گوناگون

هفت هزارو 500 قلاده سگ درزنجان علیه بیماری هاری واکسینه می شوند

81192144 5745184

دکتر منصور صمصامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات واکسیناسیون سگ های صاحب دار علیه بیماری هاری از ابتدای سال جاری در استان آغاز شده است.

وی یادآورشد: سال گذشته شش هزارو 830 قلاده سگ علیه این بیماری واکسینه شدند.

صمصامی ابرازکرد: در کنار انجام عملیات واکسیناسیون برای همه این سگ ها، کارت بهداشت ˈشناسنامهˈ صادر و داروهای ضد انگلی نیز توصیه و تجویز می شود.

رییس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره دامپزشکی استان گفت: این بیماری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی است ولی به طور تصادفی انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار نیز از طریق گزش حیوانات هار به آن مبتلا می شوند.

صمصامی تاکیدکرد: بیماری هاری و کیست هداتید، بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق سگ ها، به انسان منتقل می شود.

وی ابرازکرد: با توجه به اینکه اصولا سگ های ولگرد ناقل این بیماری ها هستند، کمیته های اتلاف سگ های ولگرد درهمه شهرستان های این استان فعال است و برای از بین بردن سگ های ولگرد در حاشیه شهرها تلاش می کنند.

صمصامی با بیان اینکه منبع بیماری هاری در حیات وحش غیرقابل کنترل است اظهارکرد: ممکن است این حیوانات هار بوده و موجب هار شدن دام ها نیز شوند که عملیات تزریق واکسن هاری در راستای جلوگیری از این مهم انجام می شود.

به گزارش ایرنا، سگ های خانگی موجود در استان زنجان از نژاد پودل، تریر و نژاد سگ های گله و نگهبان نیز ژرمن شفر و دوربرمن است.

7325/596

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا