گوناگون

همکاری های تجاری ایران و ترکیه بررسی شد

81173847 5712509

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست در راستای سفر آل اسحاق به آنکارا و توسط رایزنی بازرگانی و اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، اتاق بازرگانی آنکارا و انجمن کارآفرینان و صاحبان صنایع ترکیه موسوم به ˈتومسیعادˈ برگزار شد.

مدیرکل روابط بین المللی اتاق بازرگانی آنکارا در آغاز این نشست ضمن خیر مقدم به هیات ایرانی، دو کشور ایران و ترکیه را دوست و برادر خواند و گفت: فرایند همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه در سالهای اخیر شاهد تحولات مثبتی بوده است.

ˈعباس تاش دمیرˈ با تاکید بر اهمیت تبادل هیات های اقتصادی و تجاری دو کشور افزود: اتاق بازرگانی آنکارا آماده است گام های لازم را برای تبادل هیات های اقتصادی دو کشور به منظور افزایش مناسبات بازرگانی بردارد.

رییس اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست گفت: برگزاری چنین نشست هایی نشانگر عزم تجار ترکیه برای گسترش همکاری ها با همتایان ایرانی خود است .

وی با اشاره به حجم تبادلات تجاری دو کشور افزود: حجم مبادلات سالانه دو کشور اکنون حدود 15 میلیارد دلار است و هر دو کشور خواهان ارتقای این رقم به 30 میلیارد دلار هستند اما تحقق این رقم با تلاش بخش های دولتی و خصوصی میسر خواهد شد.

آل اسحاق در این زمینه بر لزوم رفع بروکراسی اداری، مشکلات مالی و بانکی و تسهیل در عقد قراردادهای کلان در بخش های نفت و گاز از سوی دولت ایران تاکید کرد.

آل اسحاق با اشاره به سفر اخیر نخست وزیر ترکیه به تهران گفت: در این سفر توافقنامه هایی در بخش های مختلف بین ایران و ترکیه به امضا رسید و در سفر آتی رییس جمهوری ایران به ترکیه نیز شاهد توافقاتی در بخش های مختلف خواهیم بود.

وی تصریح کرد: مجالس دو کشور ایران و ترکیه در حال بررسی و تصویب موافقتنامه لغو مالیات مضاعف گمرکی هستند که به تازگی به امضا رسیده است و با تصویب آن بر حجم مناسبات افزوده خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی به میزان صادرات گاز ایران به ترکیه نیز اشاره کرد و گفت : هم اکنون ترکیه سالانه 10 میلیارد متر مکعب از ایران گاز وارد می کند که این رقم می تواند به 20 میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

آل اسحاق گفت: تحریم های ناعادلانه غرب اگرچه مشکلاتی را در تبادلات تجاری بین دو کشور ایجاد کرد ولی موجب نزدیکی هر چه بیشتر ایران و ترکیه شد و ما اکنون شاهد فعالیت شمار قابل توجهی از شرکتهای ایرانی در ترکیه و برعکس هستیم .

وی یادآور شد: حجم بزرگی از سرمایه گذاری در ایران در حال شکل گیری است و در یک دوره پنج ساله حدود 700 تا 800 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری خواهد شد.

آل اسحاق بیان کرد: در این زمینه، تجار و بازرگان ایران و ترکیه می توانند همکاری های مشترک خود را در بازارهای کشورهای دیگر گسترش دهند.

وی گفت که این همکاریها در عراق آغاز شده است و می تواند در کشورهای افریقایی و آسیای میانه هم توسعه یابد.

رییس اتاق بازرگانی تهران متذکر شد: در ایران نیز مناطقی همچون منطقه آزاد ارس وجود دارد که سرمایه گذاران ایران و ترکیه می توانند فعالیت های مشترکی در آن داشته باشند.

تجار و بازرگانان دو کشور سپس در گفت وگوهای رو درو به تبیین برنامه های خود برای افزایش همکاری ها و عقد قرار داد پرداختند.

خاورم ** 2011** 230 ** شبس 1551

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا