گوناگون

هنوز خطر گسترش بیماری دامی لمپی اسکین وجود دارد

81198599 5756379

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی خلج روز پنجشنبه در نشست بررسی پیشگیری از بیماری دامی لمپی اسکین در سنندج افزود: علاوه بر اطلاع رسانی صدا و سیما و رسانه ها لازم است نیروهای نظامی و انتظامی از جابجایی دام در استان کردستان جلوگیری کنند.

وی اظهار کرد: اگر به صورت واکنش سریع وارد عمل نمی شدیم تبعات این بیماری و میزان گسترش آن مشخص نبود.

وی ارزش اقتصادی جمعیت دام در کشور را 110 هزار میلیارد تومان دانست و دام را به کارخانه ارزش افزوده بخش کشاورزی تشبیه کرد.

وی گفت: تلاش می کنیم اعتبار لازم برای جبران خسارت دامداران استان کردستان را تامین کنیم.

وی افزود: 10 میلیارد تومان برای جبران خسارت این بیماری از دولت درخواست شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان نیز در این نشست لمپی اسکین را بیماری ویروسی حاد دانست که گاو، گوساله و گاومیش را مبتلا می کند.

دکتر کامران زیباکردار، افزود: 52 کانون بیماری لمپی اسکین در استان کردستان شناسایی شده، 312 راس مبتلا و 9 راس نیز تلف شده است.

وی به ماندگاری این بیماری و انتقال آن از طریق تماس و حشرات گزنده، اشاره کرد و گفت: بیماری لمپی اسکین از ترکیه به عراق و سپس به ایران انتقال پیدا کرده است.

وی افزود: کانون های آلوده در استان کردستان ضد عفونی شد و اقدامات قرنطینه ای، واکسیناسیون و معدوم کردن دام ها صورت گرفت.

وی گفت: اطلاع رسانی گسترده ای با کمک صدا و سیما صورت گرفته است و توصیه های بهداشتی لازم به روستاییان و دامداران انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه 101 دام معدوم و به 15 هزار راس نیز واکسن زده شد، ادامه داد: 3232 هزار متر مربع سم پاشی و 31 هزار متر مربع نیز ضدعفونی شده است.

وی همچنین به شیوع بیماری آبزیان با نام VHS اشاره کرد و گفت: این بیماری 830 میلیون تومان به تمامی مجتمع های پرورش ماهی استان خسارت زده است.

زیباکردار افزود: در ابتدای آگاهی از شیوع این بیماری، پست قرنطینه در مجتمع ها ایجاد شد، ماهیان قابل عرضه به بازار فرستاده شد و سایر ماهیان معدوم گردید. ک/2

570

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا