گوناگون

واگذاری قسمتی از خانه فکری بندرلنگه به بخش خصوصی

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان گفت: از سال 73 تاکنون پنجمین مرمت و بازسازی خانه فکری بندر لنگه است که در این دوره به صورت آزمایشی قسمتی از حیاط را به مدت یک سال به بخش خصوصی داده شده برای راه اندازی سفره خانه سنتی برای کم شدن هزینه‌های بخش خصوصی است.

عباس نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، اظهارکرد: خانه فکری یا (عمارت فکری)، این خانه تاریخی در شهرستان بندر لنگه واقع شده‌است و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است قدمت این بنا حدود ۷۵ سال می‌رسد و توسط مرحوم عبدالواحد فکری، از تجار معروف بندرلنگه ساخته شد.

وی تصریح کرد: خانه فکری مساحتی بالغ بر دو هزار و 600 متر مربع و دارای دو حیاط اندرونی که مختص خانواده و بیرونی محل تجارت و کار بوده، پنج بادگیر، ۲۵ اتاق، ۱۰ سرویس بهداشتی و دو سرسرا می‌باشد. این عمارت که یکی از مهم‌ترین بناهای دوره قاجاریه در شهر بندرلنگه است که از ویژگی‌های معماری چشم گیری برخوردار است.

نوروزی ادامه داد: تزئینات برجسته آن مشتمل برمنبت کاری و گچ بری‌های زیبا است که هم اکنون در حال مرمت و باسازی است که 80 درصد آن انجام شده است.

وی عنوان کرد: از سال 73 تاکنون پنجمین مرمت و باسازی خانه فکری بندر لنگه است که در این دوره به صورت آزمایشی قسمتی از حیاط را به مدت یک سال به بخش خصوصی داده شده برای راه اندازی سفره خانه سنتی برای کم شدن هزینه های بخش خصوصی است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: چنانچه بتوان بدون آسیب رساندن به بنا و اصالت آن سفره خانه را طی یکسال آینده همچنان این طرح دایر است.

وی در پایان افزود: مالک بنا هم اکنون ستاد اجرایی فرمان امام است که با تفاهم هایی که قرار است انجام شود به میراث فرهنگی واگذار شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا