گوناگون

همدلی حامیان محیط زیست گلستان و سمنان برای نگهداری از طبیعت/ درخواست ثبت جنگل ابر به عنوان یک اثر طبیعی ملی

به گزارش خبرنگار مهر، جنگل ابر قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل های هیرکانی است که با گونه‌ های گیاهی و جانوری نادر، جزو یکی از زیباترین جنگل ها است.

این جنگل با حدود  ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل ‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.

درسال ‌های گذشته طرحی برای احداث جاده‌  از سوی وزارت راه و ترابری مطرح شده و در مواردی اقداماتی برای ساخت این جاده صورت گرفته است که با مخالفت جدی دوستداران و کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی، خبرنگاران و مطبوعات مختلف و هم چنین نمایندگان مجلس، سازمان محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی روبرو شده است.

کارشناسان این جنگل را لایه حفاظتی زمین برای حفاظت از منطقه ابر می‌داند و معتقدند احداث این جاده به جنگل زیبای ابر و اکوسیستم منطقه آسیب جدی می رساند و می‌تواند این جنگل را با ادامه عملیات راهسازی در این منطقه برای همیشه محو کند.

در حال حاضر طرحی برای ارتقا جنگل ابر به عنوان اثر طبیعی ملی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران به طور جدی درحال پیگیری است.

حمایت مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست گلستان باعث دلگرمی ما می شود

سر پرست سازمان مردم نهاد رفتگران طبیعت گلستان گفت: با هماهنگی جمعیت دیده بان طبیعت و جمعیت شاهوار شاهرود و حامیان طبیعت جنگل ابر و با حضور دکتر ولیان مسیول تشکل جمعیت حامیان طبیعت و آقای سعید آقایی خواهان ثبت جنگل ابر به عنوان یک اثر طبیعی ملی بودیم.

 

IMG10294572

 

محمد رضا پاداش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بحث ساختن جاده زرین گل، علی آباد به ابر منتفی شده است اما در حال حاضر پیگیر این هستیم که این منطقه به عنوان اثر ملی ثبت شود.

وی ادامه داد: جنگل ابر ادامه جنگل های هیرکانی است و از نظر دخیره گاه ژنتیک زیست کره دارای اهمیت زیادی است و امیدواریم با چنین حرکات هایی مسیولین بیدار بشوند و به این نتیجه برسند که از این مناطق حفظ و نگهداری بیشتری شود.

وی در خصوص حضور مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست گلستان گفت: حضور دکتر مهاجر به عنوان تنها مسیولی که در این گردهمایی بود باعث قوت و دلگرمی فعالیت های ما می شود.

پاداش با بیان این که حمایت دکتر مهاجر به ما روحیه ایی مضاعف داد افزود: حضور وی حتی سمنانی ها را هم تحت تاثیر قرار داد و برای آن ها هم خیلی این قضیه جالب و قابل توجه بود.

وی در خصوص تعامل دو استان گلستان و سمنان گفت: تشکل ها خیلی تلاش دارند که با مدیریت یکپارچه، همدلی و هم سویی در حفظ و نگهداری و پیشبرد اهداف دو استان تاثیر گذار باشند.

ثبت جنگل ابر به عنوان یک اثر طبیعی ملی تاریخچه طولانی دارد

مشاور رسانه ای مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست گلستان گفت: ثبت جنگل ابر به عنوان یک اثر طبیعی ملی تاریخچه طولانی دارد و درخواست آن به دولت نهم بر می گردد.

الهه موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سازمان محیط زیست تمایل دارد که یک سری از مناطق را در استان های مختلف ارتقا دهد و به مجموعه حفاظت شده اضافه کند اما به دلیل تعویض دولت به حال خود رها شد.

 

IMG16035308

 

وی ادامه داد: با توجه به این که رویکرد سازمان محیط زیست در دولت یازدهم در حفظ مناطق ارزشمند و اکوسیستم های حساس است به نظر می آید که این کار عملی شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی این کار تحقق پیدا می کند گفت: در حال حاضر یک سری از کارهای تخصصی آن انجام شده است و خیلی نیاز به مطالعات ندارد و بیشتر کارهای اداری آن باقی مانده و در نهایت در شورای عالی محیط زیست مصوب شود.

موسوی با بیان این که وجود و حضور خانم ابتکار به عنوان ریاست سازمان حفاظت محیط زیست یک فاکتور مثبت است گفت: شاید اگر شخص دیگری رییس سازمان بود آن قدر امیدوار نبودیم چرا که رویکرد شخص ایشان این است که مناطق تحت حفاظت را افزایش بدهند و من فکر می کنم جای امیدواری در ثبت آن وجود داشته باشد.

استقبال خوب از گردهمایی ثبت جنگل ابر به عنوان یک اثر طبیعی ملی

وی ادامه داد: این گردهمایی با حضور مدیر کل سازمان محیط زیست گلستان و تشکل های مردم نهاد از دو استان گلستان و سمنان برای ثبت جنگل ابر به عنوان یک اثر طبیعی و ملی برگزار شد.

وی با بیان این که از این برنامه استقبال خوبی شد افزود:  برای خود ما هم خیلی قابل پیش بینی نبود با وجود گرما این تعداد از دانشجویان، مردم عادی، بومیان روستای ابر و دهیار این روستا در این گردهمایی شرکت کنند.

وی در خصوص پاکسازی طبیعت در این منطقه گفت: در کنار پاکسازی قطعنامه ایی از طرف تشکل ها قرایت شد و درخواست ثبت این مکان به عنوان یک اثر طبیعی ملی مطرح شد و دوباره پیمان بسته شد که این جنگل را از انواع خطرها مصون نگاه دارند.

وی توضیح داد: زمانی که مکانی به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شود چون جزو مناطق 4 گانه محیط زیست است به هیچ عنوان از این جنگل ها نمی توان بهره برداری صورت بگیرد و دخل و تصرفی در آن انجام شود.
مردم بومی منطقه متوجه ارزش های اکوسیستمی جنگل ابر شده اند

و ی گفت: هر کار و هر طرحی مخصوصا وقتی مطالبات مردمی در آن وجود دارد نیاز به پیگیری از طرف مردم و سازمان های مردم نهاد دارد و نقش سازمان های مردم نهاد به عنوان تشکل هایی که مطالبات مدنی دارند و باید آن را از دولت درخواست کنند و دولت را تحت فشار بگذارند دارای اهمیت است.

موسوی خاطر نشان کرد: اگر این سازمان های مردمی در دو استان پیگیری کنند و در سیاهه  مطالبات خود ثبت این جنگل را داشته باشند و نگذارند که فراموش شود امیدوارم به زودی شاهد باشیم این ذخیره گاه منحصر به فرد جنگلی به عنوان یک اثر طبیعی و ملی به ثبت برسد.

 

IMG16034783

 

مشاور رسانه ای مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست گلستان گفت : وقتی در سال 85  اولین گزارش در خصوص جاده ابر را در نشریه آینده نو نوشتم تماس های زیادی از استان سمنان  و شهرستان علی آباد کتول در گلستان داشتم و خیلی از مردم ناراحت می شدند و به واکنش می افتادند و مردم عادی هم به تصور این که این جاده باعث توسعه منطقه خودشان می شود ناراحت می شدند و واکنش های تند نشان می دادند.

وی ادامه داد: خوشحالم از این که جمعیت بومی آن منطقه هم متوجه خطر جاده سازی در منطقه خود و ارزش های اکوسیستمی این جنگل و ارزش هایی که این جنگل ها می تواند روی جمعیت بومی آن جا و مردمی که در جوار این جنگل ها زندگی داشته باشد شده اند.

موسوی گفت: مردم ما به این درجه از درک رسیده اند که اگر قرار باشد توسعه ایی در هر بخشی شکل بگیرد باید توسعه پایدار باشد و به قیمت توسعه کوتاه مدت و لحظه ایی منابع ملی و منابع طبیعی و ارزشمند ترین اکوسیستم های خود را قربانی نکنند.

وی گفت: تعدادی لوح تقدیر از طرف مسیولین استان سمنان  به جمعی از دست اندر کاران مخالفان جاده سازی در این جنگل اهدا شد.

 

IMG10294416

 

وجود ۸۵ نوع گونه گیاه مانند راش، بلوط، ممرز افرا، شيردار، توسكا، آزاد داغداغان، گونه های كلاه مير حسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آويشن و شبدر به همراه گونه ‌های گیاهی نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار و مانند آن ها جنگل ابر را به موزه‌ای طبیعی تبدیل کرده است و آب و هوای خاص این جنگل، درختان متفاوتی را در خود پرورش داده که اهمیت آن را در حفظ و حمایت هر چه بیشتر نشان می دهد.

آن چه که در این میان قابل توجه است رفتن به سمت و سویی است که از حرف و شعار فاصله گرفته و به سمت عملی شدن ثبت این جنگل به عنوان اثر طبییعی و ملی گام برداریم. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا