گوناگون

هنر امام(ره) آغاز مبارزه در زمان ناامیدی بود/ پیروزی مسلمانان مدیون انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمود علوی پیش از ظهر چهار شنبه در مراسم بزرگداشت حضرت امام(ره) تاکید کرد: راه امام(ره) همان راه اهل‌بیت(ع) و رسول خدا است.

وی یادآور شد: شخصیت امام(ره) از چند جنبه قابل مطالعه است و درس های آموزنده فراوانی در آنها نهفته است.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه هیچکس در زمان اولین حرکت‌های امام(ره) فکر نمی‌کرد که این شروع دامنه زیادی پیدا کند، گفت: حضرت امام(ره) دو بار قیام کرد که در هر مرتبه نیز در زمان ضعف و ناامیدی بود و غیر از امام(ره) هم نداریم که در چنین زمانی قیام کرده باشد.

حجت الاسلام علوی افزود: اولین حرکت امام(ره) در سال 41 و پس از فوت آیت الله بروجردی بود که مبارزه را آغاز کرد و این مهم در شرایطی اتفاق افتاد که شرایط داخلی و خارجی کشور زمینه فراگیر شدن یک مبارزه را نداشت.

وی تصریح کرد: هیچکس باور نداشت که یک مرجع تقلید در قم پرچم مبارزه را بالا ببرد و مابقی ملت نیز در زیر این پرچم جمع شوند.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: نداریم در دنیا که یک رهبر در چنین موقعیتی اقدام بزرگ و پیروزمندانه داشته باشد.

حجت الاسلام علوی با اشاره به وضعیت شرایط داخلی کشور در سال 41 پس از فوت آیت الله بروجردی، گفت: بحث اول این بود که مردم کشور در آن زمان رهبری به نام آیت الله بروجردی داشتند که با یک اشاره او حرکت می کردند و این حضور باعث شد که تا آخرین لحظات اصلاحات آمریکایی به نتیجه نرسد.

2(131)

وی ادامه داد: ولی پس از فوت این بزرگوار شاه احساس کرد که دیگر هر کاری را می‌تواند انجام دهد و حضور چند مرجع تقلید در قم و دیگر نقاط نمی‌تواند مبارزه‌ای را به همراه داشته باشد.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: گروه دیگر دانشجویان بودند که البته در میان آنها مبارز دینی کم بود و این نگاه نیز وجود نداشت و کسی احساس نمی‌کرد که فریاد در دانشگاه ‌ها جوابی داشته باشد.

حجت الاسلام علوی تاکید کرد: گروه دیگر بازاریان بود که در این میان آنها نیز آمادگی مبارزه سیاسی وجود نداشتند و محور بعدی روحانیون بودند که آنها نیز پس از رفتارهایی که شده بود اعتماد نداشتند.

وی افزود: روحانیون بر این اعتقاد بودند که سیاسیون پس از به مقصد رسیدن و استفاده از جایگاه روحانیت آنها را رها می‌کنند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه ایجاد وحدت و اتحاد اولویت اول فعالیت های امام(ره) بود، گفت: امام(ره) در شرایطی که هیچکس امیدی به حرکت نداشت خیلی حساب شده فعالیت خود را آغاز کرد و شورای علما و مجتهدین را تشکیل داد که اگر قرار بود بیانیه ای صادر شود به امضا و تایید 11 نفر می‌رسید.

حجت الاسلام علوی تاکید کرد: سپس امام(ره) دانشجویان را دعوت کرد که ثمره این نشست تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان شد.

وی ثمره دیدارامام(ره) با بازاریان را تشکیل هیئت موتلفه اسلامی عنوان کرد و گفت: اما در میان بازاریان هیئت‌های مختلفی فعالیت داشت که ریاست برخی از آنها بر عهده مرحوم عسکراولادی و دیگری بر عهده مهدی عراقی بود که امام(ره) از آنها درخواست کرد که متحد شوند تا بتوانند کارهای بزرگ انجام دهند.

وزیر اطلاعات افزود: گروه دیگر روحانیون بودند که امام(ه) در جلسه با آنها فریاد اسلام در خطر است را سر داد و روح تازه ای در کالبد روحانیت کشور دمیده شد.

حجت الاسلام علوی با بیان اینکه فرهنگ فراگیر شدن مبارزه آغاز شده بود، یادآور شد: با تمامی تهدیدات امام(ره) وارد صحنه شد و با سپر کردن سینه خود جا پای سید الشهدا(ع) گذاشت.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت خارجی کشور در آن دوران، گفت: در آن دوران شرایط خارجی کشور برای انقلاب مساعد نبود به خصوص مبارزه امام(ره) که هیچگونه وابستگی به آمریکا و شوروی نداشت.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: در آن دوران اگر قرار بود انقلاب و یا قیامی انجام شود باید با حمایت یکی از این دو کشور بود اما امام(ره) از همان اول دست بر سینه شرق و غرب زد و پشتوانه خارجی رژیم را شکست.

حجت الاسلام علوی یادآور شد: تا آن زمان هر مبارزه ای در کشور بر علیه دولت بود اما امام(ره) از ابتدا ابهت شاه را شکست و همین اقدام بود که شاه را به خیانت بزرگ در 15 خرداد ماه وا داشت.

وی ادامه داد: پس از 15 خرداد گروه‌های مختلفی اقدام به عملیات‌های مسلحانه کرد که این گروه ها نیز در طی سال‌های 47 تا 54 از بین رفتند و نیروی مبارز حوزه و دانشگاه نیز با تهدید و تبعید ساکت شدند و از طرفی دیگر موسسه آمریکایی اعلام کرد رژیم شاه تا 25 سال دیگر تهدیدی به خود نخواهد دید.

وزیر اطلاعات افزود: اما در سال 56 مطلبی در یکی از روزنامه‌ها باعث شد که مردم در گوشه و کنار کشور بر حمایت از امام(ره) قیام کنند و امام (ره) نیز بر قدرت مردم ایمان داشت و معتقد بود که قدرت مردم از هر توپ و گلوله کارسازتر است.

حجت الاسلام علوی با بیان اینکه امام(ره) به نیروهای مسلح اعتقاد داشت، گفت: امام(ره) اعتقاد داشت که نیروی مسلح به ملت تعلق دارد نه به شاه، بنا بر این هیچگاه در هیچ سخنرانی به نیروهای مسلح تند نشد.

وی افزود: نوع نگاه امام(ره) به نیروهای مسلح نیز باعث شد که مردم به جای اینگه گلوله در مقابل گلوله پاسخ دهند به نیروهای مسلح گل دادند و این حرکت باعث شد که رژیم نیروی مسلح خود را از دست بدهد.

وزیر اطلاعات با اشاره به موقعیت پس از پیروزی انقلاب، گفت: پس از پیروزی انقلاب برخی عنوان می‌کردند که امام(ره) در به پیروزی رساندن انقلاب موفق بوده اما نمی تواند این موفقیت ها را ادامه دهد که در عمل نیز چنین نشد.

حجت الاسلام علوی تاکید کرد: امروز پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی همواره پر قدرت در جهان حرکت می‌کند و پیروزی‌های مسلمانان آزاده دنیا نیز مدیون انقلاب اسلامی است.

وی افزود: پیروزی 33 روزه حزب الله لبنان ریشه در انقلاب اسلامی دارد و پیروزی 22 روزه فلسطینیان نیز مدیون انقلاب و امام(ره) است.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: غربیان در تفکرات خود می‌خواستند طی دو ماه سوریه را تغییر دهند اما امروز خوشبختانه همگان شاهد هستند که به احتمال فراوان بشار اسد در این انتخابات پیروز خواهد شد.

حجت الاسلام علوی تاکید کرد: جایی که روسیه نتوانست اوکراین را برای خود حفط کند ما توانستیم سوریه را برای اسلام و مسلمانان حفظ کنیم و این کشور را در کنار خود نگه داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا