گوناگون

هرخانواده سنتی اصفهانی می تواند یک موزه داشته باشد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن طالبیان شامگاه پنجشنبه در آیین افتتاح موزه خصوصی “پرستیژلند” در مرکز سیتی سنتر اصفهان اظهار داشت: اصفهان به عنوان شهری تاریخی در جهان شهرتی بین المللی دارد و همه دوست داران میراث فرهنگی به دنبال این هستند تا تمام آثار و ابنیه تاریخی این شهر در فهرست آثار جهانی ثبت شود.

وی با اشاره به اینکه از هر کدام از کوچه های اصفهان که عبور کنیم با فضاهای تاریخی روبرو می شویم که بسیار منحصر به فرد است، افزود: زمانی که در شهری محور فرهنگی داریم که از مسجد جامع آغاز و در کل اصفهان گسترش پیدا می کند باید تمام تلاش خود را برای ثبت آثار چنین شهر شگفت آوری به کار بگیریم.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه استان اصفهان تنها پنج موزه رسمی دارد، تصریح کرد: در این استان چهار موزه خصوصی و دو موزه مشارکتی نیز وجود دارد و شهر اصفهان نیز تنها دارای دو موزه رسمی چهل ستون و هنرهای تزئینی است به گونه ای که نمایش تمام آثار تاریخی اصفهان در قالب این موزه ها نمی گنجد.

وی اضافه کرد: بافت سنتی خانواده های اصفهانی که نسل به نسل اشیای ارزشمندی را در خاندان خود حفظ کرده اند این ظرفیت را ایجاد کرده تا هر خانواده بتواند یک موزه داشته باشد.

طالبیان تاکید کرد: بخش های خصوصی می تواند برای توسعه موزه های خصوصی تلاش کند چرا که این امر نشانه بالندگی فرهنگی است.

وی افزود: افتتاح موزه پرستیژلند که توسط بخش خصوصی در مرکز خرید سیتی سنتر تأسیس شده اولین نوع از موزه های بنا شده در کنار مجموعه فروشگاهی و بازار خرید در کشور است و می تواند به بالندگی این مجموعه کمک کند.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: برای ساخت این گونه موزه ها باید انتظار مردم از این موزه ها، ارتباط موزه با کل فضای مرکز تجاری، و سنخیت آن با این گونه محیط ها در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی برای بنای این  گونه موزه ها نگاه بسیار مثبتی داشته است اما کاستی هایی در این زمینه وجود دارد که این سازمان آمادگی دارد تا از ظرفیت تخصصی خود برای حل این کمبودها استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا