گوناگون

ورزش مهمترین ابزار در جنگ با اعتیاد

سلامت نیوز: سال‌ها است که از تاثیرات خان‌مانسوز اعتیاد سخن گفته‌ایم و هر روز به دنبال راهکار جدیدی برای کمرنگ کردن این معضل اجتماعی هستیم، از آنجاکه کشور ما به ویژه استان کرمان در شاهراه عبور انواع موادمخدر قرار دارد علیرغم تلاش‌ها و مبارزه پیگیر با پدیده قاچاق موادمخدر متاسفانه دام اعتیاد گریبان عده زیادی از همشهریان ما را گرفتار خود کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با ایجاد مراکز ترک اعتیاد و با جدیدترین متد تجربه شده در دنیا با تاکید بر توجه به نیازهای روانی و احساسی بیماران مبتلا به اعتیاد و رفع پله به پله و تدریجی سوء مصرف موادمخدر تا رسیدن به عدم نیاز روانی به مواد راه کم کردن آسیب‌های فردی و اجتماعی این بلای خانمان برانداز را در پیش گرفته است، به این بهانه گفت‌وگویی داشتیم با دکتر “رضا ایرانمنش” موسس درمانگاه ترک اعتیاد کسری و پزشک درمان اعتیاد و مسئول فنی بیمارستان آیت الله کاشانی.

اینکه می‌گویند افراد معتاد بیمار هستند به چه معناست؟

خوشبختانه در چند سال اخیر نگرش به معضل اعتیاد از مسئله جرم و قضایی و زندان و بازپروری به سمت مسئله درمان تخصصی اعتیاد از نظر بیماری تغییر یافته که نقش مهمی در جلوگیری از گسترش اعتیاد در جامعه دارد.

یعنی معتادین مجرم نیستند؟

معتادینی که به صورت اختیاری به درمان اعتیاد می‌پردازند نه تنها مجرم نیستند بلکه از کمک‌های دولتی در زمینه اشتغال برخوردار می‌گردند ولی کسانی که در زمینه خرید و فروش مواد مخدر فعالیت می‌کنند و یا سعی در درمان اعتیاد ندارند و به وسیله نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند، مجرم می باشند.

به این مسئله اعتقاد دارید که اگر کسی به طور کاملاً اختیاری مبادرت به ترک اعتیاد می‌کند کمتر با سمت اعتیاد دوباره گرایش خواهد داشت؟

اولین و مهمترین قدم در درمان اعتیاد مسئله تصمیم و خواست خود بیمار معتاد می‌باشد درمان‌های اجباری با فشار خانواده و یا مراکز بازپروری هیچ‌گونه تاثیری در درمان اعتیاد ندارد و به محض برداشته شدن فشار و یا آزادی فرد مجدداً به سمت اعتیاد برگشت پیدا می کند.

بعضی‌ها معتقدند برای ترک اعتیاد باید سختی فراوانی کشید و اگر درمان ساده باشد درمان موفق نخواهد بود این مسئله واقعیت دارد؟

به هیچ‌وجه این‌گونه نیست، وقتی که فرد معتاد دچار درد شدیدی می‌باشد از نظر روحی وابستگی و علاقه او به مواد مخدر بیشتر می‌شود چون احساس می‌کند این ماده نجات دهنده وی از درد می‌باشد اما وقتی بیمار با درمان صحیح و بدون درد و بی خوابی اعتیادش را ترک کند انگیزه برگشت وی به مواد مخدر بسیار کمتر خواهد شد.

آقای دکتر بعضی‌ها هم معتقدند اگر موادمخدر در ساعتی خاص یعنی به صورت عادی مصرف نگردد اعتیاد آور نیست شما این را باور دارید؟

قبلاً تعریف علمی اعتیاد با این صورت بود که اگر فردی سه بار پشت سر هم موادمخدر را استفاده کند معتاد می گردد اما اکنون ثابت شده است اگر فرد حتی یک بار ماده مخدر استفاده کند و از مصرف آن لذت ببرد این مساله باعث می گردد که صد درصد معتاد گردد.

بعضی از معتادین خود را توجیه می‌کنند که اعتیادشان تاثیری روی اعضای خانواده و گرایش آنان به سمت اعتیاد ندارد …

امروز ثابت شده است درصد اعتیاد در فرزندان خانواده‌های معتاد چندین برابر خانواده‌های سالم می باشد فرد معتاد با الگو شدن برای فرزندان و تاثیر منفی تدریجی که بر روی فرزندان می‌گذارد اولین قدم در راه گرفتار شدن برمی‌دارد و خود عامل سوق دادن فرزند به سمت اعتیاد می باشد.

آقای دکتر شما در مرکز ترک اعتیاد کسری برای بیمارانتان خدمات متمایزی هم دارید؟

خوشبختانه با تغییر نگرش به درمان اعتیاد در وزارت بهداشت، آخرین درمان‌های روز در خصوص درمان اعتیاد به همراه بهترین داروها با کمترین ناراحتی و عوارض در اختیار بیماران قرار می‌گیرد تا راحت تر قادر به ترک اعتیاد باشند.

در مورد زیاد توجیه کردن معتادان چه نظری دارید؟

مسلماً فرد معتاد از اینکه متوجه می‌شود سرمایه عظیمی از خانواده خود را هدر داده است و گرفتاری زیادی را برای خود و خانواده به وجود آورده به صورت ناخودآگاه و خودآگاه سعی در توجیه این گرفتاری دارد، بسیاری از افراد مسئله اعتیاد خود را به درمان بیماری‌های خود گره می‌زنند در صورتی که مرفین درمان هیچ بیماری نیست و در پزشکی فقط برای بیماران سرطانی و آنهم برای کاهش درد آنها استفاده می‌شود، بعضی‌ها هم می‌گویند در صورت ترک اعتیاد ممکن است بیماری‌های قلبی مانند سکته به سراغ ما می آید در صورتی که در جوامع پیشرفته با ورزش و غذای سالم و پرهیز از دود و دخانیات، سلامت قلب افراد تضمین می‌شود و می‌بینیم که متوسط سن افراد در این جوامع به بالای نود سال رسیده است اما متاسفانه در جامعه گرفتار ما جهت جلوگیری از بیماری قلبی مرفین توصیه می گردد.

از نقش ورزش در پیشگیری از اعتیاد بفرمایید

مسلماً ورزش به عنوان بهترین عامل پرکردن اوقات فراغت و بهترین وسیله برای رشد فرهنگی جوانان در جوامع پیشرفته نقش انکار ناپذیری دارد و مسلماً در جامعه ما نیز می‌توان با ورزش به جنگ اعتیاد رفت و جلو پیشرفت بیماری اعتیاد را گرفت.

سخن پایانی؟

اینجانب حداکثر توان خود را در درمان این معضل اجتماعی و کمک به جوانان و خانواده‌های گرفتار به کار می بندم و امیدوارم با استعانت از پرورگار متعال بتوانم گره‌ای هر چند کوچک از مشکلات جامعه خود باز کنم و با کمال میل در مرکز اعتیاد کسری واقع در میدان ابوذر جنب بانک تجارت در خدمت جوانان و خانواده‌هایی که با معضل اعتیاد دست به گریبان می باشند هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا