گوناگون

واکنش سخنگوی سپاه درباره هشدار به چند رسانه‌

دو تذکر در سه هفته؛ داستان تذکر دو مقام بلند پایه به رسانه های وابسته به نهادهای نظامی است.

به گزارش «تدبیر» در سه هفته گذشته  یک بار سرلشکر فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح و یک بار هم حجت الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه از فضاسازی علیه دولت انتقاد کردند. رییس ستادکل نیروهای مسلح از رسانه های وابسته به نیروهای مسلح  و نماینده ولی فقیه از رسانه های وابسته به سپاه و مشخصا خبرگزاری فارس انتقاد کرد.

هر چند سخنگوی سپاه به “تدبیر” می گوید منظور حجت الاسلام سعیدی  از رسانه های وابسته به نهادهای نظامی رسانه های نزدیک به بسیج است.

سه هفته پیش رییس ستاد کل نیروهای مسلح با انتقاد از برخی اقدامات رسانه ای علیه دولت گفت:” متاسفانه یک مقدار بازی‌های رسانه‌ای موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، یک مقدار در گوشی حرف زدن‌های غلط و یک مقدار جوسازی‌های سیاسی و یک مقدار هم نابسامانی احزاب و گروه‌های سیاسی در کشور باعث نابسامانی رسانه‌ها و تحلیل‌ها در کشور می‌شود. باید منافع حزبی، گروهی، دسته‌ای، سیاسی، تبلیغاتی، انتخاباتی، همه بایستی کنار برود و همت برای ساختن کشور و کمک به دولت برای پیشرفت کشور، وجهه همت همه قرار بگیرد.”

سرلشکر فیروزآبادی گفت: “بعضی اخبار بی‌ارزش و تفرقه‌انگیز هستند، بعضی‌ها هم شایعه، تهمت و بی‌مبنا هستند. من خطی و سیاسی عرض نمی‌کنم، حتی رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند باید روش‌شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می‌کنیم.”
 
به نظر می رسید هشدار سرلشکر فیروزآبادی باعث کاهش فشار های رسانه ای به دولت شود. اما روز گذشته نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بار دیگر به رسانه های وابسته به نیروهای مسلح تذکر داد.

حجت الاسلام سعیدی در نشست خبری روز سه شنبه خود تاکید کرد: ” برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتسب به سپاه هستند و انتظار می‌رود که خبرگزاری فارس و دیگر خبرگزاری‌ها در بیان خبر جامعیت داشته باشند، زیرا گاهی برخی اخبار بدون دقت و ملاحظه روی آنتن می‌رود.”
 
سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به دومین تذکری که توسط مسوولان به رسانه های وابسته به  نیروهای مسلح داده شده است به “تدبیر” می گوید:« من صحبت های حجت الاسلام سعیدی را خواندم اما فکر نمی کنم ضررتی داشته باشد در مورد این موضوع صحبت کرد.این که در سه هفته گذشته دوبار تذکر داده شده است الزاما به این معنا نیست که این رسانه ها این امر را رعایت نکرده اند. اتفاقا بعد از تذکری که سرلشگر فیروز آبادی به رسانه ها دادند آن ها هم همکاری کردند و به صورت جدی این موضوع رعایت شده است.»

او ادامه می دهد:«اما چون به صورت جدی موضوع تذکر سرلشگر فیروزآبادی در رسانه ها بازتاب داشته است و مورد سوال خبرنگاران قرار گرفته است، مجددا در مورد آن صحبت هایی شده است.»

سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامیدر گفت و گو با تدبیر تاکید دارد که روی صحبت سرلشگر فیروز آبادی بیشتر رسانه های منتسب به سازمان بسیج بوده است و می گوید:«از سویی رسانه هایی که مورد نظر سرلشگر فیروزآبادی بوده است بیشتر رسانه های وابسته به سازمان بسیج است که ارتباط مستقیم و سازمان یافته ای با سپاه پاسداران ندارند.»
 
سردار شریف در مورد برخورد با رسانه هایی که این تذکرها را جدی نمی گیرند می گوید:«این رسانه ها قطعا ملزم به رعایت تذکرات اخیر هستند خصوصا در سلسله مراتب نظامی باید به این تذکرات توجه کرد.روشن است اگر این اعمال نشود با همه این رسانه ها برخورد می شود. در صحبت های سرلشگر فیروزآبادی هم بیان شد که اگر این تذکرات اعمال نشود با این رسانه ها برخورد می کنیم.دستور پذیری یک اصل در چارچوب رفتار ها و فعالیت های نظامی است.»
 
او می گوید:«قطعا چگونگی این برخوردها هم به تدبیر سرلشگر فیروزآبادی بستگی دارد. گرچه ما ساز و کارهای تعریف شده ای داریم اما معمولا تجربه نشان داده است که وقتی تذکرات از سوی شخصی در سطح سرلشگر فیروزآبادی مطرح می شود قطعا رعایت می شود.»
 
او در مورد تذکر به  آنچه رسانه های منتسب به بسیج  می نامد می گوید: «بسیج هم رسانه هایی را در کشور برای کمک به فضای فرهنگی و مقابله با جنگ نرم دشمن راه اندازی کرده است و در این حوزه هم توفیقاتی داشته است اما گاهی در خلال تغییرات و تحولاتی که صورت می گیرد اشکالاتی هم پیش می آید که منجر به این تذکرات می شود. گاهی از وزارت ارشاد گاهی از شورای عالی امنیت ملی، گاهی هم رییس ستاد کل نیروهای مسلح این تذکر را بیان می کنند. این تذکر ها  پیش تر هم داده شده است ولی شاید به دلیل این که به شکل علنی بوده است مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.»
 
رییس روابط عمومی سپاه می گوید:«اما در کل سپاه ارتباط سازمان یافته ای با این خبرگزاری ها ندارد. این خبرگزاری ها و سایت ها معمولا با سازمان بسیج در ارتباط  و تعامل و همکاری هستند. بسیج  از این رسانه ها را پشتیبانی و به آن ها کمک می کند و قاعدتا خط و ربط این رسانه ها را هم کنترل می کند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا