گوناگون

واحدهای صنعتی نیمه فعال و راکد کرمانشاه تا پایان سال احیا می شوند

به گزارش خبرنگار مهر، رضا رحیمی عصر شنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت روز صنعت و معدن که در محل اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برگزار شد اظهارداشت: هم‌اکنون از 54 درصادرات به عراق از مرزهای استان 620 میلیون دلار را تولیدات استانی تشکیل می‌دهد اما ما به این رقم راضی نبوده و باید هدف‌گذاری صورت گیرد تا این رقم به 6 میلیارد دلار برسد.

رحیمی از صدور 39 مجوز صنعتی با سرمایه 845 میلیارد ریال در مدت سپری شده از سال جاری خبر داد و گفت: در نتیجه صدور این پروانه‌ها 502 نفر به اشتغالزایی رسیدند.

وی با اشاره به رکود برخی از واحدهای صنعتی گفت: برنامه‌ریزی صورت گرفته تا با اعطای تسهیلات و خط اعتباری این واحدها به فعالیت برگردند و در دست اقدام است.

رئیس سازمان صنعت و معدن تجارت استان کرمانشاه تعداد واحدهای معدنی استان را 248 واحد اعلام کرد و گفت: این واحدها با سرمایه‌گذاری 117 میلیارد تومان دو هزار و 651 نفر را به اشتغالزایی رسانده است.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت از وجود سه واحد پتروشیمی در استان خبر داد و گفت: این واحدها جزو واحدهای موفق در کشور بوده و هم‌چنین دو واحد تولید سیمان نیز با تولید سالانه یک میلیون و 300 هزار تن در سال فعالیت می‌کنند.

رحیمی از وجود سه مجتمع کاشی با تولید 23 میلیون متر مربع کاشی  و 26 هزار تن چینی آلات در سال خبر داد.

وی احداث و ایجاد واحدهای تبدیلی و پتروشیمی را از اولویت‌های سازمان در سال جاری برشمرد.

رحیمی  از تجلیل از 15 واحد صنعتی در روز صنعت و معدن خبرداد و گفت: برای اولین بار از دو مدیر موفق و دو پیشکسوت صنعت تقدیر می‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت استان مظلوم است اظهارداشت: این سرمایه‌گذاری موجود در حد ستان نبوده و مطالبه‌ها بیش از این است.

رئیس سازمان صنعت و معدن تجارت استان کرمانشاه از ایجاد مشوق‌های سرمایه گذاری در استان و اجرای برنامه‌هایی برای حفظ و صیانت از واحدهای موجود خبر داد.

وی تصریح کرد: در استان کرمانشاه نرخ تسهیلات ارزی و ریالی کمتر دیده شده و تسهیلات کمک فنی و اعتباری در اختیار وزارت‌خانه است.

این مقام مسئول با بیان اینکه دو منبع دیگر برای اعتبارات و سرمایه در استان وجود دارد افزود: تسهیلات سفر مقام معظم رهبری یک از منابع بوده که از 700 میلیارد تومان آن تاکنون تنها 200 میلیارد تومان جذب شده است.

رحیمی ادامه داد: این تسهیلات در حوزه سرمایه ثابت به خوبی استفاده نشده و در نرخ بالای تسهیلات بانکی نیز از دیگر مشکلات است که استاندار قول مساعد داده درصدی از بهره‌های بانکی را استانداری بپردازد.

رئیس سازمان صنعت و معدن تجارت استان کرمانشاه گفت: منابع بنیاد برکت دیگر منبع استان می‌تواند باشد که به استان‌های کمتر توسعه یافته تعلق می‌گیرد و بسیاری از استان‌ها از این منبع استفاده کرده‌اند و استان کرمانشاه تنها در چند طرح استفاده کرده است.

رحیمی مشکلات وثیقه سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش را از دیگر مشکلات برسر راه تولید عنوان کرد.

وی افزود: باید ریسک سرمایه‌گذاری در استان به حداقل برسد.

رئیس سازمان صنعت و معدن تجارت استان کرمانشاه با اشاره به مشکلات خام فروشی مواد معدنی گفت: فرآوری مواد معدنی قیرطبیعی و سنگ‌های تزئینی در دست اقدام است و امیدواریم تسهیلات و کمک‌های بیشتری در اختیار ما قرار گیرد.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام برای استان گفت: کارخانه خودروسازی در صحنه شروع شده اما پیشرفت کار متناسب با زمان و مراحل کار نیست و مشکلاتی بین ایران خودرو و شستا وجود دارد که در حال پیگیری برای رفع آن هستیم.

وی بر استفاده از همه فرصت‌ها برای رفع عقب‌ماندگی استان تاکید کرد و گفت: باید فضایی ایجاد شود تا حق سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را ادا کنیم.

رحیمی از اقداماتی برای فعال کردن واحدهای راکد و نیمه فعال خبرداد و گفت: در تلاشیم این واحدها تا پایان سال فعال شود تا به حدی که استان نیازمند اشتغال است برسیم.

وی افزود: پروژه خودروسازی صحنه 30 درصد پیشرفت دارد اما به دلیل اختلاف ایران خودرو و شستا فعلا متوقف است.

رحیمی با اعلام اینکه استانداری کرمانشاه در نظر دارد بخشی از سود تسهیلات بانکی واحدهای تولیدی استان را جبران ‌کند، گفت: گسترش صنایع و فرآوری محصولات معدنی امسال در دستور کار ماست. سالانه 90 هزار تن قیر طبیعی خام صادر می‌شود و ما باید دانش فنی این حوزه را از چین و کانادا وارد کنیم و بجای خام‌فروشی به دنبال ایجاد ارزش افزوده و اشتغال باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا