهار کرد: جنگلهای سردشت در حال نابودی است و الان باید اقداماتی در این زمینه داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این دیدار گفت: امروز تیم میهمان از نزدیک با مسایل و مشکلات موجود آشنا شدند و پس از دیدار از پارک ملی دریاچه ارومیه از نزدیک با جوامع محلی علاقه مند به مشارکت برای احیای دریاچه با توسعه طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه نیز دیدار داشتند.

حسن عباس نژاد افزود: هم اکنون بحران دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهمترین مسایل و مشکلات مطرح در حوزه زیست محیطی و اقتصادی است که نیازمند تلاش دسته جمعی و بین المللی برای احیای این زیست بوم ارزشمند هستیم.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: طرح پایلوت توسعه کشاورزی پایدار با تاکید بر مشارکت جوامع محلی و کشاورزان در 40 سایت یا همان روستا که شامل 35 روستا واقع در شهرستانهای ارومیه، میاندوآب، مهاباد، نقده و سلماس و پنج روستا در استان آذربایجان شرقی است به عنوان سایتهای اصلی انجام می شود.

اسماعیل کریم زاده افزود: این طرح در این روستاها با همکاری شرکتهای خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ای هر شهرستان با نظارت و هدایت کمیته اجرایی شهرستان و دهستان که متشکل از کارشناسانی از بخش های مختلف اجرایی سازمان و شهرستان هستند در حال اجراست.

وی گفت: در صورت تحقق اهداف و نتایج مورد انتظار و ارزیابی مثبت طرح بر اساس شاخهای تعیین شده، اجرای طرح استقرار کشاورزی پایدار به عنوان یک تجربه موفق در کل شهرستانهای استان اجرا می شود.

این نشست به مناسبت سفر معاون دبیر کل سازمان ملل به آذربایجان غربی و در راستای بازدید از طرح کشاورزی پایدار با راهبری IPCM در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه برگزار شد.

دریاچه ارومیه چند سالی است که با پدیده خشکسالی مواجه است و تاکنون بیش از 90 درصد آن از بین رفته و به شوره زار تبدیل شده است که به اعتقاد کارشناسان در مدت کوتاهی سونامی نمک در منطقه رخ خواهد داد بنابراین اجرای طرح هایی که موجب بهبود پوشش گیاهی بستر دریاچه می شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

به عقیده کارشناسان محیط زیست در صورت عدم احیای دریاچه ارومیه زندگی در این گستره وسیع برای چهار میلیون نفر مشکل و توام با انواع مشکلات خواهد بود.

آنان بر این باورند که اگر این روند تداوم یابد طوفانهای نمکی حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه می تواند دامن 14 میلیون نفر از مردم کشور را حتی پایتخت نشینان را نیز بگیرد.

7125/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا