گوناگون

وجود بیش از 270 گونه جانوری در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: در حفاظت از محیط‌زیست دچار ضعف فرهنگی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه لرستان، مهرداد فتحی بیرانوند در جلسه عمومی خیرین محیط‌زیست استان که در سالن اجتماعات اداره کل محیط‌زیست برگزار شد، بیان‌کرد: امروزه در دنیایی زندگی می‎کنیم که توسعه اقتصادی رشدی نامتوازن و شتاب‎زده را در پیش گرفته است.

وی اضافه کرد: در راستای پیشرفت اقتصادی شاخص‎های توسعه پایدار در نظر گرفته نشده و متأسفانه در حفاظت از محیط‌زیست دچار ضعف فرهنگی هستیم که در این زمینه لزوم فرهنگ‎سازی حس می‎شود.

فتحی بیرانوند ادامه‌داد: در راستای این امر، در سطح بین‎المللی 113 کشور راهبردهایی برای ممانعت فرهنگی بیان شده و در حال حاضر دهه آموزش برای محیط‌زیست نام‎گذاری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: برای پیگیری‎ بحث‎های آموزشی باید همه اقشار و صنف‎ها را در موضوعات مربوط به محیط‌زیست دخالت داد و از پتانسیل‎های آموزشی استان به نحو احسن استفاده کرد.

وی تصریح‌کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید پیگیری شود بحث محیط‎یار است. می‎توان از ظرفیت دانش آموزشی در تمام مقاطع حتی دانشگاه‎ها بهره برد، این افراد می‎توانند در راستای فرهنگ‎سازی در جامعه نقش مؤثری را داشته باشند و نیز این افراد در آینده خود جامعه را تشکیل می‎دهند.

فتحی بیرانوند خاطرنشان کرد: موضوعات محیط‌زیستی را باید در تمام سطوح نهادینه کرد تا مشکلات این بخش به حداقل برسد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با اشاره به مشارکت سمن‎های محیط زیست، اظهارکرد: سمن‎ها می‎توانند به عنوان یک پتانسیل به یاری محیط‌زیست بیایند و سطح فرهنگی را در این موضوع ارتقا ببخشند، بدیهی است که هیچ کاری بدون همکاری و تعامل افراد با هم نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: در سنوات گذشته به سمن‎ها اهمیت زیادی داده نمی‎شد اما در حال حاضر این اداره کل اعلام می‎کند که از وجود این افراد در راستای حفاظت از محیط‌زیست استقبال می‎کند.

فتحی بیرانوند ادامه‌داد: هم‌اکنون در استان 14 تشکل رسمی، فعال در بخش‎های محیط‌زیست بود و چندین مورد نیز در حال ثبت‌شدن هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با اشاره به موضوع جلسه گفت: خیرین همواره در مشارکت‎های عمومی فعال بوده‎اند و این بار نیز می‎خواهند در خدمت محیط‌زیست باشند، در فراخوانی که برای دعوت از خیرین صورت گرفت این طرح مورد استقبال خیلی از افراد قرار گرفت.

وی افزود: در راستای صیانت از محیط‌زیست بدون ورود به مباحث و چارچوب‎های اداری می‎توان از اقبال مردمی که دغدغه دارند، استفاده کرد.

فتحی بیرانوند گفت: در حال حاضر استان دارای 25 درصد تنوع زیستی کشور از نظر فون (جمعیت جانوری) و فلور (جمعیت گیاهی) بوده و 276 گونه جانوری است که ما را ملزم به حفظ و حراست از این موهبت الهی می‎کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان اظهارکرد: متأسفانه مجاورت زندگی مردم با حیات‌وحش زندگی آنها را مورد تهدید قرار داده و نسل خیلی از آنها در معرض انقراض است که باید فکری اساسی در این زمینه صورت گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا