گوناگون

هنوز از وضعیت اسکان کارگری راضی نیستم

قالیباف خطاب به کارگران شهرداری تهران تاکید کرد: البته نمی‌گویم که در همه ضوابط توانسته‌ایم درخور شان شما عمل کنیم اما دوستانی که نماینده کارگری هستند، تایید می‌کنند که همه توان خود را به کار بسته ایم و بر این باور هستیم که کارگران قشر زحمتکشی هستند. امروز نیز اگر در شهر حرفی می‌زنیم و وعده‌ای به مردم می‌دهیم، به پشتوانه کارگرانی است که مخلصانه و بی‌نام و نشان تلاش می‌کنند.

وی گفت: ما بازدیدهای متعدد رسمی و غیررسمی می‌رویم و در این بازدیدها، بندرت جایی پیدا می‌شود که کارگری در حوزه خدمات شهری که پرزحمت‌ترین قشر هستند را ملاقات نکنیم. البته نه تنها کارگران رسمی، بلکه کارگران پیمانکاری که شاید از جهت قانونی هیچ وظیفه‌ای نسبت به آنها نداشته باشیم، اما از جهت انسانی و اسلامی در مقابل همه آنها مسئولیم.

شهردار تهران ادامه داد: در این میان باید بر این نکته تاکید کنم که در جریان بازدیدها، دیگر کارگری پیدا نمی‌شود که مثل سه چهار سال گذشته، پیرمردی کف دستان خود – که پر از زخم و عفونت است – را جلوی من بگیرد و بگوید: فلانی! من 6 ماه است که به مرخصی نرفته‌ام چون حقوق من را نداده‌اند! من از روستاهای کردستان آمد‌ه‌ام و این پیمانکار روزی 12 – 13 ساعت از من کار کشیده است، اما من نمی‌توانم دست خالی به خانه برگردم. واقعیت این است که پیمانکار رفتار بی‌رحمانه‌ای با قشر کارگر می‌کرد اما امروز میزان ساعت کار و واریز حقوق آنها به وقت صورت می‌گیرد. ما این مسئله را به طور جدی دنبال کردیم و انجام دادیم.

شهردار تهران تصریح کرد: امروز مطمئن هستیم که بالای 99 درصد حقوق کارگران را به وقت و درست پرداخت می‌کنند و بسیاری از تهدیدهایی که پیش از این وجود داشت، از بین رفته است. پیش از این با کارگران 8 ساعت قرارداد می‌بستند اما به او می‌گفتند باید 12 ساعت کاری کنی و اگر کار نکنی اخراجت می‌کنیم. حتی در دو شیفت کارگر را به کار می‌گرفتند و پول یک شیفت را به او می‌دادند. از این مسائل در شهرداری کم نبوده است. اما امروز که به سطح شهر مراجعه می‌کنم شاهد هستم که این موارد برطرف شده است. تا جایی که در یک سال گذشته، حتی یک مورد مراجعه کننده از این دست وجود نداشته است. این در حالی است که سه سال قبل، کمتر جایی بود که من حضور پیدا کنم و اعتراض فضای کارگری وجود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: طبیعتا وظیفه ماست که هرچه در توان و تلاش داریم را با افتخار در خدمت قشر زحمتکش، شریف و نجیب کارگری در مجموعه شهرداری تهران درآوریم و در مجموعه شهر تلاش کنیم تا کارها را به درستی انجام دهیم.

قالیباف در ادامه به مشکلات موجود در حوزه اسکان کارگری اشاره کرد و گفت: هنوز با همه زحمت‌هایی که دوستانمان کشیده‌اند، از اسکان کارگری راضی نیستم. کمتر از 10 روز قبل در یکی از مناطق شهرداری تهران در یکی از مراکز اسکان کارگری رفتم، البته بخش قابل توجهی از کارگران این مرکز کارگران غیر ایرانی بودند اما آنها هم کارگر، انسان و برادر مسلمان ما هستند. واقعیت این است که این کارگران شان خوبی نداشتند. ما باید تلاش کنیم تا این بحث را حل و فصل کنیم و چالش‌های دیگری که در این زمینه وجود دارد را نیز دنبال کنیم.

شهردار تهران در پایان ضمن درخواست از کارگران و نخبگان به منظور انتقال پیشنهادات و نظرات در این زمینه، اظهار کرد: ما این را می‌فهمیم که فشار اقتصادی وجود دارد و شرایط موجود به گونه ای است که اگر کارگران دو شیفت کار نکنند، حداقل‌های زندگی برای آنها قابل اداره نیست. بنابر این در تلاش هستیم که بتوانیم این فشارها را کاهش دهیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا