گوناگون

هواشناسی هشدار لازم را داده بود

سلامت نیوز: در پی وقوع دو توفان نسبتا شدید در هفته گذشته، نگرانی شهروندان برای ادامه وقوع توفان‌ها همچنان ادامه دارد، ضمن آنکه خبرها حاکی از این است که تهرانی‌ها باید منتظر توفان‌های مجدد نیز باشند.

احمد وظیفه، مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با فرهیختگان درباره غیرقابل پیش‌بینی بودن این توفان‌ها می‌گوید: «همه توفان‌ها مثل هم نیستند. توفان‌هایی که در تهران وزیدن گرفتند از نوع توفان‌های میان مقیاس هستند که بر اثر گرما و رطوبت کافی رشد می‌کنند و ناگهان شروع به وزیدن می‌کنند. به این دلیل که بازه زمانی مشخصی برای وقوع این توفان‌ها وجود ندارد خیلی پیش‌بینی‌پذیر به نظر نمی‌رسند. ما دوشنبه هفته گذشته وزش باد شدید را پیش‌بینی کردیم و به شهرداری و اورژانس و مدیریت بحران نیز اطلاعیه وزش باد شدید را دادیم.»

وظیفه در ادامه نسبت به موضع‌گیری سازمان‌های مسئول به سمت سازمان هواشناسی گفت: «من باز تاکید می‌کنم شرایط پیش آمده به‌خصوص در دوشنبه هفته گذشته اصلا قابلیت پیش‌بینی نداشت. اما روز قبل از این واقعه ما احتمال بروز رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید را در پرتال سازمان هواشناسی اعلام کرده بودیم و برای دستگاه‌های ذی‌ربط نیز این اطلاعیه فرستاده شده بود. یک ساعت پیش از وقوع هم ما وزش این توفان را متوجه شدیم و اطلاع دادیم. نمی‌دانم دلیل این رفتار سازمان‌های مربوط و موضع‌گیری سازمان‌های ذی‌ربط را نسبت به سازمان هواشناسی چگونه تفسیر کنم.»

مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه می‌افزاید: «حدود یک ربع تا ۲۰ دقیقه پیش از رسیدن توفان به تهران نیز سازمان هواشناسی با رادیو و تلویزیون در این باره مصاحبه کرده و هشدارهای لازم را داده بود. روز جمعه هم اگر در خبرها خوانده باشید همکاران ما در شبکه خبر و شبکه تهران وزش توفان را حدود یک ساعت قبل از وقوع به تلویزیون اعلام کردند و هشدارهای لازم به شهروندان به صورت زیر‌نویس داده شد. به دمای بحران رسیدن در اثر عبور ابرهای باران‌زا و موج‌های ریز در فراز میانی جو ایجاد شده بود که قابل پیش‌بینی دقیق نیستند. تنها با مدل‌های میان‌مقیاس و بلندمقیاس و پایش مداوم و پیوسته سازمان هواشناسی قادر است دقایقی پیش از وقوع چنین پدیده‌های ناگهانی آنها را پیش‌بینی کند که ما هم این کار را کردیم.»

وظیفه در پایان درباره وقوع مجدد توفان در تهران گفت: «همان‌طور که اعلام کردم این توفان‌ها قابل پیش‌بینی نیستند، اما احتمال وقوع توفان سهمگین کم است و ممکن است در تهران وزش باد شدید را داشته باشیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا