گوناگون

همه اعضای دولت در شورا موافق فیلترینگ هستند/ ایرانیان بیشتر چه سایت­ هایی را می­‌بینند؟

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در
خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان
در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در
مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در
قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.

2319337 298



وضعیت زیرساخت ارتباطی نرمال است/ سرور DNS زیرساخت دچار اختلال نشده است
مهر/ معاون شرکت ارتباطات زیرساخت وجود هرگونه اختلال در شبکه زیرساخت ارتباطی کشور را تکذیب کرد و گفت: مشکل خاصی که منجر به عدم برقراری ارتباط در شبکه اینترنت شود، در زیرساختهای ارتباطی کشور گزارش نشده است. حسن کریمی در مورد بروز برخی اختلالات در دسترسی به اینترنت و قطعی برخی سایتهای اینترنتی تاکید کرد: هیچگونه اختلالی در شبکه ارتباطات زیرساخت گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه قطعی و عدم دسترسی به سایتهای اینترنتی مربوط به شبکه زیرساخت نیست، افزود: قطعی سایت را شرکت فراهم کننده خدمات شبکه نمی تواند پاسخگو باشد و ممکن است اختلال مربوط به سرورهای یک سایت باشد و شرکتی که محتوا را میزبانی می کند باید پاسخگو باشد.

کاربران دلایل اختلال اینترنت را از سرویس دهنده ها پیگیری کنند
معاون بهره برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه هیچ مشکلی در شبکه زیرساخت که منجر به اختلال و قطعی اینترنت باشد گزارش نشده است، ادامه داد: ممکن است اختلال مربوط به سرویس ارائه شده از سوی شرکتهای اینترنتی باشد؛ شرکت زیرساخت به لایه های پائین تر مانند شرکتهای اینترنتی، اشرافیت سیستمی ندارد و در مورد بروز اختلال از سوی این شرکتها، با قطعیت نمی توان چیزی را اعلام کرد.

کریمی افزود: کاربران درصورت مشاهده هرگونه اختلال در دسترسی، باید موضوع را از سرویس دهنده اینترنت – pap ها و مخابرات- پیگیری کنند چرا که در لایه دسترسی باید سرویس دهندگان پاسخگو باشند و در لایه های شبکه، موضوع به شرکت ارتباطات زیرساخت مربوط می شود که هم اکنون در این لایه، وضعیت نرمال است.

2319341 998

سرور DNS زیرساخت دچار اختلال نشده است
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد انتشار اخباری مربوط به اختلال در سرور DNS زیرساخت با تکذیب این خبر به مهر گفت: DNS یک سرویس رایگان برای کاربران و شرکتهای اینترنتی محسوب می شود که آدرس های حرفی اینترنت را به آدرسهای عددی تبدیل می کند و برای ارائه سرویس دیتا، یک سرویس ضروری محسوب می شود و بدون آن امکان اتصال ارتباط وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت مانند سایر شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت، سرویس DNS می دهد ادامه داد: حدود دو هفته گذشته سرویس DNS برخی شرکتهای اینترنتی، دچار اختلال شد؛ در اینکه این اختلال ناشی از هک و حمله و یا اختلال نرم افزاری بوده اطلاعاتی در دست نیست چرا که این سیستم ها در اختیار زیرساخت نبوده و این شرکتها باید خودشان در این زمینه اظهارنظر کنند. اما برخی از این شرکتها که دچار اختلال شدند DNS خودشان را به DNS زیرساخت انتقال دادند و مشترکان این شرکتها از DNS زیرساخت سرویس گرفتند.

کریمی با تاکید براینکه خوشبختانه DNS های زیرساخت در طول دو هفته اخیر هیچگونه اختلالی در ارائه سرویس نداشته است افزود: ما توانستیم تمامی ترافیکی را که از طرف شرکتهای اینترنتی که با این مشکل مواجه شده بودند و سرورهای خود را به زیرساخت برگردان کرده بود انتقال دهیم.

وی افزود: ممکن است کاربر نهایی که اطلاعات فنی از سرویس های دیتا نداشته باشد متوجه نشود اختلال ناشی از چیست؛ اما برای اتصال به هر سایت اینترنتی، ابتدا آدرس اینترنتی باید در سرور DNS تبدیل به IP شود و پس از آن به کامپیوتر کاربر برمی گردد و در شبکه ارسال می شود؛ براین اساس اختلال در DNS باعث عدم برقراری دسترسی می شود.


همه اعضای دولت در شورا موافق فیلترینگ هستند/ پالایش اینترنت با کمک جامعه‌شناسان و روانشناسان
مهر/ دبیر شورایعالی فضای مجازی از طراحی و تدوین آیین نامه پالایش و نظارت بر فضای مجازی خبر داد و گفت: بزودی سیاستگذاری کلان این حوزه در شورایعالی فضای مجازی به تصویب می رسد و طرحی با عنوان “فضای مجازی مطلوب” به نهادهای زیربط این حوزه ارائه خواهد شد.

محمد حسن انتظاری در بازدید از خبرگزاری مهر در نشستی به سئوالات و ابهامات مربوط به سیاستگذاری در حوزه فیلترینگ سایتهای اینترنتی، برنامه های شورایعالی فضای مجازی برای این موضوع و نیز آخرین وضعیت پروژه VPN قانونی که سال گذشته مطرح شده بود پاسخ داد.

* خبرگزاری مهر: در زمینه فیلترینگ اینترنت، برخی اخبار از وجود برخی اختلافات میان نهاد شورایعالی فضای مجازی با کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه حکایت دارد و براین اساس گفته می شود بسیاری از تصمیمات در این حوزه درگیر این اختلافات است؛ آیا این موضوع را تائید می کنید؟
– محمدحسن انتظاری: براساس تکالیفی که از سوی مقام معظم رهبری به شورایعالی فضای مجازی واگذار شده، سیاستگذاری کلان فضای مجازی کشور به عهده این شورا است اما شورایعالی فضای مجازی وارد تعیین مصداق نمی شود. براین اساس نهاد شورا در زمینه فیلترینگ، هیچگونه اختلافی با کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ندارد؛ سیاستگذاری کلان در حوزه فضای مجازی را ما تعیین می کنیم و این سیاستها برای اجرا به نهادهای مرتبط، ابلاغ می شود که هر یک به تفکیک وظایف خود را در این زمینه انجام خواهند داد.

* در حال حاضر در زمینه سیاستگذاری کلان فضای مجازی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
– برای ارتقای نظارت بر فضای مجازی در حال تدوین آیین نامه نظارت بر فضای مجازی هستیم؛ در این آیین نامه نحوه سیاستگذاری کلان این بخش دیده شده است و شاخص گذاری در زمینه پالایش و نظارت بر فضای مجازی، براساس این آیین نامه به دستگاهها و نهادهای مرتبط ارائه خواهد شد.

* برخی معتقدند که نمایندگان دولت در شورایعالی فضای مجازی و کمیته فیلترینگ موافق پالایش اینترنت نیستند و از این منظر نیز اختلافاتی میان اعضا وجود دارد. آیا این موضوع را تأیید می کنید؟
– تمامی اعضای شورایعالی فضای مجازی موافق پالایش و فیلترینگ هستند و در این زمینه هیچ اختلافی وجود ندارد؛ توجه به این نکته ضروری است که موضوع فیلترینگ در تمامی کشورها وجود دارد و مختص ایران نیست و هر کشور با گستره کاری متفاوتی این سیستم را پیاده سازی می کند؛ در ایران نیز تمامی مسئولان با فیلترینگ موافق هستند؛ شاید اختلاف بر سر مصادیق فیلترینگ وجود داشته باشد اما با تدوین آیین نامه سیاستگذاری فضای مجازی این اختلافات نیز رفع خواهد شد.

* پس تا زمانی که این آیین نامه ابلاغ نشود اجرای فیلترینگ سایتهای اینترنتی چگونه انجام می شود؟
– همین روال که هم اکنون وجود دارد کماکان ادامه می یابد و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، فعالیتهای خود را ادامه می دهد؛ ما در این آیین نامه تعیین مصادیق را ندیده ایم و فیلترینگ سایتها به صورت مصداقی از سوی این کارگروه انجام می شود.

2319344 534

* در این آیین نامه چه مواردی مورد توجه قرار گرفته است؟ لطفا کمی بیشتر درباره شاخصهای در نظر گرفته شده در این آیین نامه توضیح دهید.
– در بخش پالایش فضای مجازی، نیازمند سیاستهای ایجابی هستیم چرا که باید زمینه خودمراقبتی را در جامعه رواج دهیم تا هر فردی خود در زمینه محتوای نامناسب در فضای مجازی احساس مسئولیت کند؛ در نظام پالایش فضای مجازی قصد داریم فقط در موارد خاص از سیاستهای سلبی و فیلترینگ استفاده کنیم. تاکید می کنم که تا زمانی که این آیین نامه تصویب و ابلاغ نشود اظهارنظرها در زمینه سیاستهای کلی فیلترینگ غیرحرفه ای و شخصی است؛ هم اکنون نظام نظارت و پالایش فضای مجازی، توسط کارگروهی متشکل از کارشناسان جامعه شناسی، روانشناسان و کارشناسانی که به مبانی نظریه های رفتاری مسلط هستند و دغدغه جامعه اخلاقی را داشته و جهت گیری سیاسی ندارند در حال طراحی است.

* این آیین نامه در چه مرحله ای است و تصویب آن چه زمانی خواهد بود؟
– کارگروه های مربوط در مرکز ملی فضای مجازی، تاکنون 18 جلسه در این باره برگزار کرده اند و این طرح را تحت عنوان “فضای مجازی مطلوب” آماده ارائه به شورایعالی فضای مجازی کرده اند که این آیین نامه بزودی در شورایعالی فضای مجازی مطرح و به تصویب می رسد تا شاهد ساماندهی خوبی در این زمینه باشیم.

* آیا موضوع “VPN قانونی” که پیش از این در شورایعالی فضای مجازی مطرح شده بود و بسیار خبرساز شد هم اکنون نیز در دستور کار شورا قرار دارد یا به کل از دستور کار خارج شده است؟
– در مورد VPN قانونی و بستن فیلترشکن ها به صورت جداگانه در حال مطالعه و بررسی هستیم. این موضوع بحث پیچیده ای است که تا زمانی که شاخص های خودمان را در زمینه فضای مجازی تدوین نکنیم نمی توانیم وارد این فضا شویم.

* پس می توانیم بگوییم که طرح VPN قانونی به صورت کلی لغو شده است؟
– نه؛ لغو نشده اما از زوایای دیگری مورد بررسی مجدد قرار گرفته و هم اکنون در مورد اثرات و تبعات جامعه شناسی و فرهنگی استفاده از فیلترشکن ها در حال بررسی کارشناسی هستیم. اما تا زمانی که سیاستهای کلان در این بخش تدوین نشود نمی توان وارد این مقوله شد.

* طرحی نیز با نام “فیلترینگ هوشمند” در دستور کار شورایعالی فضای مجازی بود این طرح هم اکنون در چه مرحله ای است؟
– در فیلترینگ هوشمند نقص داریم و با پیاده سازی آن بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد؛ برای مثال با اجرای این سیستم، می توان بسیاری از محتواهای مجرمانه را فیلتر کرد در حالی که منبع اصلی سایت باقی بماند؛ این پروژه ای است که به صورت جدی دنبال آن هستیم و در آینده نیز آن را اجرایی خواهیم کرد. به لحاظ توانمندی داخلی مشکل فنی در مورد فیلترینگ هوشمند نداریم اما اجرای این پروژه، نیازمند سیاستگذاری و برنامه ریزی مدونی است که باید به آن بپردازیم.


رونمایی از نسل جدید مخابرات فضایی/ ارسال ویدیو از فضا با لیزر
سازمان فضایی آمریکا – ناسا- شب گذشته – جمعه شب- از آزمایش موفقیت آمیز ارسال یک تصویر ویدیویی با شفافیت بالا از ایستگاه بین المللی فضایی به زمین با استفاده از تجهیزات ارتباطی لیزری جدید خبر داد.

مهر/ این فناوری لیزری می تواند در آینده شیوه ارتباط مخابراتی در ماموریت های اعماق فضا، تغییرات اساسی ایجاد کند.

بنا بر اعلام ناسا، انتقال این ویدیوی 175 مگابیتی با عنوان “سلام، دنیا” فقط 3.5 ثانیه طول کشید که معادل انتقال داده 50 مگابیتی در هر ثانیه است. انتقال این ویدیو با استفاده از روش های سنتی انتقال داده بیش از 10 دقیقه طول می کشد. کل این آزمایش ویدیویی که روز پنج شنبه انجام شد  148 ثانیه طول کشیده است.

ناسا می گوید این نمایش فناوری موسوم به “بارگذاری اوپتیکی علوم مخابراتی لیزری” (OPALS) انرژی لیزری را آن قدر متمرکز می کند تا  به نرخ داده بین 10 تا هزار برابر بیشتر از مخابرات فضایی کنونی دست یابد. هم اکنون ارتباط بین زمین و ایستگاه بین المللی فضایی بر امواج رادیویی تکیه دارد. از آنجا که ایستگاه بین المللی فضایی با سرعت 17 هزار و 500 مایل بر ساعت به دور زمین می گردد انتقال داده از ایستگاه بین المللی فضایی به زمین نیازمند هدفمندی بسیار دقیق است.


مردم دنیا روزی چند دقیقه از موبایل استفاده می ‏کنند
تقدم/ موسسه تحقیقاتی نیلسن آماری در خصوص میزان اعتیاد کاربران به گوشی‏های موبایل و زمانی که صرف استفاده از گوشی‏های موبایل می‏کنند، تهیه کرده است، بر اساس آمار ارائه شده توسط نیلسن، مردم نیجریه بیشترین زمان را به‌طور میانگین در میان کشورهای دنیا به تماشای صفحه نمایش گوشی خود در طول روز اختصاص می ‏دهند.

مردم این کشور روزانه 193 دقیقه به صفحه نمایش موبایل خود نگاه می‏کنند. در این میان عربستانی‏ها رتبه دوم را با 189 دقیقه دارند و مردم اندونزی با 181 دقیقه تماشای نمایشگر موبایل جایگاه سوم را به خود اختصاص داده ‏اند. فیلیپینی‏ها روزی 174 دقیقه و کره ‏ای‏ ها 173 دقیقه به گوشی خود می‏ نگرند و جایگاه چهارم جدول را در اختیار دارند. اما چینی‏ ها با 170 دقیقه و ویتنامی‏ ها و تایلندی‏ ها با 168 دقیقه تماشای نمایشگر گوشی خود به ترتیب جایگاه پنجم و ششم جدول را در اختیار دارند. کلمبیایی‏ ها هم با اختلاف کمی رتبه هفتم جدول را به خود اختصاص داده‏ اند. رتبه هشتم جدول در اختیار مکزیک و هند به ترتیب با 163 و 162 دقیقه استفاده از گوشی در طول روز است. ظاهرا مردم آمریکا در نیمه‏ های جدول قرار داشته و استفاده متعادلی از گوشی خود دارند. مردم این کشور در روز 151 دقیقه به نمایشگر گوشی‏شان نگاه می‏ کنند.


پلیس فتای آذربایجان غربی در خصوص سرقت اطلاعات شخصی افراد در فضای مجازی هشدار داد
ایرنا/ رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان غربی گفت: مردم مراقب اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی باشند تا سوء استفاده کنندگان فرصت دخل و تصرف در اطلاعات شان را پیدا نکنند.
سرهنگ حسن کوره بلاغی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از پرونده های مربوط به حوزه سوء استفاده از اطلاعات شخصی افراد، ناشی از عدم آگاهی کاربران در نگهداری و حفظ اطلاعاتشان است. وی اضافه کرد: این امر موجب شده تا سود جویان و فرصت طلبان از این عدم آگاهی افراد، سوء استفاده کرده و اتفاقات ناگواری برای بسیاری از خانواده ها رخ دهد.

وی گفت: تعدادی از کاربران فضای مجازی بدون در نظر گرفتن خطرات و آسیب های این فضا، اقدام به بارگذاری اطلاعات شخصی خود مثل عکس یا فیلم به صورت عمومی می کنند که خطرات جبران ناپذیری را در بسیاری از موارد ایجاد می کند.

2319348 185

وی اظهار کرد: بسیاری از شهروندان حتی پس از آگاهی از این موضوع که مطالب کذب و یا اقدام سوئی بر علیه آنها شده به علت عدم آگاهی از اینکه این موضوع قابل پیگیری از طریق مراجع قضائی می باشد، هیچگونه اقدامی نمی کنند.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان غربی گفت: توجه جدی به عدم اشتراک اطلاعات شخصی کاربران در بستر فضای مجازی، عدم اعتماد به فضای مجازی به عنوان محیط امن و خصوصی، عدم ذخیره اطلاعات شخصی بر روی رایانه های دارای ارتباط اینترنتی، حضور در کنار تعمیرکار رایانه ای تا حد امکان برای جلوگیری از بروز مشکل در این خصوص، عدم ذخیره اطلاعات مربوط به حساب های بانکی بر روی رایانه و عدم ارسال اطلاعات با موضوع هویت شخصی از طریق ابزار اینترنتی از جمله مواردی است که باید توسط کاربران رعایت شود.

سرهنگ کوره بلاغی افزود: در صورت مواجه شدن با موضوع هایی از قبیل انتشار تصاویر شخصی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، اخاذی، کلاهبرداری در فضای مجازی، موضوع می تواند از طریق مراجع قضائی پیگیری شود.

وی با اشاره به اهتمام جدی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان غربی در خصوص مقابله با سوء استفاده کنندگان از طریق فضای مجازی اظهار کرد: این پلیس از طریق آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی آماده دریافت گزارش های مردمی در این خصوص است.


رایگان شدن تلفن‌های همگانی برخی اماکن عمومی آغاز شد
فردا/ چند وقت پیش بود که خبری مبنی بر رایگان شدن تلفن‌های همگانی در برخی از اماکن عمومی منتشر شد این خدمات در حالی انجام می‌گیرد که کیفیت و ارتقای خدمات در حوزه تلفن شهری افزایش یابد.

ابراهیم یافتیان قائم مقام شرکت مخابرات استان تهران با اشاره به اینکه این طرح در استان‌های تهران و البرز اجرا می‌شود گفت: این طرح شامل آسایشگاه سالمندان، بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، درمانگاه‌های خیریه، کلانتری و دادگاه است و شامل تمام اماکن عمومی نمی‌شود.

وی افزود: برای این کار باید تلفن‌های همگانی فعلی با تلفن‌های رایگان تعویض شوند. یافتیان اظهار داشت: با نصب این تلفن‌ها، تماس شهری از طریق تلفن‌های همگانی رایگان می‌شود. قائم مقام شرکت مخابرات استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: این دستور به مناطق مخابراتی اعلام شده و توسط مراکز در حال انجام است.


انتقاد از سرعت پایین اینترنت در شیروان
فارس/ فرماندار شیروان گفت: متأسفانه وضعیت پهنای باند و سرعت اینترنت در شیروان مطلوب نیست و مشکلاتی را برای کاربران فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیروان، عباسعلی صفایی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سرعت پایین اینترنت در شهرستان شیروان، موجبات ناراحتی و ابراز گلایه‌مندی بسیاری از کاربران رایانه را فراهم کرده است.

2319349 813

وی افزود: در عصری که اینترنت برای مردم و دستگاه‌های دولتی واجب است و تقریباً همه کارهای اداری با اینترنت انجام می‌شود، سرعت پایین اینترنت در شیروان، شهروندان و کاربران اینترنت را کلافه کرده است.

فرماندار شیروان گفت: اغلب کارکنان ادارات، خبرنگاران، شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی و دانشجویان استفاده از اینترنت برای آن‌ها ضروری است. صفایی درخصوص آنتن‌دهی تلفن همراه نیز اظهار کرد: اکثریت روستاهای نوار مرزی شهرستان شیروان فاقد پوشش شبکه تلفن همراه هستند. نماینده عالی دولت در شیروان همچنین بر نظارت بیشتر در جذب نیرو در دفاتر پست بانک و ICT روستایی تاکید کرد.


ایرانیان بیشتر چه سایت­ هایی را می­‌بینند؟/ ۱۰۰ سایت اول
عصر ایران/ همیشه برای ما جالب بوده است که بدانیم صد سایت پربیننده ایران چه سایت­ های هستند و این سایت ­ها را درباره چه موضوعاتی بحث می ­کنند. سایت معتبر الکسا (Alexa) به رتبه ­بندی تمامی سایت­ های دنیا می­ پردازد. این رتبه ­بندی بر اساس تعداد بازدید صورت می ­گیرد. این سایت اطلاعات مفید دیگری نیز در اختیار مخاطبان قرار می­ دهد؛ از جمله رتبه این سایت ­ها در جهان؛ تعداد بازدید روزانه، هفتگی و ماهیانه؛ تعداد سایت­ هایی که به سایت مورد نظر پیوند داده­ اند؛ اینکه مخاطبین از طریق چه سایت هایی وارد سایت مورد نظر شده ­اند و … .

2319350 591

بر این اساس، همۀ سایت­ های ایرانی و خارجی تلاش دارند هر چه بیشتر تعداد خوانندگان خود را بالاتر ببرند و به تبع آن رتبه خود در سایت الکسا را نیز پایین بیاورند. در این مطلب ابتدا نام صد سایت اول ایران را می ­آوریم و سپس این سایت­ها را در دسته­ بندی مشخصی ارائه می­ کنیم.

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.
انتهای پیام/


2243497 392

2140465 869

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا