گوناگون

هزینه‌های مربوط به تعرفه محصولات دیجیتال صرف تولید محتوا می شود

به گزارش خبرنگار مهر، گمرک ایران هفته گذشته تعرفه واردات 48 کالای فناوری اطلاعات را براساس استعلام مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 4 درصد افزایش داد که این موضوع اعتراض فعالان این بخش را به همراه داشت چرا که در این لیست کالاهایی مانند تبلت و کیس رایانه، لپ‌تاپ، انواع حافظه‌ها و لوازم شبکه نیز دیده می شود.

حسن نجفی سولاری – رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در دفاع از تصمیم برای افزایش 4 درصدی نرخ گمرک محصولات IT گفت: تقویت و حمایت از تولید محتوا در محصولات فناوری اطلاعات افزایش اعتماد خانواده به محتوای درون دستگاه‌های هوشمند را به دنبال دارد و نظارت حاکمیت و کنترل محتوا موجب اعتماد افراد جامعه به این اقلام می شود.

وی با بیان اینکه فلسفه این تعرفه نظارت و حمایت محتوا در فضای مجازی، تلفن های همراه و تلویزیون های هوشمند است، اظهار داشت: بر این اساس با تولید و تقویت محتوا و ارائه مجموعه ای از سرویسها، خدمات و نیز نظارت میزان فروش این محصولات افزایش خواهد یافت.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال افزود: به عنوان مثال مردم هزینه ای را صرف خرید تلویزیون هوشمند می کنند. اگر در این میان مبلغ اندکی به عنوان عوارض گمرکی پرداخت کنند و در عوض شاهد نظارت حاکمیت و دریافت خدمات بیشتری باشند، قطعا استقبال بیشتری از این محصولات صورت می گیرد و به تبع افزایش فروش به همراه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: خدمات ارائه شده توسط شرکت های محصولات وارداتی با ذائقه و سلیقه مردم ما همخوانی ندارد چرا که آنها اختصاصی برای ایران تولید محتوا نمی کنند. 

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال افزایش تعرفه 4 درصدی محصولات IT را زمینه ساز تقویت شرکت ها و موسسات خدمات دهنده دانست و افزود: آورده این طرح صرف کمک به موسسات و شرکت‌هایی که خدمات ارزش افزوده را به کاربرانشان ارائه می دهند، خواهد شد. همچنین بخشی از هزینه دریافتی خرج آموزش و مشاوره افرادی می‌شود که درحال تولید محتوا برای این دستگاه‌ها هستند. تولیدکنندگان محتوا نیاز به آموزش دارند تا استانداردهای بین المللی را رعایت کنند.

نجفی سولاری در ادامه برندسازی محتوا را از دیگر موارد مورد توجه خواند و اظهار داشت: تقویت و حمایت از تولید محتوا در محصولات فناوری اطلاعات سبب افزایش اعتماد خانواده به محتوای درون دستگاه‌های هوشمند می‌شود. نظارت حاکمیت و کنترل محتوا موجب اعتماد افراد جامعه به این اقلام می شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران جزو نخستین مصرف کنندگان محصولات فناوری اطلاعات به شمار می رود، عنوان کرد: در حدود 12 سال گذشته ما عمدتا مصرف کننده ظروف متعدد محصولاتIT بوده ایم. این اقلام را خریداری و با بارگزاری نرم افزارهای خارجی، ترافیک بزرگی را ایجاد کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه هر ظرف مظروف متناسب خود را می خواهد، اظهار داشت: شاهد ایجاد ظروف متنوع و متعددی در محصولات فناوری اطلاعات هستیم اما تمرکز و توجه لازم بر روی محتوا و سرویس خدمات دهنده را نداریم.

نجفی سولاری افزود: درچند سال گذشته ما روی بحث‌هایی نظیر کنترل کیفیت اجناس، نحوه خدمات دهی آن‌ها نظارت داشته‌ایم اما به بحث کنترل محتوا ورود پیدا نکرده‌ایم که باید به این موضوع توجه ویژه داشت.

وی ادامه داد: وقتی میزان محصولات الکترونیک به عنوان ظرف در جامعه افزایش می باید، باید محتوای آن طیب و طاهر باشد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به اینکه به جای برخورد سلبی باید فضای ایجابی ایجاد کنیم گفت: یعنی به جای فیلترینگ و مقابله، تقویت موسساتی که تولید محتوا می کنند را در راس برنامه هایمان قرار دهیم.

وی درخصوص اعتراض صنف فناوران رایانه تهران نسبت به تعرفه چهار درصدی عنوان کرد: اعتراض این گروه به تعرفه می تواند به دلیل نگرانی از به هم ریختن وضعیت بازار، احتمال اهتکار موقت و نیز سو استفاده افراد سودجو باشد. وزارت ارشاد موظف به تنظیم و تولید محتوا است و نظارت بر بازار به عهده دیگر نهاد ها است. البته در بحث کنترل نهایت تعامل و همکاری را با تمام سازمان ها خواهیم داشت.

نجفی سولاری با اعلام اینکه بزودی شاهد فعالیت لابراتوار اپلیکیشن ها خواهیم بود،گفت: قرار است در این لابراتوار سازگاری برنامه‌ها با دستگاه‌های مختلف سنجیده شود و نیز به کمک حوزه های تخصصی محتواهای موجود را ساماندهی کند. 

وی با تاکید بر نظارت، هدایت و حمایت کالاهای IT گفت: گام اول وزارت ارشاد در فضای مجازی و رسانه دیجیتال اعم از حوزه حامل، رسانه های برخط و… انجام اقدامات ایجابی است. یعنی شرایط فعالیت کسب و کار را برای تولیدکنندگان محتوا و ایجاد کنندگان سرویس ها فراهم کنیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال خاطرنشان کرد: علاوه بر وظایف حاکمیتی می خواهیم با استفاده از تکنولوژی هایی IT شبکه ملی فرهنگ که تولید محور است را در مناطق مرزی و محروم نیز گسترش دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا