گوناگون

واریز 31 درصد منابع نفتی به صندوق توسعه ملی

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: سال گذشته 28درصد از منابع نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز شد اما در سال جاری این رقم به 31 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت در نشست هم اندیشی با جمعی از اقتصاددانان افزود: بیش از 20 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی سرمایه داریم که امکان استفاده از آن برای بخش خصوصی وجود دارد.

وی اظهار داشت: اطمینان می دهم دولت نه تنها از درآمدهای حاصل از منابع نفتی استفاده کرده بلکه تلاش کرده است به منابع صندوق نیز بیافزاید یعنی سه درصد از منابعی که می توانستیم هزینه کنیم به صندوق توسعه ملی داده ایم تا برای فعال سازی بخش خصوصی استفاده شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ادامه داد: قصد داریم بیش از 90 هزار میلیارد تومان از طریق شرکت های دولتی در طرح های توسعه ای سرمایه گذاری کنیم که این اقدام در سه ماهه گذشته نیز انجام شده و منتظر نتایج و آثار آن هستیم.

نوبخت، برنامه ریزی برای خروج از رکود را ضروری دانست و گفت: در سال جاری برای خروج از رکود و حرکت به سمت رونق اقتصاد، منابعی را تجهیز کرده و مصمم به استفاده از آن هستیم.

وی اضافه کرد: تلاش دولت بر این است 41 هزار میلیارد تومان در طرح های عمرانی سرمایه گذاری کند که این کار را با نخستین تخصیص طی این سه ماه آغاز کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به طرح های نیمه کاره باقی مانده ازقبل افزود: با توجه به اینکه اعتبارات ما حدود 41هزار میلیارد تومان برای تملک دارایی های سرمایه ای بود ناچار شدیم صرفا طرحهایی که پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد داشته اند را برگزینیم.

نوبخت توضیح داد: بیش از 246 طرح را که دارای توجیه کافی و موثر در تولید بوده اند انتخاب کردیم و در حال حاضر با توجه به اینکه برای اعتبارات جاری خود فقط 25 درصد برای سه ماهه اول تخصیص داده ایم، سهم این موارد نیز (طرح های نیمه تمام) 35درصد است.

نوبخت تاکید کرد: تغییر رویکرد در بودجه 93 به این گونه است که هم تخصیص های جاری در نظر گرفته شده است و هم به سمت تخصیص دارایی های سرمایه ای پیش می رویم.

وی توضیح داد: در سال 92 با وجود مشکلات مالی فراوان بیش از 23هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای طرح های عمرانی؛ اختصاص داده شد که این رقم نسبت به سال قبل که در حد 13 هزار و 600 میلیارد تومان بود، قابل توجه است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: سال گذشته مطالبات معوقه بسیاری از پیمانکاران را پرداخت کردیم و کار دیگری که در بودجه 93 مد نظر گرفته و در حال اجرای آن هستیم استفاده از35 هزار میلیارد فایناس است.

نوبخت در پایان گفت: طی یکماه اخیر تلاش کرده ایم بودجه 94 را برپایه عملکرد تهیه کنیم ضمن اینکه یک برنامه دوساله هم برای سال های 93 و 94 در خصوص رشد تولید و افزایش اشتغال تهیه کرده ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا