گوناگون

همه فتنه‌ها به خاطر جهل و جهالت‌ها و افراد بی‌بصیرت است / علم بزرگترین جنایات بشری را منهای ایمان صورت داده است

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، «حسین مظفر» نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم تجلیل از مقام شامخ معلم و استاد که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد اظهار داشت: شهید مطهری بزرگ پاسدار قلم و اندیشه و مجاهد نستوحی است که در اوج غربت دین که مکاتب کمونیسم و لیبرالیسم از هر سه به مانند دو لبه قیچی به دین حمله می‌کردند و درصدد قطع ریشه‌های دین بودند به پا خواست.
 
وی افزود: شهید مطهری در خط مقدم دفاع از اسلام ناب و مقابله با انحرافات و کج رویی‌ها قرار داشت که از یک سو پنجه در مکتب کمونیسم و سوسیالیسم انداخت واز سوی دیگر در برابر لیبرالیسم صف آرایی کرد و از طرف دیگر علیه التقات و تفسیرهای به رای و تحجر و جمود و واپس گرایی وارد نبردی بی‌امان شد.  
 
مظفرتصریح کرد: شهید مطهری در برابر همه این اندیشه‌های غلط خاکریزی محکم از استدلال و اندیشه زلال در دفاع از اسلام ناب بنا کرد.
 
وی گفت: در زمانی که جوانان ما به ویژه جوانان تحصیل کرده با اغفال معاندان سوار اندیشه‌های هگل و پوپرو ماکس و جان لاک بودند ناقوس بیداری را شهید مطهری به صدا درآورد و رستاخیز علمی صورت داد و سرانجام جان خودش را تقدیم اسلام ناب کرد و اسوه اساتید و پیامبران عرصه تعلیم و تربیت شد.
 
نماینده مجلس اظهار داشت: سالروز گرامی‌داشت مقام معلم و تعلیم و تربیت است که از دغدغه‌های شهید مطهری بود و بنا دارم پیرامون تربیت همه بعدی صحبت کنم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خداوند هر استعدادی که در انسان قرار داده برای هدفی است و هیچ استعدادی بدون هدف نیست و معلمان عزیز ما باید همه آن استعدادها و قوایی که در ذات انسان‌ها قرار داده را در خدمت پرورش و رشد آن‌ها بکوشند.
 
وزیر آموزش و پرورش اسبق تصریح کرد: اگر فقط یک سری از قوای انسانی را پرورش دهیم و از دیگر قوا غفلت کنیم چنین انسانی پرورش ناموزون و نامتعادل خواهد داشت.
 
مظفر گفت: همانطور که انسان از لحاظ جسمی اگر به طور ناموزون و ناهماهنگ رشد کند این رشد سرطانی و کاریکتاتوری است و چهره نامناسبی از ساختار انسانی نشان می‌دهد در مورد استعدادهای درونی و روحانی که خداوند در وجود ما قرار داده نیز اگر تربیت ناموزن باشد وضعیت روحانی ما را نامتعادل کرده و به هم می‌زند.
 
وی با اشاره به این که نیروهای عقل و احساس شهرت و آرزوها حب ذات، نودوستی، تواضع، عزت نفس و خداگرایی و مردم گرایی در وجود انسان‌ها از حکمت الهیه است اظهار داشت: این نیروها را خداوند در درون انسان قرار داده است بنابراین معلمان و نظام تعلیم و تربیت باید نگاه همه بعدی به تربیت انسان‌ها داشته باشند و نباید اسیر تفسیرهای غلط شد و از بعضی استعدادها دور شد.
 
نماینده مجلس افزود: عده‌ای به اسم زهد و تقوا راه انزوا و گوشه گیری و مردم گریزی را پیش گرفتند و عده‌ای به اسم آخرت به مظاهر دنیایی بی‌تفاوت شدند و عده‌ای به خاطر پرورش روح دچار ریاضت‌های بی‌جا و نسل کشی‌ها شدند و به تعطیل کردن عقل و خرد پرداخته‌اند که همه این‌ها از نظر اسلام و در نظام تعلیم و تربیت آن یک نوع انحراف است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: زهد و بی‌رغبتی به مال دنیا جزو ارزش‌های الهی است که موجب می‌شود انسان از چسبندگی به دنیا رها شود و بال برای پرواز پیدا کند اما اگر همین زهد به تنهایی پرورش پیدا کند و در مسیر غلط قرار گیرد حتما منشا انحراف در تربیت جوانان خواهد بود.   
 
وزیر آموزش و پرورش اسبق گفت: به رسول خدا(ص) خبر دادند که عده‌ای در مسجد نشسته و فقط به عبادت و نماز و روزه می‌پردازند پیامبر(ص) عصبانی می‌شود و بالای منبر می‌گویند این قوم و افراد را چه شده من که پیامبر شما هستم صب تا شب این طور نیستم گاهی به نماز و عبادت و روزه و گاهی به استراحت و گاهی به حضور در کنار زن و بچه می‌پردازم بنابراین کسانی که این کار را می‌کنند و از صبح تا به شب به عبادت و مسجد می‌پردازند از سنت من به دور هستند.
 
مظفر افزود: انسان گوشه گیر و منزوی اصلا مورد پسند اسلام نیست و هیچ ارزش و اعتباری ندارد حتی اگر به بهانه حراست از دین خودش غارنشین شود.
 
وی اظهار داشت: انسان باید در متن اجتماع خودش حضور داشته و در کنار مردم باشد مردم گرایی و احساس درد و مسئولیت در برابر مردم از استعدادهای الهی است که خداوند این استعداد دیگر خواهی را در انسان قرار داده و عواطف و توجه دیگری و اجتماع عامل دوام و بقای جامعه است.
 
نماینده مجلس تصریح کرد: اما از آن سو اگر کار ما فقط توجه به مردم باشد و از خدا و معنویت و اخلاق غفلت کرده و بی‌توجه باشیم باز هم دچار انحراف شده‌ایم لذا در عین حال باید انسان با توجه به خدا روح و جان خود را سیقل دهد و البته اگر این هم باز تک بعدی شود نامتوازن و ناموزون است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انسان به خاطر همان روحیه و استعدادی که دارد درد دیگران را می‌فهمد اما برخی به خاطر رهایی از این ناآرامی روح خود به تعطیل عقل خود می‌پردازند.
 
وزیر آموزش و پرورش اسبق افزود: همه مصیبت‌ها را انسان به چشم خود می‌بیند و با گوش خود می‌شنود و مشکلات را درک می‌کند لذا برخی برای کاهش این دردها می‌گویند باید عقل را تعطیل کرد.  
 
مظفر اظهار داشت: عقل در آموزه‌های اسلامی دوست ما، پیامبر درونی ما، روشنی بخش زندگی و چراغ راه ما و نشانه بیداری و آگاهی و هوشیاری است.
 
وی افزود: انسان‌های دردمند نمی‌توانند آرام و قرار داشته باشند پیامران نیز همین طور بودند و آنقدر دردهای جامعه را به خاطر عقل و روحیه الهی خود می‌فهمیدند که جان آن‌ها می‌خواست دربیاید بنابراین خداوند می‌فرماید این قدر جان خود را به خطر نیندازید و خود را به خاطر مردم بیش از اندازه به سختی نیندازید.
 
نماینده مجلس تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیتی که نتواند عقل‌ها را دریابد ارزشی ندارد شیوه پیامبران الهی استخراج این استعدادهای الهی انسان‌ها بود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حتی توجه به شهوات، قدرت و زور و خشم و غضب همین حالت را دارد و حتی مکاتب صوفی در این باره دوری و گوشه‌گیری را تجویز می‌کردند اما شهید مطهری عزیز این مکاتب را به نقد می‌کشد.
 
وزیر آموزش و پرورش اسبق اظهار داشت: این چه افتخاری است که کسی زور نداشته باشد و فقیر باشد آموزه‌های اسلامی این را نمی‌گوید باید قدرت داشت در مسیر درست و عدالت، زیبایی داشت در مسیر عفاف و پاکدامنی و چشم بینا داشت در مسیر دیدن خوبی‌ها و درک دردها و مشکلات لذا انسان ذلیل و خوار و بی‌مقدار ارزش و تاثیرگذای ندارد.
 
مظفر افزود: اگر معلمان عزیز متوجه این رسالت پیامبرگونه خود نباشند انحرافات برای نسلی که باید پاسدار آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی باشند به وجود می‌آید.
 
وی اظهار داشت: عرصه تعلیم و تربیت باید طوری عمل کند که اضداد صفات انسان جمع شود همان طور که مولا علی(ع) در وجود مبارکشان این گونه بودند که مثل و مانندی در آفرینش ندارد انسان جامع و کاملی که در کنار نماز شب می‌فرمودند کار روزانه و حضور در اجتماع نباید فراموش شود.
 
نماینده مجلس گفت: اگر معلمان چنین انسان‌هایی را بتوانند پرورش داده و چنین توانمندی هایی را ایجاد کنند با تلفیق همه آن‌ها نظام تعلیم و تربیت نظام جامعی می‌شود.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر در توجه به علم از ایمان غفلت شود باز هم فاجعه آفرین است علم منشا قدرت و توانایی آور است اما دستاورد آن را در غرب می‌بینیم که علم بزرگترین جنایات بشری را منهای ایمان صورت داده است.
 
وزیر آموزش و پرورش اسبق اظهار داشت: ایمان، مقصد را مشخص می‌کند و جملات زیبای شهید مطهری درباره ایمان اهمیت موضوع را می‌رساند.  
 
مظفر تصریح کرد: اگر نظام تعلیم و تربیت چنین باشد چنین عالمان و معلمانی مقامشان از شهیدان بالاتر می‌رود خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند و 50 ایستگاه آخرت را با میان‌بر طی می‌کنند و ارزش و اعتبار بالایی دارند اما پیامبر(ص) درباره معلمان فرهیخته و پیامبران عرصه تعلیم و تربیت می‌فرمایند یک عالم نزد خداوند گرامی‌تر از هزار شهید است. زیرا عالمان به پیامبران و شهیدان به عالمان اقتدا می‌کنند.
 
وی افزود: علم و ایمان باید در کنار هم باشند و اگر جدا باشند فاجعه آفرین می‌شود عالمان بی‌دین و بی‌اخلاق از یک سو و عابدان بی‌علم و تفکر و اندیشه انحراف ایجاد کرده و دسته دوم دچار تحجر، بی‌بصیرتی، جهل و نادانی می‌شوند و این دو طایفه کمر اسلام و اولیای الهی را می‌شکنند.
 
این نماینده مجلس اظهار داشت: یک انسان عامل بدون علم نیز مانند عمل کننده خلاف مسیر است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اسلام در طول تاریخ خود کم از جهل و جهالت همین افراد در دوران پیامر(ص) و مولا علی(ع) و انقلاب اسلامی، ضربه نخورده لذا همه فتنه‌هایی که اتفاق می‌افتد به خاطر همین افرادی است که بصیرت ندارند لذا علم و ایمان باید در کنار هم باشد و گرنه آتش افروزی می‌شود.
 
وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معلمان فرهیخته، دلسوز دردمند تلاش‌گر و مجاهدی که می‌خواهند چنین نسل دلسوزی را تربیت کنند باید این طور باشند و امیدواریم چنین ویژگی‌هایی داشته باشند تا چراغ روشنی در مسیر تربیت انسان‌ها باشند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا