گوناگون

هیئت های مذهبی جایگاه تربیت و اعتلای دینی شیعیان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، همایش خادمان و مروجان فرهنگ حسینی عصر سه شنبه با حضور مدیر کل و معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان، مدیر عامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین، اعضای شورای شهر، رئیس پلیش پیشگیری استان، مسئولین و اعضای هیئت های مذهبی در سالن اجتماعات سازمان تبلغات استان قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام نظری در این همایش بیان کرد: تلاش  همه دستگاه ها و بانیان عزاداری امام حسین(ع) این است که طی روزهای جاری که وارد ماه عزاداری سید و سالار شهیدان می شویم عزاداری ها به دور از هر عیب و ایرادی، بهتر از سال های گذشته برگزار شود و البته خروجی این عزاداری ها نیز مطلوب دستورات شرع مقدس باشد.

وی بیان کرد: در بیان اهمیت فرهنگ عزاداری امام حسین(ع) و مهدویت همین بس که رژیم اسرائیل با جمع آوری بیش از 80 اسلام شناس برجسته با ملیت های مختلف از سراسر دنیا برای نابودی تشیع و سد راه پیشرفت این مذهب شدن نقشه های متعددی را طراحی کرده است.

این مسئول ادامه داد: یکی از افرادی که در این حلقه جوهره اساسی شیعه را به دو بال سرخ و سبز که دربردارنده فرهنگ عاشورا  و فرهنگ مهدویت است، تشبیه کرد فرانسیس فوکویاما بود.

حجت الاسلام نظری افزود: بر همین اساس  فوکویاما معتقد بود که برای نابودی شیعه باید به انحاء مختلف این دو بال سرخ و سبز را از شیعه گرفت و در این بین نقش بی بدیل هیئت های عزای حضرت اباعبدالله بیش از پیش آشکار می شود؛ چرا این هیئت ها نشر دهنده و زنده نگاه دارنده فرهنگ عاشورا در جهان هستند.

وی بیان کرد: از طرفی نیز شیعیان با برگزاری جشن های مهدویت در سراسر جهان تشیع، روح امید را در جان عالم می دمند و این یعنی پاسبانی از دومین رکن شیعه که همان فرهنگ مهدویت است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به کارکردهای متعدد هیئت های عزاداری در فرهنگ شیعه بیان کرد: در این بین یکی از این کارکردهای مهم این است که هیئت های مذهبی جایگاه تربیت و اعتلای دینی شیعیان هستند.

این مسئول ادامه داد: ویژگی وحدت افزایی در میان شیعیان نیز یکی دیگر از کارکردهای مهم هیئت های عزاداری است؛ چنانکه مشاهده می شود که در هیئت های عزای امام حسین بعضاً افرادی که با یکدیگر فراتر از اختلاف، دارای عناد هستند دوشادوش یکدیگر و در کنار هم به اقامه عزا می پردازند که همین مسئله یکی از مصادیقی است که حکایت از ویژگی وحدت افزایی مجالس مرثیه خوانی دارد.

حجت الاسلام نظری اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که خدای نکرده مبادا با وقوع آسیبی ولو آسیبی اندک و ناچیز بر پیکره این کارکردهای مهم خللی وارد کنیم.

وی در پایان گفت: امسال نیز برای ششمین سال متوالی مراسم بزرگ روز تاسوعا در خیابان شهدا برگزار خواهد شد و امیدواریم که همه عزاداران به صورت هیئتی در این مراسم بزرگ حضور به هم رسانند.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا