گوناگون

هرمزگان، تولید کننده محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: هرمزگان، با تولید بالغ بر یک میلیون و 400 هزارتن محصول خارج از فصل رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است. وجود چنین ظرفیتی در استان باعث شده است تا هرمزگان نقش مهمی در تنظیم بازار محصولاتی مانند گوجه فرنگی، خیار، انواع فلفل، پیاز، سبزی، کدو، سیب زمینی، بادمجان و هندوانه در فصل‌های پائیز، زمستان و بهار داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، ناصر حیدری پور اظهارکرد: بیش 59 هزار هکتار از اراضی کشاورزی هرمزگان به کاشت محصولات خارج از فصل اختصاص دارد و کاشت محصولات صیفی خارج از فصل از اوایل مهر در هرمزگان آغاز می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه استان هرمزگان با دارا بودن آب و هوایی مناسب در فصل سرما از قابلیت مناسب تولید سبزی و صیفی برخوردار است تصریح کرد: استفاده از نشاء برای کشت سبزی و صیفی خارج از فصل علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید و مصرف آب، افزایش محصول با کیفیت و زودرسی محصول در مصرف بذر نیز صرفه جویی می‌گردد.

این مقام مسئول اظهارکرد: در میان محصولات خارج از فصل، بیشترین سطح زیرکشت به ترتیب به گوجه فرنگی با سطح زیر کشت 13هزار، بادمجان 12هزار و556 و پیاز 9 هزار و 500 اختصاص دارد.

حیدری پوری، با اشاره به اینکه سطح زیرکشت گوجه فرنگی خارج از فصل 13هزار هکتار است و بیشترین سطح زیرکشت را در شهرستان‌های بندرعباس – میناب – خمیر و پارسیان و رودان کاشته می‌شود.

وی افزود: پیش بینی می‌شود امسال 455 هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل از زمین‌های اختصاص یافته برای این کار برداشت شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه 10 درصد گوجه فرنگی‌های تولید شده خارج از فصل در هرمزگان و بقیه در بازار های کشور عرضه می شود بیان داشت: دومین محصول پر کشت در استان بادمجان است که سالانه بیش از 390 هزار تن محصول بالغ بر 12 هزار و 500هکتار زمین‌های زیر کشت برداشت می شود.

رئیس جهاد کشاورزی هرمزگان اعلام کرد: به دلیل استفاده از روش آبیاری تحت فشار در 90 درصد از زمین‌های زیر کشت بادمجان، تولید این محصول با 20 هزار تن افزایش به حدود400 هزار تن می رسد.

وی همچنین گفت: هرمزگان با تولید سالانه258هزارتن پیاز خارج از فصل بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در کشور است که این میزان پیاز ازنه هزار و500 هکتار زمین برداشت می‌شود که شهرستان بندرعباس بیشترین تولید این محصول را دارد.

حیدری پور با بیان اینکه محصول برداشت شده به سراسر کشور فرستاده می شود، افزود: کشت پیاز خارج از فصل در هرمزگان همه ساله از آبان تا آذر کشت می‌شود و خارج از فصل است و در واقع هرمزگان با داشتن آب و هوای گرم و مرطوب و بارندگی متوسط سالانه ۱۲۰ میلیمتر یک گلخانه طبیعی است.

حیدر پوری با اشاره به اینکه افزایش عملکرد در واحد سطح، طرح‌های توسعه‌ای، ارائه خدمات فنی و مشاوره‌ای از مهمترین دلایل افزایش تولید محصول سبزی و صیفی است.

وی گفت: خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، لوبیا سبز، پیاز، فلفل سبز و هندوانه بیشترین محصولاتی است که تولید و روانه بازار استانهای سردسیر کشور می‌شود.

وی با اشاره به ارسال 90 درصد محصولات خارج از فصل هرمزگان به بازار استان‌های سردسیر گفت: هرمزگان در فصل‌های سرد سال، جزء استان‌های برتر کشور در تولید محصولات خارج از فصل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می‌گوید: برای ارتقاء سطح تولید و سطح زیرکشت محصولات خارج از فصل از آبیاری تحت فشار استفاده می‌شود.

وی از مزایای شیوه آبیاری تحت فشار به صرفه جویی در مصرف آب، مکانیزه شدن کاشت و سیستم آبیاری، کاهش نیروی کارگر، امکان استفاده از آب‌های شور با کیفیت پایین با افزایش محصول، امکان استفاده در خاک‌های بافت درشت در محیط‌های کم عمق و شیب دار، جلوگیری از رشد علف‌های هرز و کاهش تعداد چاه‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا