گوناگون

نیروی انسانی، بزرگ‌ترین مزیت روستاهای خراسان‌جنوبی

معاون دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از میان روستاهای دارای دهیاری، حاجی‌آباد بیرجند با 6500 نفر بیشترین جمعیت روستایی را در خود جا داده است، گفت: نیروی انسانی بزرگ‌ترین مزیت روستاهای استان است.

«غلامرضا یونسی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: براساس سرشماری سال 90، 3555 روستا در استان خراسان‌جنوبی به ثبت رسید.

وی براساس روستاهای دارای دهیاری، بزرگ‌ترین روستای استان را حاجی‌آباد بیرجند معرفی و خاطرنشان کرد: این روستا 6500 نفر جمعیت یا به عبارتی 1864 خانوار را در خود جا داده است.

معاون دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی ادامه داد: هم‌چنین کوچک‌ترین روستای دارای دهیاری استان، بزقوچ علیا با 3 خانوار یا به عبارتی 6 نفر جمعیت است.

یونسی با اشاره به آمارهای موجود از حضور 43 درصد جمعیت استان در روستاها خبر داد و گفت: حضور این جمعیت نشانگر وجود امکانات زیرساختی قابل قبول در روستاهاست گرچه هنوز جای کار زیاد است.

وی بهبود وضعیت فیزیکی روستاها با اجرای طرح هادی را از مهمترین اقداماتی دانست که در جهت توسعه روستاها انجام شده است و تصریح کرد: البته در زمینه‌ی وضعیت آب شرب و کشاورزی، ارتقای سطح درآمدی و ایجاد اشتغال نیاز است که به این رقم 43 درصدی جمعیت روستایی استان توجه‌ی ویژه شود.

وی وجود نیروی انسانی، را یک مزیت بزرگ برای روستاهای استان برشمرد و خاطرنشان کرد: وجود معادن در برخی مناطق و پتانسیل­‌های کشاورزی نیز باید در زمره‌ی مزیت­‌ها بشمار آید.

تلاش دولت بر کاهش مشکلات روستاهاست

معاون دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی سازگاری مردم روستاهای استان خراسان‌جنوبی را با وجود مشکلات قابل تحسین دانست و گفت: وجود بار جمعیتی در سال 90 نشاندهنده‌ی این است که علی­رغم وجود برخی محدودیت­‌ها اما بازهم مردم روستاها صبورانه با شرایط سازگار هستند.

یونسی اصلاح قوانین به نفع جوامع روستایی، ایجاد خوشه­‌های اشتغال، تغییر نگرش به روستا، توزیع اعتبارات با اولویت روستاها و تسهیل قوانین و مقررات در بخش روستایی را از مهم‌ترین راهکارها برای ایجاد زمینه‌ی ثبات جمعیتی برشمرد.

وی با بیان اینکه توجه به روستاها از برنامه‌های مهم در دولت است، خاطرنشان کرد: با روند فعلی و توجه دولت و مجلس به روستاها پیش‌بینی می­‌شود آینده‌ی روستاهای خراسان‌جنوبی نیز رو به بهبود باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا