گوناگون

همکاری 3 وزارتخانه در تدوین آیین نامه اجرایی لایحه فرزندخواندگی/ تقسیط حق بیمه کارگران ساختمانی

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته حوزه بهزیستی و رفاه و تامین اجتماعی شاهد رویدادها و اخبار زیادی بود که مهمترین آنها را در گزارش پایان هفته مرور می کنیم.

بررسی افزایش 500 هزار تومانی حقوق شاغلان در بهزیستی

دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته جاری از بررسی افزایش میانگین 500 هزار تومانی به حقوق شاغلان در بهزیستی خبر داد و گفت: موضوع افزایش حقوق شاغلان بهزیستی در دست بررسی است و به زودی اعلام می شود و به صورت میانگین 500 هزار تومان به حقوق مددکاران شاغل در مراکز نگهداری فرزندان معلولان جسمی و ذهنی و شیرخوارگاهها اضافه شده است .

وی همچنین از افزایش 25 درصدی مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی خبرداد و گفت: تعداد مستمری بگیران تامین اجتماعی 2 میلیون و 200 هزار نفر است که تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند که این افزایش از ابتدای امسال به صورت علی الحساب اعمال شده است.

وی یادآورشد: این اقدام وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی کم نظیر بوده و در ابتدای اول سال این افزایش اعمال و پرداخت شده است.

افزایش 20 میلیونی تسهیلات خودروهای معلولان

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز در هفته جاری ضمن اعلام آخرین وضعیت خودروهای گمرکی معلولان گفت: احتمال افزایش مبلغ تسهیلات خودروهای گمرکی به معلولان تا 50 میلیون تومان وجود دارد.

دکتر یحیی سخنگویی در مورد اعطای خودروهای گمرکی به معلولان افزود: سال گذشته در آخرین اقدامی که انجام شد چهار هزار و 700 معلول واجد شرایط برای دریافت تسهیلات خودروهای گمرکی معرفی شدند و در حال حاضر نیز لیست این افراد به گمرک ارائه شده است.

وی تاکید کرد: قرار بود در دولت قبلی تکلیف این خودروها مشخص شود اما این اتفاق رخ نداد و در دولت جدید نیز گمرک درخواست کرده که ارائه تسهیلات گمرکی به معلولان باید مصوبه و نامه ریاست جمهوری داشته باشد و به همین دلیل در حال رایزنی با دولت هستیم که بتوانیم این موضوع را به نتیجه برسانیم.

افتتاح اولین خانه میان راهی ساختاریافته کشور

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره در روزهای میانی این هفته از افتتاح اولین خانه میان راهی ساختار یافته کشور در شیراز خبر داد.

عباس دیلمی زاده افزود: این خانه ۳۰ نفر گنجایش دارد و به معتادانی که مراحل اولیه درمان را طی کرده‌اند و توانایی بازگشت به اجتماع را ندارند، خدمات می‌دهد. منابع مالی راه‌اندازی این خانه میان راهی از طریق سازمان بهزیستی تأمین‌شده است.

وی گفت: خانه‌های میان راهی  از معتادان در حال بهبودی تا مدتی حمایت می‌کند و امکانات اولیه زندگی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا آن‌ها کم‌کم اجتماع‌پذیر شوند و بتوانند شغلی برای خود پیدا کنند.

آخرین جزئیات لایحه فرزند خواندگی

مدیرکل امور کودک و نوجوان سازمان بهزیستی در هفته جاری ضمن تشریح آخرین وضعیت لایحه حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست گفت: آیین نامه این لایحه با همکاری وزارتخانه های دادگستری، کشور و رفاه بزودی تدوین می شود و در نهایت در آینده ای نزدیک با تصویب هیات دولت اجرایی خواهد شد.

حمید رضا الوند در مورد لایحه حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست که سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، گفت: این لایحه که در مجلس و همچنین شورای نگهبان به تصویب رسید در انتظار تدوین آیین نامه و همچنین تصویب نهایی از سوی هیات دولت است که پس از آن برای اجرایی شدن آماده شود.

وی گفت: با استفاده از نظر کارشناسان، متخصصین و حقوقدانان پیش نویس این آیین نامه در سازمان بهزیستی تهیه شده و اواخر سال گذشته برای تدوین نهایی آیین نامه به وزارت رفاه ارسال شده است.

به گفته مدیرکل امور کودک و نوجوان سازمان بهزیستی برای تدوین آیین نامه نهایی باید 3 وزارتخانه کشور، دادگستری و تعاون ، کار و رفاه اجتماعی نسبت به این امر اقدام کنند که البته سازمان بهزیستی نیز حضور دارد.

ارسال اسامی مددجویان برای دریافت یارانه 

سرپرست کمیته امداد امام خمینی نیز در این هفته از ارسال لیست مددجویان و نیازمندان برای دریافت یارانه در فاز دوم هدفمندی به سازمان مربوط خبر داد و گفت: ۸ میلیون نفر از مددجویان و نیازمندان در این مرحله یارانه می‌گیرند.

 حسین انواری  با اشاره به وام اشتغال مددجویان اظهار داشت: مبلغ 15 میلیون تومان به عنوان وام اشتغال به متقاضیان داده می شود.رایزنی‌هایی با بانک‌های عامل و همچنین شورای اشتغال صورت گرفته است و وام مددجویان از 15 میلیون به 20 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

وی گفت: 8 میلیون از مددجویان و نیازمندان در این مرحله یارانه دریافت می‌‌کنند به طوری که از این تعداد  4 میلیون و 500 هزار نفر به صورت مستقیم تحت پوشش امداد و مابقی به صورت موردی از امداد کمک می‌گیرند.

کارایی دفترچه های بیمه در طرح بیمه همگانی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس  در هفته جاری از اعتبار دفترچه های بیمه در طرح بیمه همگانی رایگان توسط سازمان بیمه سلامت خبر داد و گفت: اعتبار دفترچه هایی که در این طرح صادر می شود حتی از دفترچه بیمه تامین اجتماعی نیز بهتر و کاراتر است.

عبدالرضا عزیزی با اشاره به اینکه هیچ تفاوتی میان دفترچه های بیمه صادر شده از سوی سازمان بیمه سلامت با سایر بیمه وجود ندارد گفت: در حال حاضر براساس گفته مسئولان سازمان بیمه سلامت حدود 4 میلیون نفر در سایت این سازمان برای استفاده از بیمه درمانی ثبت نام کرده اند که در پایان اردیبهشت ماه نیز پس از پایان یافتن مراحل ثبت نام، دفترچه بیمه برای متقاضیان صادر می شود.

وی تاکید کرد: در این بیمه امتیازات ویژه ای برای افرادی که تاکنون از هیچ نوع بیمه ای برخوردار نبودند در نظر گرفته شده به طوریکه این افراد بطور رایگان و حتی روی تخت بیمارستان نیز بیمه می شوند.

تقسیط 6 ماهه حق بیمه کارگران ساختمانی

دکتر سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در روزهای پایانی این هفته از تقسیط حق بیمه کارگران ساختمانی خبر داد و گفت: متقاضیان پروانه ساختمانی می‌توانند با پیش پرداخت یک سوم حق بیمه ساختمانی، مانده حق بیمه را در 6 قسط پرداخت کنند.

وی افزود: طبق ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی در مواردی که انجام امور ساختمانی مستلزم اخذ پروانه باشد، مراجع مربوطه مکلفند صدور پروانه را منوط به ارائه رسید پرداخت حق بیمه برای هر متر مربع لحاظ کنند.

نوربخش گفت: همچنین بر اساس ماده 5 آیین نامه اجرایی مواد 3 و 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی ، مراجع صادر کننده پروانه ساختمانی مکلفند به منظور تامین سهم کارفرمایی حق بیمه کارگران ساختمانی پس از دریافت رسید پرداخت حق بیمه نسبت به صدور پروانه ساختمانی اقدام کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا