گوناگون

واردات آب، راه‌حلی کوتاه‌مدت برای رفع کم‌آبی کشور

عضو انجمن ناجیان آب خراسان رضوی گفت: انتقال و واردات آب از کشورهای همسایه راه‌حلی کوتاه‌مدت برای حل بحران کم‌آبی کشور است.

دکتر تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، بیان کرد: در صورتی که روابط سیاسی کشور با کشورهای همسایه مثل تاجیکستان و ازبکستان به همین منوال باشد می‌توان بر روی گزینه انتقال آب از این کشورها برای حل بحران آبی موجود در کشور حساب کرد.

وی خاطرنشان کرد: این روش برای کوتاه‌مدت می‌تواند مشکل کم‌آبی کشور را برطرف کند اما در درازمدت باید از راه‌های دیگری برای حل این معضل استفاده کرد.

عضو هیات مدیره جهاد دانشگاهی مشهد با بیان اینکه انتقال آب از کشورهای همسایه به روابط بین‌المللی کشور بستگی دارد، گفت: اگر روابط دیپلماسی به خوبی پیش برود می‌توان این موضوع را راه‌ حل خوبی دانست.

وی ادامه داد: خرید آب از سایر کشورها تنها در صورتی می‌تواند اثرگذار باشد که آن کشور دارای منابع آبی خوبی بوده، مازاد آب داشته و با آینده‌نگری در خصوص کم‌آب نبودن آینده خود با ایران به توافق برسد.

این کارشناس محیط زیست و اکولوژی از مدیریت منابع آب به عنوان مهمترین راه‌حل مشکل کم آبی موجود در ایران در بلندمدت نام برد و افزود: توزیع مناسب منابع آبی با فکر آمایشی می‌تواند در رفع این بحران اثرگذار باشد.

وی گفت: توزیع منابع، مدیریت پساب‌های بر جای مانده و بازیافت مجدد و نیز چگونگی مصرف آب برای جلوگیری از تشدید بحران کم‌آبی بسیار مهم بوده و اعمال مدیریت کلان در برنامه‌ها می‌تواند آثار مثبت زیادی به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا